A parkolási díjak emelésével gyengítenék Oroszország háborús potenciálját
További Belföld cikkek
- Itt a szerződés, amit a kormány kötött az arab befektetőkkel, több mint 50 milliárd forint a tét
- A Sukoró-per emlegetésével üzent Karácsony Gergely a maxi-Dubaj-szerződés aláíróinak
- Hiába várták, nem jelent meg a pedofíliával vádolt iskolaőr a bíróságon
- Friss híreket közölt a Mol a gárdonyi üzemanyag-szivárgás ügyében
- Gyurcsány Ferenc szerint Donald Trump jót tesz Orbán Viktornak, és utat nyit a leggazdagabbak gyilkos önzésének
„Ne pénzeljék tovább Európa nagyvárosai a háborút Ukrajna ellen!” Ez az üzenete annak a levélnek, amelyet 37 (nagyobbrészt ukrán) civil szervezet írt alá, és amelyet 56 európai nagyváros polgármesterének – köztük Karácsony Gergely budapesti főpolgármesternek – küldött el a Razom We Stand ukrán civil szervezet.
A levélben az áll, hogy minden liter, Oroszországtól vásárolt benzin vagy gázolaj meghosszabbítja az Ukrajna elleni gyilkos háborúját, ezért a városoknak is mindent meg kell tenniük az olajfelhasználás csökkentése érdekében.
Úgy látják, hogy az európai fogyasztók akaratlanul is Oroszország háborús gépezetét táplálják.
Erre utal legalábbis, hogy az EU, az USA és más G7-országok által az orosz olajra kivetett embargó ellenére a Kreml a háború kezdete óta több mint 800 milliárd eurós bevételt halmozott fel a fosszilis tüzelőanyagok exportjából. Ez főként amiatt történhetett meg, mert akadozik az olajembargó végrehajtása a gyakorlatban. Az úgynevezett „finomítói kiskapu” lehetővé teszi ugyanis harmadik országoknak (például Indiának, Kínának és Törökországnak), hogy legálisan exportálhassák az orosz olajból a finomítóikban előállított olajtermékeket az EU-ba és az USA-ba.
Oroszország árnyéktankhajó-flottája ad módot arra, hogy a nyersolajat a megállapított 60 dolláros hordónkénti árplafont meghaladó áron értékesítse. Ezek a hajók gyakorlatilag biztosítás nélküli régi tartályhajók, amelyek homályos vagy illegális tulajdonosi megállapodások alapján végeznek szállítást, és komoly balesetveszélyt is jelentenek.
A levélben azt is megállapítják, hogy miközben az EU, az USA és más G7-országok jelentősen csökkentették az orosz olajimportot, az olyan országok mint Kína és India számottevően növelték azt, és csökkentették más olajexportáló országoktól származó importjukat. Az EU pedig éppen ellenkezőleg, a nem Oroszországból származó olajimportját növelte.
Így az olajexportból származó bevételek továbbra is folyamatosan áramlanak Oroszország háborús gépezetébe.
William Todts, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség igazgatója szerint: „Az olaj- és gázbevételek Oroszország éves költségvetésének nagyjából 40 százalékát teszik ki: elképesztően nagy összeget, 140 milliárd dollárt. Ez a bevételi forrás az orosz hadsereg éltetője, a 2024-es védelmi költségvetés is 140 milliárd dollárt tesz ki. Az olajexport négyszer annyi bevételt termel, mint a gázexport. Ennek a pénzáramlásnak a megállításával az Ukrajna elleni orosz agresszió minden bizonnyal nagyon rövid időn belül véget érne.”
Tavaly decemberben a Fekete-tengeri Kercsi-szorosban egy orosz, fűtőolajjal megrakott tankerből – amely miután egy zátonyon gyakorlatilag kettétört – több száz tonna olaj ömlött a tengerbe. Ez is azt mutatja, hogy az orosz olajat szállító régi tartályhajók mekkora környezeti károkat okozhatnak Európa-szerte.
Kettészakadt egy orosz olajszállító hajó a Fekete-tengeren, míg egy másik megrongálódott
A balesetben egy ember meghalt, és jelentős mennyiségű olaj került a vízbe.
Natalia Gozaknak, a Greenpeace Ukrajna ügyvezető igazgatójának meggyőződése, hogy a polgármesterek döntő szerepet játszhatnak a városok olajfelhasználásának csökkentésében, mivel a biztonságosabb, tisztább és jobb jövő kulcsa az ő kezükben van. Az orosz olajjal és az árnyékflottával szembeni szankciók szigorításával párhuzamosan az alulról építkező megközelítés elengedhetetlen a piszkos olaj iránti kereslet csökkentéséhez.
Kevesebb autózás, kevesebb olaj
Az említett levelet Magyarország részéről Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szignálta, megjegyezve, hogy „a leggyorsabb és leghatékonyabb mód az olajfogyasztás csökkentésére a városokban a parkolási díjak emelése és kiterjesztése. Ezek az intézkedések egyúttal élhetőbbé is teszik a városokat és javítják versenyképességüket”.
A magyar civil szervezet már tavaly októberben nyilvánosságra hozta 15 pontból álló javaslatát, amelynek leginkább megosztó eleme a radikális parkolási díjemelés volt. Ettől azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra és a kerékpározásra. A Litkai Gergely humorista által promotált zöldgondolat megvalósulása esetén a fővárosban elpöfögött üzemanyag mennyisége is csökkenne, ami egybevág az orosz olajimport csökkentésének fenti szorgalmazásával.
A civil szervezetek arra kérték a polgármestereket, hogy folytassanak tájékoztató kampányt, amelyben elmagyarázzák a nyilvánosságnak, hogy a magas olajfogyasztás meghosszabbítja Oroszország háborúját Ukrajna ellen, mivel az mérhetetlen szenvedést okoz, gyermekek életét követeli, otthonokat semmisít meg, városokat pusztít el, emberek millióinak életét teszi tönkre, súlyosbítja a rohamosan emelkedő inflációt, az élelmiszerhiányt és a széles körű migrációt világszerte.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Tavasztól lehet pályázni a Versenyképes Járások Programra
Navracsics Tibor szívesen lenne családi bútordarab Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében.
január 14., 13:51
- Belföld
Budapesten van Európa leglátogatottabb pénzmúzeuma
Újabb mérföldkövet léptek át 2024-ben.
január 14., 14:49
- Belföld
Baleset történt a XII. kerületben, két autó karambolozott egymással
A villamosforgalomban is fennakadás várható.
január 14., 13:45
- Belföld
Budapesti lomtalanítás: új szelek fújnak, de van, amiről senki sem beszél
A 60 éves fővárosi gyakorlatot felváltó kontrollált, gyűjtőpontos rendszer nyomába eredtünk.
január 14., 12:40
- Belföld
A Nemzetbiztonsági Bizottság elnöke elárulta, a magyar fél információkat kért az amerikaiaktól a szankcionálási ügyben
Ülésezett a bizottság.
január 14., 13:38
- Mindeközben
Lékai-Kiss Ramónán halálfélelem lett úrrá fia születése után: „Fogtam a kezemben, és zokogtam”
2 órája
- Címlapon
Itt a szerződés, amit a kormány kötött az arab befektetőkkel, több mint 50 milliárd forint a tét
Bármikor megdőlhet a rákosrendezői beruházás.
2 órája
- Belföld
Taxistüntetést terveznek Budapesten
Az Országos Taxis Szövetség vezetője állítja, nincs közük a kezdeményezéshez.
január 14., 14:48
- Belföld
Dermesztő fagyra kell számítani
Akár mínusz 10 fok is lehet kedden Magyarországon.
január 14., 06:17
- Belföld
Kimondta a bíróság Jellinek Dániel bűnösségét
A milliárdos mindent magára vállalt.
január 14., 11:25
- Mindeközben
Till Attila a Kincsvadászokról: Szóltam a kereskedőinknek, hogy ha nem megy el egy műtárgy, én megveszem
6 órája
- Belföld
Meghosszabbítja a szavazást a Tisza Párt arról, hogy mondjon-e le brüsszeli mandátumáról Magyar Péter
A pártelnök kész abbahagyni a munkát az EP-ben, ha erre kérik.
január 14., 11:36
- Belföld
Autós üldözés volt Sümegen: 15 éves fiatal száguldozott az úton
„Kölcsönvette” egy rokona autóját, majd több szabályt is megszegett.
január 14., 06:21
- Belföld
Tipikus hírlapi kacsának nevezte Magyar Péter állításait Orbán Viktor sajtófőnöke
Havasi Bertalan szerint a Tisza Párt elnöke nem mond igazat a félprezidenciális rendszerről.
január 14., 11:40
- Címlapon
Kiszivárgott a Mol belsős levele: árcsökkentésre szólította fel a kiskereskedőket
Úgy néz ki, Orbán Viktor felháborodása elég lehet az árcsökkenéshez.
3 órája
- Belföld
Trolibusz oldalában kötött ki a futár, aki éppen egy címet keresett
Ripityára tört a vétkes autó eleje.
január 14., 17:35
- Belföld
Súlyos kritikákat fogalmazott meg a főváros vezetése felé a Tisza Párt képviselője
Már tavasszal is felmerültek kérdések a tanulmánnyal kapcsolatban.
január 14., 17:45
- Belföld
Van egy korosztály, amelynek különösen fontos az átállás az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP szolgáltatásaira
A jövőjük múlhat rajta.
január 14., 15:55
- Belföld
Kötelező lesz a munkaalkalmassági vizsgálat bizonyos munkakörökben
Az illetékes tárca rendelete már meg is jelent a Magyar Közlönyben.
január 14., 06:53
- Belföld
Lázár János szerint Vitézy Dávid arról híresül el, hogy még életében semmit nem tudott megcsinálni
Vitézy Dávid máris reagált a kritikákra.
január 14., 07:01
- Belföld
Az eddigi leghidegebb téli éjszaka volt a mostani Magyarországon
Zabaron egy tizeddel maradt el a hidegrekord.
január 14., 10:35
- Címlapon
Grönland, az egyre „távolodó” zöldülő sziget
Milyen hatással lehet a klímaváltozás a geopolitikai megfontolásokra és a háborús készülődésre?
12 perce
- Belföld
Kiütéssel győzött a kormánypárti jelölt, de mi következik ebből?
Az országos következmények nyomában.
január 14., 07:46
- Címlapon
Donald Trump: Ha Vlagyimir Putyin nem hajlandó alkut kötni, nagy bajban lesz Oroszország
6 órája
- Címlapon
Fordulat Moldova szakadár régiójában, véget érhet az energiaválság
A területen több százezer ember maradt fűtés és meleg víz nélkül.
1 órája
- Címlapon
Kétszer is erélyesen rápirítottak a kínai kivitelezőkre a Budapest–Belgrád vasúton
Még mielőtt leomlott volna az újvidéki pályaudvar előtetője.
35 perce
- Címlapon
Kilépés a WHO-ból, kegyelem a Capitolium ostromlóinak, a halálbüntetés megerősítése – íme Donald Trump első intézkedései
Rekordszámú rendeletet írt alá beiktatása után az új elnök.
2 órája
- Címlapon
Kiszivároghattak Donald Trump tervei: őrületes tempót vett fel a forint
Európa örülhet, úgy tűnik, nincs a leendő elnök célkeresztjében.
tegnap, 18:17