Az elmúlt években rengeteget találkozhattunk az influenszer kifejezéssel, amelyet sokan mára negatív értelemben használnak. Az örök kérdésre kerestük a választ: nevezhetjük-e az influenszerkedést teljes értékű munkának?

A témában három népszerű közösségi média felhasználó osztotta meg velünk véleményét: Horváth Gréta influenszer, televíziós személyiség, Nasz Dániel youtuber és Bernáth Odett fitnesz-influenszer. 

Mit gondoltok, az influenszerkedést napjainkban már nevezhetjük munkának? 

Horváth Gréta: „Szerintem abszolút munka!

A legtöbben egyáltalán nem vágják, hogy mit is csinál egy influenszer.

Csak annyit látnak, hogy csomagokat bontogatnak és posztolják, de ennél sokkal többről szól. A kritizálóknak azt szoktam mondani, hogy mindenkinek a rendelkezésére áll az Instagram és a többi social média felület, szóval bárki előtt adott a lehetőség, hogy csináljon érdekes tartalmakat. Én például nagyon sokat foglalkozom egy poszttal, akár fizetett tartalomról van szó, akár nem. Kell hozzá egy saját vállalkozás, aminek rengeteg költsége van a könyvelőn keresztül egészen az ügyvédig, aki a szerződéseket írja. Százszor többet spórolnak a cégek is, ha influenszerekkel dolgoznak, ugyanis egy személyben elvégzik a munkát, ráadásul jobb esetben azt is tudják, hogy mikor és hova kell kitenni az adott bejegyzést.”

Nasz Dániel: „Ha abból a szempontból nézzük, hogy pénzt lehet vele keresni, és meg is lehet belőle élni, akkor igen. Személy szerint én nem szeretem ezt a kifejezést, ugyanis mostanában inkább negatív visszhangot kapott ez a jelző.

Sokan nem tudják még ezt elfogadni, de ez egy létező dolog.”

Bernáth Odett: „Teljes mértékben! Mostanra nekem is sok időt vesz igénybe a tartalomgyártás, napi szinten 6-7 órát biztosan ezzel töltök. Számomra ez inkább egy hobbi, amit 13 éves korom óta szívvel lélekkel csinálok. Mindezt figyelembe véve mégis azt gondolom, hogy ezt nem lehet félvállról venni. Az influenszer a saját maga fotósa, sminkese, operatőre és marketingese is egy személyben, ezért igenis tekinthető munkának.”

Mikortól mondhatja azt valaki, hogy ő influenszerként dolgozik? Mi az a pont, amikor ez a hobbi hivatássá válik? 

H.G.: „Én nem hiszek abban, hogy a követőszám határozná ezt meg. Nagyban függ az adott influenszer élethelyzetétől, ezért szerintem ezt nem lehet pontosan behatárolni. Nekem a tartalomgyártás mellett mindig van polgári munkám is, így több lábon állok.”

N.D.: „Szerintem semmiképpen sem lehet a követők számához kötni. A kisebb követőszámmal rendelkező influenszerek általában termékért vagy szolgáltatásért cserébe népszerűsítik a cégeket. Lehet, hogy valaki egyszer reklámozott egy fogkrémet, és már influenszernek titulálja magát.”

B.O.: „Ezt nehéz meghatározni. Vannak több 100 ezer követővel rendelkező influenszerek, akik alig dolgoznak együtt cégekkel, és vannak olyan mikroinfluenszerek, akiknek szinte minden posztja hirdetés. Szerintem legalább 4-5 együttműködés után mondható valaki influenszernek.”

Egy influenszernek mindig naprakésznek kell lennie, hiszen nem a szokásos irodai, vagy beosztásos munkarendben dolgozik. Nektek például folyamatosan aktívnak kell lennetek?

H.G.: „Szerintem igen. Sokat változtam ebben a tekintetben az elmúlt egy évben. Jóval kevesebbet van a kezemben telefon. Egy nyaraláson nyilván megélem a pillanatokat, de nem gondolom tehernek, ha közben posztolnom kell. Amennyiben szerződéses együttműködésről van szó, akkor azt a megállapodásra való tekintettel természetesen posztolni kell.”

N.D.: „Nálam nem fér bele. Ahogy említettem is, nekem nincs olyan együttműködésem, amely miatt folyamatosan reklámoznom kellene. Én inkább attól szoktam tartani, hogyha nem rakok ki sztorit 1-2 hétig, akkor elvesztem az emberek érdeklődését. A cégeknél határidők vannak, ha az van a szerződésben, hogy pénteken délután 2 órakor ki kell tenni ezt meg azt, akkor meg kell csinálni.”

B.O.: 

Sajnos ebben a szakmában folyamatos jelenlét nélkül nem lehet megtartani a követőket. 

Nekem az elmúlt hét évben egyetlen olyan nap sem telt el, amikor ne posztoltam volna. Még ünnepnapokon is aktív szoktam lenni, beleértve a karácsonyt, vagy egy nyaralást. Sokan pont itt rontják el, hogy napokra eltűnnek, és ez a követőknek egyáltalán nem szimpatikus.”

Ti személy szerint hogyan mutatkoztok be, ha egy ismeretlen közösségbe kerültök?

N.D.: „Én általában youtuberként mutatkozom be, hiszen YouTube videózással foglalkozom. Ezen kívül gamerkedek is, a játékokat sokszor élőben streamelem. Ez a második fő bevételi forrásom. A reklámok, szponzorációk nálam az utolsó helyen vannak. Talán ez az oka annak, hogy engem nem is keresnek meg annyian. Egyszerű ember vagyok, egyszerűek a videóim, de én így szeretem ezt csinálni.”

B.O.: „Számomra az influenszerkedés csak egy hobbi. Bikini fitness versenyző, cégtulajdonos, személyi edző, táplálkozási tanácsadó és egyetemi hallgató vagyok. Számomra csak ezek után jön az influenszer megnevezés.”

Ha valaki influenszer szeretne lenni, milyen tanácsokkal látnátok el?

H.G.: „Szerintem ne az legyen a cél, hogy influenszer legyen, hanem találja meg azokat a témákat, amelyekről komfortosan és önazonosan tud kommunikálni. Én például a dekoráció, gasztronómia, lifestyle és szépségápolás témákban posztolok. Rengeteg olyan terméket visszautasítottam már, amellyel nem tudtam azonosulni. Egészen konkrét leszek: nekem volt egy olyan lehetőség a fogyásommal kapcsolatban, amiért több millió forintot ajánlottak, de visszautasítottam.

Nem vagyok hajlandó eladni a hitelességemet, pedig abból a pénzből kényelmesen elmehettünk volna a Maldív-szigetekre a kisfiammal.

N.D.: „Jól meg kell gondolni, hogy milyen együttműködéseket vállalunk el, hogy hitelesek tudjunk maradni. Ez a legfontosabb!”

Ezt mondja a szakértő

Nógrádi József munkaerőpiaci szakértő szerint az influenszer „szakma” egyelőre nem gyakorol kirívóan nagy hatást a munkaerőpiacra. Valós jelenség azonban, hogy a közösségi médiát használó generáció tagjait egyre inkább ezeken a felületeken lehet megszólítani. „Ebben a tekintetben a cégek segítségére lehetnek a különböző social média oldalakon aktív influenszerek. Bizonyos vállalatok abszolút nyitottak a velük való hirdetésre, sokan azonban még elvetik az influenszerekkel való együttműködéseket. Akik azonban mellettük döntenek, esetükben nagyon fontos, hogy az influenszer tevékenységi köre illeszkedjen a cég profiljához. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy látom, az influenszerekkel való hirdetés egyre nagyobb népszerűségnek örvend, ezért a jövőben komolyan kell ezzel a jelenséggel számolni.”

(Borítókép: Közösségi média platformok használatára buzdító ábra. Illusztráció: Istoma/Getty)