Négy villany-pickup közül csak egy tudja az ígért hatótávot

2024.03.22. 11:54

Amióta léteznek villanyautók, sokan morognak az ígért és a valós hatótáv közötti különbség miatt. Ez valóban bosszantó, ugyanakkor erről csak részben tehetnek a gyártók, ugyanis a hivatalosan közölhető hatótávot valamilyen független szervezet – például WLTP – mérési eredményei alapján kell megadni.

Ezeket a hivatalos eredményeket érdemes fenntartásokkal kezelni, éppen ezért rendszeresen letesztelik az autók hatótávját élesben is. Most is ez történt: négy elektromos pickup próbáltak ki, hogy kiderüljön, mennyi tudnak elmenni az ígérthez képest.

Az Out of Spec Reviews Youtube-csatornánál szereztek egy Tesla Cybertruckot, egy Ford F-150 Lightningot, egy Rivian R1T-t és egy Chevrolet Silverado EV-t a feladathoz. A koncepció rendkívül egyszerű volt: stabil 70 mph-s, azaz körülbelül 113 km/h-s sebességgel haladtak velük az autópályán egészen addig, amíg teljesen lemerültek.

A pickupok a Colorado államban lévő Wellingtonból indultak, és az I-25-ös autópályán haladtak a Wyoming államban lévő Cheyenne irányába. Később ráfordultak az I-80-asra Nebraska felé. Minden pickupban GPS-szel mérték a sebességet, és akkor fordultak vissza, amikor a töltöttségi szint 55 százalékosra csökkent.

EPA, nem WLTP

A tesztelő csapat az Egyesült Államokban használt EPA-mérés adatait vette alapul, ami sokkal jobban megközelíti a valóságot, mint az Európában használatos WLTP. Éppen ezért szomorú, hogy volt olyan autó, ami jelentősen elmaradt az ígért értéktől.

Az eredmények maximum kicsit tűnnek meglepőnek: a négy pickup közül három nem érte el az ígért hatótávot – ez a kevésbé meglepő –, egy viszont igen. A Ford teljesített a leggyengébben: az ígért 515 kilométeres hatótáv helyett mindössze 454 kilométert tudott megtenni. A 61 kilométeres eltérés elég nagynak tűnik.

A Silverado és a Rivian egész jól szerepeltek, alig maradtak el a gyári adatoktól: a Silverado 725 kilométer helyett 699 kilométert tudott, a Rivian pedig 567 helyett 555-öt. A legjobb a Cybertruck volt, ami kicsivel még túl is teljesítette a hivatalos adatokat: a hatótávját 485 kilométeresnek mondják, de 489-et sikerült elmenni vele.

A teszt eredményeihez érdemes azt is hozzátenni, hogy ezekben az autókban lényegesen más méretű akkumulátor-csomagok voltak, így ezek az eredmények még nem mondanak sokat a fogyasztásukról.

A Silverado például nem fogyasztott jól, hiszen száz kilométerenként körülbelül 31,1 kWh-t kért, viszont a gigantikus 215 kWh-s akkujával így is ezzel lehetett elérni a legnagyobb hatótávot. A Ford 29,6 kWh-t kért száz kilométerenként, a Tesla 24,9 kWh-t, a legjobban pedig a Rivian teljesített a 23,9 kWh-s fogyasztásával.

További adatokat az Inside EVs oldalán találsz, ha ide kattintasz.

Forrás: Out of Spec Reviews / Inside EVs