A globális infláció és a kamatlábak emelkedése mellett jócskán bezuhant a kriptovaluták piaca, aminek következtében világszerte 1500 milliárd dollárt, mai árfolyam 564 ezer 150 milliárd forintot veszítettek a befektetők az elmúlt időszakban. A károsultak egy része a kriptovalutákat reklámozó világsztárokat hibáztatja.

Ezek közé a világsztárok közé tartozott Kim Kardashian is, aki Floyd Mayweatherrel egyetemben az EthereumMax nevű kisebb kriptopénzt reklámozta. A károsultak szerint az egész projekt csupán átverés volt, hogy a nagybefektetők az árfolyamat mesterségesen felemelve, később hagyják az összeomlani.

Mint azt az Origo írja, ez az úgynevezett pump-and-dump jelenség, amikor a korai, nagyobb befektetők hatalmas vagyonokat keresnek azzal, hogy olcsón beszállnak, majd milliókat költenek reklámkampányokra, elérve, hogy minél többen vásároljanak. Amikor pedig az árfolyam elég magas, a korai befektetők mindent eladnak, realizálják a profitot, a kisbefektetők pedig mindent elveszítenek, hiszen a jelentős eladástól összeomlik az árfolyam.

Az EthereumMax-szal is hasonló történt, néhány kisbefektető pedig pert indított az azt reklámozó Kardashian és MayWeather ellen. Nem ők azonban az egyetlen hírességek, akik bíróságon köthetnek ki: az amerikai milliárdost, Elon Muskot és cégeit is beperelte a dogecoin nevű kriptovaluta egyik befektetője.

via GIPHY

A férfi állítása szerint Musk piramisjátékban vett részt.

A legnagyobb kriptovalutának, a Bitcoinnak is világsztár volt a reklámarca, a crypto.com oldalán Matt Damon köszönt szembe a befektetőkkel. A piacon a Bitcoin az értékének már több mint 50 százalékát elbukta idén, ám az A-listás színész ellen indult perről egyelőre nem tudni. Az Ethereum értéke eddig 65 százalékot esett.

Perek ide vagy oda, ezek az ügyek rendkívül körülményesek, ugyanis máig nem tisztázott, hogy a kriptovaluták pontosan minek is minősülnek. Az Egyesült Államokban például egyik sincs értékpapírként bejegyezve, így ezeket nem védi az amerikai szövetségi betétbiztosító (FDIC) sem. Az sem egyértelmű, hogy ebben az esetben hogyan kellene minősíteni a befektetéseket és ezzel együtt kártalanítani a vagyonukat vesztetteket. A sztárok esetében pedig bizonyítani kellene, hogy valóban hazudtak a reklámkampányok során, és tudatosan csalásban vettek részt.