Hamarosan szolgálatba állnak az első elektromos vontatóhajók

2021.07.21. 11:26

A nagy óceánjárók elektromosítása nem a közeljövő témája, de a városokhoz közeli kikötőkben szorgoskodó vontatóhajók hamarabb válthatnak tiszta hajtásra, mint várnánk. A Crowley Maritime hajózási gigavállalatnak már készül egy ilyen hajója, ami 2023-ban áll majd munkába San Diego kikötőjében. 

rg

Köztudott, hogy az emberiség által okozott légszennyezés jelentős része a hajózásból származik. A nehézolajjal közlekedő hajók nitrogén-oxiddal és kén-dioxiddal szennyezik a levegőt e kettő oxidnak nagy szerepe van a savas esők kialakulásában, az emberi szervezetben pedig légzőszervi megbetegedéseket okoznak. A nyílt vízi szennyezés problémája várhatóan nem mostanság lesz megoldva, még ha az ipar - egyelőre csak a kommunikáció szintjén - elkezdte újra felfedezni magának a vitorlásokat. A partokhoz közel, különösen a városi kikötőkben üzemelő hajók okozta szennyezésre viszont megoldást kell találni, és egy megoldás lehet akár a Crowley Maritime eWolf nevű vontatóhajója. 

ngff

Elektromos komphajó gyártásával ugyan már több gyártó is elkezdett foglalkozni, tisztán villanyos vontatóhajó még sehol sem üzemel. Jelen állás szerint az eWolf akkor is első lesz, ha csak 2023-ban áll munkába. A 70 tonna vonóerővel bíró vontatóhajó egy 6,2 MWh-s akkupakkot kap majd, amiből 80 akkucsomag jönne ki a legnagyobb akksis ID3-ból. A vontatót két, egyenként 2100 kW csúcsteljesítményű/300 kW állandó teljesítményű villanymotor mozgatja, ezzel pedig egy kevéssel erősebb lesz, mint egy átlagos kikötői vontatóhajó, amik amúgy 50-60 tonnás vonóerővel bírnak.

j

Arról egyelőre nincs hír, hogy mekkora volumenben kezd neki az eWolf gyártásának a készítője, de az már most ismert, hogy egy ilyen hajó tíz év működés alatt mennyi helyi szennyezéstől menti meg a környezetét: nitrogén-oxidból 178 tonnát, szén-dioxidból 3100 spórol meg a légkörnek. Ezzel mindenki jól jár, de az üzemeltetőket vélhetően a következő adattal fogják megfogni: évente úgy 110 ezer liter gázolajat takarít meg egy átlagos üzemeltetés mellett, ha megvan hozzá a kellő töltőinfrastruktúra.