Mississipi megerőszakolja a Teslát, sokan berághatnak

2023.03.20. 06:04

Az Egyesült Államok Mississippi államában olyan törvényt fogadtak az elektromos autók értékesítésével kapcsolatban, ami lehetetlenné teheti a Tesla közvetlen eladási modelljét.

DSC02519

Az állam szenátusa meggyőző többséggel fogadta el azt a törvényt, amely megszünteti a hagyományos és az elektromos autók értékesítésében kialakult különbséget – számolt be az AP hírügynökség. A jogszabály szerint az államban az elektromos autókat is csak kereskedőkön (dealereken) keresztül, franchise-szerződéssel lehet értékesíteni. Ez a szabály eddig csak a hagyományos autógyártókra vonatkozott.

A törvény akkor léphet érvénybe, ha Tate Reeves, az állam republikánus kormányzója aláírja. Reeves egyelőre nem kötelezte el magát a jogszabály támogatása mellett. Ezt a törvény körül kialakult vita magyarázhatja.

Berágnak a politikásokra?

A változtatást ugyan egy republikánus szenátor, Trey Lamar kezdeményezte, ám éppen a saját pártjában kavart nagy vitát vele. Az ellenzők szerint az új szabály megsérti azt a konzervatív alapelvet, miszerint az állam nem avatkozik bele az autópiac alakulásába.

Többen attól tartanak, hogy Mississippi magára haragítja az elektromos autókat gyártó új vállalatokat, amelyek nem fognak gyártóbázisokat létesíteni, és ezzel munkahelyet teremteni Mississippiben. A támogatók azonban úgy vélik, hogy azonos szabályoknak kell vonatkozniuk az autógyártókra, függetlenül attól, hogy milyen üzleti modellt követnek.

A Teslának van egy közvetlen, azaz dealer nélküli értékesítési pontja az államban. Ezt egyfajta áruháznak nevezik autószalon helyett. Az autógyártó ezzel az értékesítési modellel megspórolhatja a franchise-szerződés megkötésével járó költségeket, ezzel versenyelőnyt szerezhet a hagyományos autógyártókkal szemben, amelyek csak dealereken keresztül értékesíthetik autóikat.

Az új szabályozás, ha a kormányzó pozitív döntése nyomán hatályba lépne, nem érintené az online értékesítést. Mississippi lakói azonban csak Pearl városában vehetnék közvetlenül szemügyre a Tesla újdonságait, ahol van a cégnek egy autószalont fenntartó dealere.

Hogyan értékesít a Tesla? 

A teslás értékesítési modellről Karotta írt részletesebben (a cikk itt olvasható). A lényeg, hogy a márkakereskedőnek van némi árrése, ezzel tud is játszani az alkudozásnál, illetve jól hozhat a finanszírozás és a biztosítás-közvetítés is, de a lelke mélyén tudja, hogy a legnagyobb buli az lesz, hogy a vevő a garanciaidő végéig visszajár a kötelező időszakos szervizekre, ahol aztán lehet neki százezrekért olajat, levegőszűrőt, ablaktörlő-lapátot és fékbetétet cserélni, pláne szoftveres diagnosztikát futtatni. A gyár is keres az utóéleten, mert a gyári alkatrészek árát maga szabja meg, és ezeknek egy csomó esetben nincs is alternatívája, muszáj kifizetni. Összességében tehát nem feltétlenül ott keletkezik a profit, ahol elsőre logikusnak tűnik. 

A Tesla nem így működik. Nincsenek márkakereskedései (nincs Tesla Hovány vagy Schiller), hanem közvetlenül a gyártól vásárol a vevő. Bemutatótermek vannak, de ezek is a Tesla sajátjai, és a vásárlás minden esetben az interneten keresztül történik, nem kell miatta bemenni semmiféle szalonba, ha valaki nem akar. Ezzel párhuzamosan a hivatalos márkaszervizek is saját tulajdonúak. Mi értelme ennek? A legnyilvánvalóbb, hogy senkivel nem kell osztozni az értékesítéshez és a szervizeléshez kapcsolódó nyereségen.

 A Tesla maga szabja meg a végfelhasználói árait, annyi az egész, hogy a website-on átírja a számokat. Ezzel gátlástalanul él is. Látja a keresletet, a megrendelések alakulását az egyes piacokon, ismeri a saját gyártási kapacitását, és addig tekeri fel az árakat, hogy elvegye azoknak a vevőknek a kedvét, akik már amúgy is csak jövő év végére kaphatnának autót. Ezen a gyakorlaton eszeveszett mennyiségű pénzt keres, pláne, mert a gyártást könyörtelenül egyre olcsóbbá teszi (erről pár módszert már leírtunk az előző részben), miközben az árakat ridegen emeli.