Morand: környezetbarát szupersportkocsi Svájcból?

2021.05.05. 15:28

A Morand Cars tervei egyelőre elég vázlatosak. Ez a szó szoros értelmében is igaz – kétszemélyes sportkocsijukat egyelőre csak rajzokon mutatták meg – de átvitt értelemben is: az autó egyelőre nem sokkal több egy marék jól csengő műszaki adatnál.

Ezek persze elég jól hangzanak. Eleve kétféle hajtásrendszerről beszélnek, az egyik teljesen elektromos, a másik pedig hibrid lenne. Az előbbi négy villanymotort tartalmazna, 1950 lóerő összteljesítménnyel, és hozzá egy 70 kWh-s akkumulátort.

Állítólag ez utóbbival meg tudják majd haladni a Formula E versenyautók szabvány akkumulátorának 180 Wh/kg-os energiasűrűségét, ezen felül 8C töltést ígérnek, azaz a kapacitásban szereplő szám 8-szorosával, 560 kW-tal lehetne tölteni az akkut, annak károsítása nélkül. Ilyen töltő persze jelenleg nem létezik, de ez azt jelentené, hogy a leggyorsabb széria töltők 350 kW-ját biztosan ki lehetne használni vele.

A hibrid modellbe egy 5,2 literes V10-es szívómotor kerülne 690 lóerővel – a számok alapján nem lehetetlen, hogy az Audi vagy a Lamborghini lenne a beszállító – ezt kombinálnák két villanymotorral, amelyek a két első kereket hajtanák. Az összteljesítmény 1100 lóerő körül lenne, a villanymotorokat pedig egy új típusú energiatároló rendszerből táplálnák, amely akkumulátorok és szuperkondenzátorok kombinációjából állna, és 4,5 kWh energiát lenne képes tárolni. A hibrid modell kapcsán azt is megemlítették, hogy az össztömege nem haladná meg az 1250 kilogrammot.

A Morand terveinek egy érdekes részlete, hogy az autót lenrost-alapú kompozitból állítanák elő. Ez az Amplitex nevű anyag valamivel ugyan nehezebb, mint a karbonszál-kompozit, de állítólag ugyanolyan nagy teherbírású, és az előállítása – a gyártója, a svájci Bcomp szerint – fenntarthatósági szempontból is kedvezőbb.

A svájci szupersportkocsi persze nem lesz olcsó: állítólag 2,3 millió svájci frankot (az úgy 754 millió forint) szeretnének kérni érte – a hajtásváltozattól függetlenül – és 73 példányt terveznek gyártani 2023-tól. Mindezt azonban tegyük feltételes módba, hisz efféle ígéretből mindig sokkal több akad, mint megvalósult tervekből.