2022. február 7., 09:34 Módosítva: 2022.04.08 06:16
13

T. LPG-doktor!

2001-es Omega 2,6 V6, ha megállok mondjuk lámpánál, akkor gázszagot érzek az autóban, ha visszafújja a szél a kipufogófüstöt az autó alá. Ha szélcsend van vagy ha hátrafele fúj a szél, akkor nincs gázszag. Ezt most hidegben tapasztaltam. Körbejártam, a csomagtartóban a tartályt megnéztem, a motortérben sem volt gázszag. Esetleg valami ötlet? Vagy a kipufogóból bejöhet a gázszag?

Üdvözlöm!

A kipufogóból gázszag csak extrém esetben jöhet, amennyiben valami műszaki hiba miatt nagyon dús keverékkel üzemel a motor. Ennek azonban a motorvezérlő számára egyértelmű jelei vannak, amelyet általában a hibalámpa gyújtásával honorál.

Én valószínűbbnek érzem azt, hogy egy kismértékű szivárgás jelentkezik valahol a rendszerben. Ez lehetne akár hátul a tartály környezetében is. Javaslom az autó szakszervizben történő alapos átvizsgálását a keverékképzést és a gázrendszer tömítettségét tekintve egyaránt!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. december 5., 09:18 Módosítva: 2021.12.20 17:51

Üdv!

2003-as gyártású Opel Signum 3.2 V6 (Z32SE motorkód) típusú autóm LPG-üzeműre alakításán gondolkodom. A motor év elején a hengerfejtömítés szivárgása miatt szét lett bontva és megkapta az ilyenkor szükséges felújítást, azóta kb. 7000 kilométert futott hibajelenség nélkül. Az átalakítással kapcsolatban felmerült pár kérdésem:

-Ismert-e ezzel a típussal kapcsolatban valamilyen probléma, ami kizárná a gázosra alakítást?

-Hozzávetőlegesen mekkora költséget jelent egy ilyen V6-os motor átalakítása?

-Tervezek a jövőben szoftveres teljesítmény-optimalizálást végeztetni az autón, ezt a gázszett beépítése előtt vagy után célszerű megejteni?

-Milyen márkájú/típusú gázrendszer beépítését javasolná? Lényeges lenne számomra a gáztartály pótkerékfészekbe építése a csomagtér megtartása végett.

-Van-e esetleg nyugat-magyarországi (GyMS megye) partnerük, akit jó szívvel ajánlana? Gyors keresés után csak olyan szervizeket találtam, amilyenektől egy korábbi cikkben óvva intettek... (felsőkenő-rendszer, egynapos beépítés stb.)

Üdvözlettel, Gábor

Kedves Gábor!

A kérdéses motor minden további nélkül átalakítható. A konkrét autó átalakítása opcionálisan különböző szerkezeti elemekből is történhet, ezért árat itt, ezen a felületen nem áll módunkban közzétenni. Nem tudunk konkrét partnert ajánlani sajnos a kérdéses területen. Amire érdemes figyelni, az a beszerelés utáni rendszerprogramozás. Írtunk egy szösszenetet erről, amelynek segítségével a laikus kap egy kis mankót a hóna alá a szerviz kiválasztásához.

Egy szívómotor optimalizálása nem sokat hoz a konyhára, cserébe pénzbe kerül. Alapvetően az átalakítás előtt érdemes elvégezni, egy eset kivételével: ha biztos benne, hogy gázzal fogja használni a legtöbbet, érdemes a gyújtástáblát a gázhoz igazítani. Ennek több értelme van szívómotor esetében, azonban valóban hozzáértő, fékpaddal rendelkező tuner közreműködését igényli. Minden jót és gázzal teli ünnepeket kíván az LPG Doktor csapata!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. október 8., 16:22 Módosítva: 2022.01.10 13:12
364

Kedves LPG Doki!

Régóta szemezgetek az Infiniti QX 70-nel vagy FX 37-tel... A diesellel kapcsolatban van némi fenntartásom, mennyire jól tűri ez a motor az LPG-gázt?

Üdv, Tóth Lajos

Kedves Lajos!

A QX 70 vonatkozásában akkor tudunk nyilatkozni, ha segít nekünk a motorkód ismertetésével. Az FX 37 V6 nem tűnik problémásnak. A hengerfej és a szelepfészkek anyagminősége nem ismert előttünk. Ez a paraméter határozza meg, hogy az adott motort miként viseli meg az LPG-üzem. Az óvatosság kedvéért érdemes a beszerelés előtt megmérni és szükség esetén korrigálni a szelephézagokat, ugyanis ez a motor nem hidrotőkés kialakítású.

Beszerelés után 20 000 km-es szelephézag-ellenőrzési periódust érdemes beállítani. Az így nyert tapasztalatok meg fogják mutatni, milyen gyorsan fogynak a hézagok, ennek alapján lehet döntést hozni a végleges ellenőrzési gyakoriság tekintetében.

Nem győzzük hangsúlyozni a rendszer programozásának fontosságát, ami a gazdaságos üzemeltetés és az elvárható teljesítmény kinyerésén túl a fent említett szelephézagfogyásra, ezen keresztül pedig a hengerfej élettartamára is közvetlen hatással van.

Sok balesetmentes gázos kilométert kívánva,

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. július 10., 17:09 Módosítva: 2021.07.30 06:40

Tisztelt LPG-doktor!

14XEP motorkódú H Astrában motort kellett cserélni, mert nem volt gazdaságos a felújítás, viszont a gázrendszer nem lett visszakötve, mert nincs engedélyük. Annyit mondtak, csak elektromosan kell rákötni, mert be van fúrva. A motor kifogástalan, arra is gondoltunk, hogy nem alakítjuk vissza kettős üzemre. Így viszont, ha jól tudom, nem mehet vizsgára. Ön szerint milyen anyagi vonzata lenne mindkét megoldásnak?

Köszönöm, Kovács Csaba

Kedves Csaba!

A gázrendszer szakszerű eltávolítása vizsgáztatást és egyéb papírmunkát von maga után. Ennek költsége kb. 120-140 ezer hazai valuta.

Az üzembe helyezése egyszerűbb kaland, mivel egy átvizsgálásból és a rendszer programozásából áll. Ezt 20-25 ezer forintból már megúszhatja.

Én az Ön helyében mindenképpen az utóbbi megoldás mellett döntenék, mert:

- olcsóbb

- utána az üzemeltetése pénzt termel

- óvja a környezetet

Fontos, hogy szakszerűen dolgozó partnert keressen a feladatra, így az új motor nem a bontóban végzi majd hamarosan! A programozás helyes menetéről itt olvashat bővebben. 

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. július 3., 10:46 Módosítva: 2021.07.11 11:52

T Cím!

48 literes tartályba csak 32 liter gáz megy ill. először belement 42, de azóta csak 32, a többi nem jön ki. Tartálycsere történt. Multiszelepet nem cseréltek. Mi lehet a probléma?

Üdv:  kerbandi

Üdvözlöm!

Kérdésben a felelet, mondja a jó öreg közmondás! :-) A multiszelep lesz a hibás, főleg, ha külső behatás nélkül, egyszercsak spontán állt elő a helyzet. A multiszelep a nevéből is sejthetően több feladatot is ellát egyidejűleg. Szabályozza a tankba tölthető gáz mennyiségét, illetve megoldja a túlnyomás elleni védelmet is egyidejűleg. Szerepe van még továbbá a reduktor felé menő gáz mennyiségének korlátozásában is.

Sok beszerelőműhely - áthágva azt a szabályt, miszerint a tartály névleges térfogatának maximum 80%-a használható fel a gáz tárolására - meghajlítja a multiszelep úszójának karját, így gyakorlatilag tetszőleges mértékben átléphető a fent említett 80%-os töltöttségi határ.

Az Ön esetében azonban nyilván nem ez történt, hiszen egy ideig helyesen működött! Az esetleg lehet még egy opció, hogy a tartály cseréjekor nem az előzővel teljesen azonos méretű tartályt szereltek be a régi multiszeleppel. Ebben az esetben a jelenség hasonló, mivel adott tartálymérethez a megfelelő multiszelepet kell társítani a beszerelés során! Mindegy is, a megoldás vélhetően egy méretben passzoló multiszelep beszerelése lesz.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. június 16., 11:44 Módosítva: 2021.07.08 12:29
635

Üdvözlöm LPG Doktor!

Előre leszögezném...remélem nem leszek túl forintb.szó!:) Érdekelne, hogy alapvetően a Toyota és Honda hibridhajtásaiba lehet-e jól működő LPG-rendszert beszereltetni?

Két típus érdekelne. Egyik a Honda Insight (2009-) ,a másik a Lexus CT200h. Vannak ilyen téren tapasztalataik? Vannak olyan "betegek", akiknek még az 5 literes fogyasztás is "Hát azért lehetne kevesebb is"?

Amúgy pedig szerintem a környezetünk "kevésbé szennyezése" is fontos szempont...kéne, hogy legyen. Nekem az is. Az Insight-ot, mikor megvettem, tudomásul kellett vennem, hogy "Hát ebből a pótkereket már kilopták". Hát kihasználhatnám akkor a szabad helyet. Illetve egy 4.7-es éves átlagfogyasztás esetén milyen fogyasztáscsökkenésre lehet reálisan számítani? Ez az érték a Lexus CT-re is igaz.

Köszönöm válaszát! Kornél

Kedves Kornél!

Szerintem pont egészséges mértékben hágja meg a forintokat, jómagam is ezt tettem éveken át! Prius 2, majd Toyota Highlander Hybrid, illetve ennek a Lexus tesója, az RX 400 H is így járt a kezeim között. Ügyfeleink részére hosszú évek óta végzünk ilyen átalakításokat, hibátlanul működnek.

A CT 200 H technikailag Prius 3, illetve Auris, ezekből is van mögöttünk már darabszám rendesen. A Honda kilóg a sorból, alapvetően más technológia, kevésbé takarékos és cserébe a többletfogyasztásért legalább nem is halad előre rendesen.

A matek minden LPG-átalakítás esetén hasonló, függetlenül a hajtásképlettől: benzinfogyasztás x1,15=gázfogyasztás. Hajrá, nekem tetszik az elszántsága!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. május 11., 15:04 Módosítva: 2021.06.05 13:16
184

Üdvözlöm!

Autógázosítással kapcsolatban szeretném a tanácsát kérni. Fél éve, több év kihagyás után, újra elkezdem autóvezetést oktatni. Ehhez vettem egy használt VW Polo-t. Az autó 2011-es évjáratú, 1.4 benzin, 85 Le teljesítményű, motorkódja CGGB.

Állapota újszerű, vásárláskor 50 000 km volt benne, ezt szervizszámlák és az azóta megbontott részek (pl. vezérléscsere) is alátámasztják. Olajat 10 000 km-enként cserélek benne (gyári előírásnak megfelelő Castrol+ Mahle szűrő). Oktatásban fogyasztása kb. 8-9 liter. A gazdaságosabb üzemelés érdekében gondolkodom autógáz beszerelésében. A kérdésem a következő: ez a motor hogy tűri, hogy viselkedik gázzal, nem károsodik-e, javasolja-e gáz beszerelését. Ha igen, milyen az ajánlott legmegbízhatóbb gáz-szett?

Válaszát, tanácsát előre is köszönöm! Ekli László

Üdvözlöm!

A kérdéses jármű átalakítható. Alapvető igazság, hogy az autógáz nem károsítja a motort. Az erről keringő hírek, információk hiányosak, nem tartalmazzák a mögöttes okok feltárását. Ezek a legtöbb esetben emberi tényezőkre vezethetők vissza. Ugyan létező probléma az, hogy egyes típusok szelepfészkei nem kielégítő mértékben ellenállóak a gázüzem hőterhelésével szemben, ennek ellenére ki merem jelenteni, hogy ez önmagában édeskevés a hengerfejek tönkremeneteléhez.

Írtunk cikket is a témát illetően, erről itt olvashat.

A megtérülés számításakor az LPG aktuális árán túl számolnia kell kb. 15% többletfogyasztással a benzinhez képest! Ezentúl minden megtett 20 000 km után gázszűrőket kell cserélni (légnemű és folyadéknemű szűrőt egyaránt!), valamint ellenőrizni kell a rendszer tömítettségét és a gáznyomást.

Megbízható rendszer keresése helyett megbízható beszerelő műhelyt keressen inkább! Árulkodó adat a beszerelés határideje. 1 napos beszerelés = kapkodás és hanyagság. A rendszer programozásának kb. 1 órás művelete helyett automatikus, adaptív funkciók használata ismét nem szerencsés. Ezek alapján már tud tájékozódni.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. április 1., 15:44 Módosítva: 2021.04.30 06:18
1

Jó napot kívánok!

Van egy BMW E46 330i típusú autóm és a gázrendszerrel probléma van. Mivel Németországban vettem az autót és német gázrendszer van benne, így eddig nem tudta senki kiolvasni a problémát és én sem tudom kiolvastatni, mert nem jutok vissza. Hátha tudnak segíteni.

A probléma annyi, hogy be-bedadogott az autó, mikor gázon használtam, majd mikor nagy gázt adtam, akkor teljesen megtorpant és átdobta benzinre (mint mikor nincs gáz a tartályban), pedig tele volt. Vissza sem lehetett kapcsolni, mert sípol, de ez megszűnt újraindításkor. Megnézettem a szűrőket, azok tiszták és cseréltettem gyertyákat is. A probléma nem szűnt meg sajnos. Sőt, most már egyáltalán nem működik, ugyanez a hiba, csak már újraindításkor sem múlik el a probléma, dadog, nagyon egyenetlenül jár és pár másodperc múlva átváltja benzinre.

A kérdésem az lenne, hogy lehet-e ez valami tipikus hiba, amit diagnosztika nélkül lehetne orvosolni, vagy milyen alkatrész okozhatja ezt, hogy tudjam, mit cseréljek.

Segítségüket előre is köszönöm! Üdvözlettel: Balázs Bálint

Kedves Balázs!

Sajnos a világ nem fekete-fehér, vagyis egy bizonyos tünethez tartozhat rengeteg hibaforrás. A szűrő vizsgálata jó ötlet volt, ezzel kell kezdeni. Diagnosztika nélkül tippelni lehet csak.

Vélhetően nagy terhelésen vagy kevés lesz a gáz a rendszerben, vagy legalábbis kevésnek látszik a gázvezérlő számára. Előbbi esetben a reduktor, utóbbi esetben pedig a gáznyomás-szenzor (sok rendszerben ez a MAP-szenzorral közös házban található) lehet a ludas.

A bibi ott van, hogy hiába is cseréli ki például a reduktort, a rendszer szakszerű újraprogramozása nélkül csak félmunkát végzett.

Értem, hogy kint drága a szervizek óradíja, én ennek ellenére arra biztatom, hogy látogasson meg egy szakszervizt és csináltassa meg. A másik opció a benzin használata, majd a legközelebbi hazalátogatásakor itthon ugyanez.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. február 20., 12:52 Módosítva: 2021.03.23 17:55
48

Tisztelt LPG Doktor!

Van egy E36, BMW Compactom, 1996-os évjárat, 1.8-as benzin-gáz rendszerrel. Magyarországon javítható-e ez az elméletileg holland gyártmányú gázrendszer, mert több erre szakosodott szervizet felkerestem már, és a szoftveres javításon túl senki nem foglalkozik vele.

Az autó megy, működik gázzal, csak 2000 felett bedadog. R-go nem kap elég anyagot. Szűrő cserélve lett. Illetve még az lenne a kérdésem, hogy van-e lehetőség a gázrendszer tisztítására, mert az is elképzelhető, hogy valahol valami lerakódás, dugulás van.

Válaszát köszönöm.

Üdvözlöm!

A Vialle rendszer hazánkban mostohagyerek. Nem tudunk mi sem róla, hogy bárki is tudná javítani, programozni. Olyan kis darabszámban fordul elő itthon, hogy emiatt nem éri meg senkinek kiépíteni az infrastruktúrát erre. Az, hogy 2000 felett bedadog, egyáltalán nem biztos, hogy üzemanyag-ellátási probléma!

Gyújtás oldalon is lehet gond, érdemes lenne digitális oszcilloszkóppal vizsgálni a gyújtórendszert! A gázrendszer tisztítása megoldható bizonyos keretek között. Az injektorokat is lehet tisztítani, de mindennek csak akkor van értelme, ha előbb felállítjuk a pontos diagnózist.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
Ajánlókép forrása: vialle24.de

Futárautót gázosítanék

2021. február 8., 11:23 Módosítva: 2021.02.27 21:35

Tisztelt LPG Doktor!

Városi futárautónak keresek kisautót évi 25 000 km futáshoz, amit utólag gázosítanék. Megbízhatóság és fogyasztás szempontjából milyen modellekből érdemes válogatni, ha a gázosítás a szempont?

A megbízhatóságról csak a gázszett nélküli példányokról van információm, fogyasztást pedig a Spritmonitor-on szondáztam eddig. Ezek alapján arra jutottam, hogy a Suzukiknak valamiért nagyobb a többletfogyasztása gázban, mint más márkáknak, illetve az első generációs Renault Twingo tűnik tuti tippnek a 75 lóerős változatban, ami a statisztika szerint alig fogyaszt többet gázból. De ezekre egyelőre nem merek alapozni, mert nem túl nagy a merítés az LPG-s statisztikákban, illetve gondolom a gázszett típusa is számít.

Milyen kisautót ajánlana erre a használatra, illetve, ha találnék egy már gázosított autót, akkor milyen típusú gázszettek azok, amikkel ajánlott autót venni és milyen az, amivel nem érdemes?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlöm!

A kérdés alapvetően jó, mégis nehéz konkrét választ adni rá. Nézzük gyorsan a műszaki oldalát! Nincs olyan, hogy egy adott típus LPG-többletfogyasztása nagyobb, mint a másiké!! Ennek oka azonban nem feltétlenül a gázszett típusa (szélsőséges esetben lehet ez is az oka, de a korszerű rendszerek többsége már közel azonos fogyasztással tud működni), hanem a rendszer szakszerű beépítésének és konfigurációjának kérdése. 

Strapabírás tekintetében vannak különbségek motorok között. Általában szerencsésebb választás egy hidrotőkével szerelt motor ilyen célra, így a szelephézagok fogyásából eredő szelepbeégés kockázata minimálisra csökken, már amennyiben a gázrendszer beállítása a feljebb leírtaknak megfelelően történt.

Egyes típusok szelepfészkei gyengébb minőségű anyagból készültek, ezekkel óvatosabban kell bánni, kerülni kell a nagy terhelésű üzemállapotokat (gyengébbek kedvéért: nem kell szénné tiporni a gázpedált :-) ). Keressen inkább benzines példányt és alakíttassa át Ön! Konkrét márka és típusmegnevezéseket sajnos ezen a felületen nem áll módunkban közzétenni.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2021. január 28., 10:00 Módosítva: 2021.02.08 23:36
234

Jó napot!

Az lenne a kérdésem, hogy egy Alfa Romeo 159 1,9 JTS gázosítható-e?

Üdv, Gy

Üdvözlöm!

Amennyiben az autó motorkódja 939A6.000 és Bosch vezérlő adja az éltető parancsokat a működéséhez, akkor minden további nélkül megoldható!

Mint azt már annyiszor tanácsoltam a rovat keretein belül, érdemes körültekintően beszerelő műhelyt választani a feladat elvégzésére! Szerencsére már hazánkban is szép számmal fordulnak elő szakmailag jól képzett vállalkozások ezen a területen is, azonban bele lehet futni szakszerűtlen, később jelentős kiadásokat, károkat okozó munkákba is.

Érdemes mindjárt a beszerelés előtt felmérni a motor állapotát! Kizárólag az esetleg megállapított hibák elhárítása után szabad hozzákezdeni a feladathoz. Közvetlen befecskendezésről lévén szó a szívósor és a hengerfej szívócsatornáinak kokszlerakódása is potenciális hibaforrás. Ezt akár dióhéjas tisztítással, akár mechanikus szétszerelés és takarítás útján érdemes rendbe tenni.

A szerelés után a legfontosabb a rendszer programozása. Közvetlen befecskendezés esetén a rendszereket a gyártók előprogramozva szállítják, azonban fontos tudni, hogy a nagy terhelési tartományokban ezek is igénylik az egyedi hangolást! Ennek általános menetéről itt olvashat bővebben.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. december 14., 12:56 Módosítva: 2021.01.04 18:01
1057

Üdvözlöm Doki!

Kérem segítsen! Gondom a következő. PORSCHE Cayenne 3.6 FSI 2008-as évjárat PRINS VSI-II gázrendszerrel szerelve 2015-ben.

Ha a gázüzem be van kapcsolva, reggel az autó -vagy elég, ha áll három órát- csak negyedik startolásra indul be. Ezután, ha ledöglesztem és újraindítom pöccre indul.

Ha a gázrendszert kikapcsolom és kb. két nap csak benzinnel járok, akkor már elsőre indul bármikor.

Amúgy a gázrendszer működik, reggel kb. 1 km elteltével már kapcsol is benzinről gázra. Még azt észrevettem, hogy gázüzemen néha alapjáraton, ha indulok lassan és gázt adok, olyan hangot ad, mintha két kalapácsot ütögetnék finoman egymáshoz. Ez a hang kb. 1200-as fordulat felett eltűnik. Ez csak gázüzem alatt áll fenn. Elnézést, ha érthetetlenül fogalmaztam.

Köszönöm, szép napot kívánok!

Molnár Tamás, Szlovákiából.

Kedves Tamás!

Szomorúan olvasom, hogy a nagymúltú Prins-rendszerrel is adódnak kellemetlenségek! Maga a probléma így első olvasatra az oldalon már ezerszer felmerült és kitárgyalt eltanulás lehet. Ha rákeres a rovatban az eltanulás kulcsszóra, rengeteg találatot fog dobni a rendszer.

Röviden: helytelen gázprogramozás esetén a gyári motorvezérlő megpróbálja a helyes értékeket beállítani. Mivel a működés adaptív, egy idő után folyamatosan a megváltozott körülményeknek megfelelően fog működni. Ezzel az a bökkenő, hogy ez hellyel-közzel a gázüzem pillanatnyi követelményeit fedi csak le. Mivel a helytelen programozás miatt a benzines értékek nem egyeznek meg a gázos értékekkel, így benzinüzemben, főleg a hidegindítási szakaszban (itt a legérzékenyebb erre a motor a dúsítás miatt) nehézségek adódnak.

A feltételezésemet támasztja alá az is, hogy benzinnel használva néhány nap után helyreáll a rend. Prins programozását végezni képes szakember vagy cég felkeresése erősen indokolt! Az Ön által leírt hangot nem tudom ilyen formában értékelni, viszont a programozás helyes menetéről szívesen tájékoztatom.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. november 18., 16:21 Módosítva: 2020.12.01 06:14

Jó napot, van egy 2003-as Chrysler Grand Voyager-em 3,3, V6-os EGA motorral, ElpiGaz LPG-rendszerrel - telepítés ideje 2018. Azóta is gond nélkül megy a kocsi.

Első kérdésem az lenne, milyen gyertyát ajánlana a motorba cserekor, milyen gyertyahézaggal?

Második kérdésem a gáztartállyal kapcsolatos. Az enyém külső, 77 literes, a pótkerék helyén van a kocsi alatt hátul. 80 százaléknak kellene belemenni, ami 61,6 liter, de még soha nem sikerült beletöltenem többet, mint 58 liter. Még akkor sem, amikor a kocsi már átváltott benzinüzemre, mert kifogyott a gáz. Ez elég zavaró, mivel az átlagfogyasztás majdnem 16 liter.

Hallottam olyan lehetőségről, hogy meg lehet babrálni a tartályt úgy, hogy többé-kevésbé teli lehessen tankolni. Ismer ilyen módszert? Ha igen, rejt valamilyen veszélyeket a bütykölés, ha hozzáértő ember csinálja? Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel olvasója, Adrián

Kedves Adrián!

Gyári ajánlású gyertyákat rakjanak az autóba! Kerüljék a több pólusú megoldásokat, tudnak gázzal emlékezetes perceket okozni!

A tartályba tölthető gázmennyiséget az abban található multiszelep határozza meg. Ha beszerelés során nem az adott tartályba való szelepet építik, okozhat hasonló bajokat, bár az Ön esetében nem ez a valószínű. Ha így történt volna, ennél nagyobb mértékű eltérés lenne tapasztalható.

Megoldható a multiszelep úszószárának enyhe hajlítása a betölthető gázmennyiség növelése érdekében, de kizárólag szakszerviz által! A túlzottan erős beavatkozás következtében könnyen megtörténhet, hogy átlépjük a hivatalosan engedélyezett 80%-os maximálisan engedélyezett töltési térfogatot, ami balesetveszélyes is lehet! Tehát keressen fel egy gázautó szervizt a kérésével, majd tesztelje le a kapott eredményt!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. november 11., 13:10 Módosítva: 2020.12.04 06:12

Kedves LPGdoki,

érdeklődnék, hogy klasszikus 2000-es Ford Triton V10 6.8 L motor LPG átalakításra mit javasolna? Nem egy általánosan elterjedt, lévén 10 henger. Létezik magyarországi cég/szakszerviz, aki vállal, illetve milyen minőségben vállal ilyen munkát? Van bármi hátrány bármely európai országban LPG esetén?

Köszönöm.

Üdvözlöm!

Végre egy igazi, unaloműző téma! ? :)

A kérdéses motor adatait nem ismerem, de feltételezem, hogy hagyományos, szívócső befecskendezésről beszélünk. Nos, a feladat szép és valóban igényes munkavégzést igényel.

A legfontosabb nyavalya ezzel az, hogy a gázrendszerek általában 4, 6 és 8 hengeres vezérlőkomputerrel léteznek, ez a motor viszont 10 darab szörnyeteg hengerből nyeri az energiát. Ezt 2 db 6 hengeres vezérlővel lehet megoldani. Hengersoronként kap egy-egy vezérlőt, amelyekben a hatodik henger lekapcsolásra kerül. Így meg is van a 10 hengeres vezérlésünk 2x5 henger formájában.

A művelet élvezeti értékét tovább növeli a programozási művelet bonyolultsága, ugyanis a 2 vezérlőt külön-külön kell felprogramozni úgy, hogy közben a másik 5 henger benzinnel működik. A fent leírtak miatt jelentős többletköltséggel, de megvalósítható a mutatvány, volt is már hasonló az életünkben. Az autó nem igazán szemérmes benzinfogyasztása miatt mindez azonban gyorsan meg is térül, hiszen a megtakarítás mértéke közel 40%!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Melyik VW motor bírja jobban az LPG-t?

2020. október 23., 18:34 Módosítva: 2020.11.01 14:42

A VW csoport 1,6-os motorjai (2000-es évek) közül a 8V vagy a 16V alkalmasabb inkább LPG-használatra? Melyik bírja jobban az LPG igénybevételét?

Üdvözlöm!

Autógáz tekintetében mindkét motor egyformán alkalmas az átalakításra. Alapvetően konstrukciós szempontból a szakma tartósabbnak ismeri el a régi 8 szelepest, de a 16V se nagyon panaszos. Utóbbi picit kevesebbet eszik.

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy nem a gáz eszi meg a motorokat, hanem a hanyag, lelkiismeretlen munkavégzés! Jól működő, már sokat bizonyított rendszert kell választani. Beszerelés előtt történjen motordiagnosztika, legyenek jók a gyertyák és a gyújtásrendszer elemei! Minden esetlegesen felmerülő hiba legyen még a beszerelés előtt megjavítva!

Fontos a teljes folyamatra szánt megfelelő mennyiségű idő. Az olyan helyen, ahol reggel viszi, délután már hozhatja is el az átalakított autót, nem jó helyen jár. A beszerelés után a rendszer kézzel, tehát emberi erővel és aggyal történő szakszerű felprogramozásához ragaszkodjon! Erről ide kattintva olvashat bővebben.  Ha a fentieket betartja, a szelepek számától függetlenül nem lesz gáz. Vagy mégis? :-)

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gázosítanám a Subarum

2020. október 10., 15:47 Módosítva: 2020.10.20 06:17

Tisztelt LPG Doktor!

Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy Subaru Forester SG 2 literes benzines 158 LE (2005-2008) változatának a gyári gázrendszere menyire megbízható, szerelhető-e itthon? Német- és Olaszországból behozott kocsiban van ilyen. Van-e hozzá alkatrész, vagy érdemesebb venni egy alap benzinest és azt gázosítani?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel Balogh Sándor

Kedves Sándor!

A kérdésére van általános érvényű, és van Subaru specifikus válaszom is.

Általánosságban elmondható, hogy a gyári(nak nevezett) rendszereket használtan nem árt elkerülni. A legtöbb esetben csak gyári diagnosztikai programmal lehet kezelni őket. Ezeket külsős szervizek számára nem tették elérhetővé. Nem lenne ezzel baj, ha a márkaszervizekben lenne releváns és felkészült állomány ezeknek az autóknak a fogadására, de többnyire nincs. Kevés az ilyen autó a piacon, így nyilván nem éri meg fenntartani az infrastruktúrát hozzá. Ha ezekkel komolyabb baj adódik, a legtöbb esetben egy új gázrendszer kerül beszerelésre megoldásként.

Subaru esetében annyival nagyobb még az öröm, hogy a boxermotoros kialakítás miatt tényleg nehéz a karbantartás. Mint azt már sokszor leírtuk, gázzal üzemeltetett autók esetében a szelephézagok rendszeres ellenőrzése és korrekciója úgy kell az arra rászoruló (tehát a hidrotőkés motorok kivételével minden motor ide értendő) hajtóművek számára, mint nekünk a fogmosás. A Subaru boxerjeiben ezt elkövetni felér egy merénylettel a kollégákkal szemben, többen ereik felvágását helyezték már kilátásba, amennyiben nekik kell elkövetni a feladatot :-) Mindenképpen 100 ezres nagyságrendben kell Forintokat az asztalra helyezni munkadíjként, ami lássuk be, finoman szólva is baromság. Az autógázzal megtakarított pénz egy jelentős részét így el is pacsáljuk. Mondjuk a fókák és a Föld megmentését még hordozhatjuk a zászlónkon továbbra is, csak anyagilag nem fog sok örömet okozni. Vagyis Subaruba ne szereltessünk gázt!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. október 4., 09:30 Módosítva: 2020.10.22 05:34

Tisztelt LPG Doktor!

A sok üzemanyagromlásról szóló cikk után merült fel bennem, hogy vajon, ha az élethelyzet úgy kívánja, az LPG is képes-e "megromlani"?  Majd csak októberben, otthon lesz lehetőség újra tankolni. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel, Árpád

Kedves Árpád!

Üdvözöljük az értelmes kérdezők klubjában! Fel sem tűnt senkinek, hogy ez érintetlen téma. A kérdés valóban logikus.

A jómagam által birtokolt felületes kémiai alapismereteim és a tanult, tapasztalt kollégáim által begyűjtött adatok is azt igazolják, hogy az LPG egyáltalán nem hajlamos a benzinhez hasonló kiülepedésre.

Nyilván nem végeztünk teszteket 3-5 éves tárolási próbákkal, de egy év körüli átmeneti állás utáni állapotokat már volt szerencsénk nem egy alkalommal megtapasztalni. Semmi gáz, hogy a szakterületünkkel releváns kifejezéssel éljek :-)

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. szeptember 28., 14:44 Módosítva: 2020.10.11 07:25

Tisztelt LPG Doktor!

Egy 1.6-os 110LE Corolla gázosításán gondolkodom. (Motor, mint Csikós Avensise). Láttam egy táblázatot a HVG-n, amiben nem ajánlják. Bár nem autós szaklap, de nem is írnak le akármit. Ezért kérdezem Önt, kell-e félnem a gázosításától?

Válaszát előre is köszönöm! Zoltán

Kedves Zoltán!

Keringenek adatbázisok a neten a gázüzemre állítólag alkalmatlan járművekről. Ezek részigazságokat tartalmaznak. Addig rendben van a dolog, hogy ezek az adatbázisok valóban nagy számban meghibásodott autókból építkeznek. Ennek ellenére nem tekinthetőek feltétlen igazságosztónak ezek a források.

A felmerülő meghibásodások két összetevőből alakulnak ki.

Ebből csak az egyik az adott típus gyengébb anyagból készült szelepfészke, amely egy esetlegesen kialakuló extrém termikus igénybevételre a szelepek beverődésével, ezáltal a hézagok elfogyásával fenyeget. Ez már egyenes út a szelepek beégéséhez.

A másik összetevő a helytelenül konfigurált gázrendszer és a (nyilván a hidrotőkés motorok kivételt képeznek ez alól) szelephézagok rendszeres ellenőrzésének, szükség esetén beállításának teljes hiánya. Vagyis az utóbbi 2 összetevő helyes alkalmazásával a gyenge anyagminőség is elviseli az autógáz használatát, mint ahogy azt rengeteg pozitív példa mutatja. Vagyis mehet bele a gáz, csak jól legyen beépítve és programozva, valamint ügyeljenek a szelephézagokra!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Csak az injektorokat cserélném

2020. szeptember 18., 13:23 Módosítva: 2020.10.01 07:22

Tisztelt LPG Doki!

Adott egy Skoda Fabia I 1.4, 80 LE, 2008 gépsas, melyben egy Landi Renzo Omegas rendszer van IG1 reduktorral és Landi injektorokkal.

Lehetséges-e ebben a rendszerben a Landi injektorokat valami más márkára cseréltetni? Ugyanis a gyáriak cseréje felér egy komplett LPG-rendszer beépítésének anyagi vonzatával. Jelenleg ~580 000 km van az autóban, élete kb 2/3-át LPG-vel furikázta és diagnosztikai/beállítás során jelezték felém, hogy hamarosan csereérettek lesznek ezek az injektorok. Amennyiben nem, és csak a gyári injektorok jöhetnek szóba, Ön melyik Landi injektort ajánlja? Jelenleg passz, hogy milyen van benne, ugyanis a kupakok hiányoznak róla.

Köszönettel: Adrián!

Kedves Adrián!

A Landi sajnos alapvetően a saját injektorait kezeli csak le. Omegas rendszer esetében MED injektorok a kívánatosak hozzá.

Kérdés, hogy a rendszer többi eleme milyen idős? Ha ugyanannyi kilométer van már bennük (egyiket sem cserélték még), ezek ugyanúgy potenciális veszélyforrásként vannak jelen az autóban, vagyis egyfajta gazdasági totálkár esete tud előállni, ha a rendszer egyes drágább elemei a közeljövőben leadják a forgalmit. Érdemes egy vadonatúj rendszer beépítését a fentiek függvényében megfontolni.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. szeptember 9., 15:03 Módosítva: 2020.10.01 07:22

Kedves LGP-doktor!

Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC 2004-es évjáratú LPG-üzemű autómban (szelepkenéses rendszer is van benne) a műszerfalon folyamatosan világít a check engine lámpa.

A kiolvasáskor katalizátor hibát (alulműködést) jelez, a kocsi alatt a kipufogórendszerben van egy univerzális katalizátor, gondolom nem tudtak rájönni a hibájára (ezért került be). Műszakin előző gazdájánál nem volt gond, mert kiütötte a hibakódot, és úgy vitte műszakira, CO rendben volt.

Kérdésem az lenne, hogy nem lehet, hogy amiatt ad hibajelet a lambdaszonda, mert az LGP üzemmódban kisebb a káros anyag kibocsátás? Továbbá az is érdekelne, hogy a szelepkenés-rendszerből, ha kifogy az adalék, akkor az okozhat-e valamilyen hibát vagy rongálódást a motorban?

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, SzobiP3it

Tiszteletem!

A katalizátor tekintetében 2 hiba is lehetséges. Az utángyártott darabok nem minden esetben képesek a gyári kivitellel azonos mértékben tisztítani a kipufogógázt, így a nagyon érzékeny, kevés tűréssel rendelkező típusok motorvezérlője észreveheti ezt. A másik lehetőség is lehet igaz. Sok típus vezérlőjében csak százalékos eltérés van gyárilag definiálva, ennek előjele nincs meghatározva. Vagyis nem mindegy, hogy + vagy - 3% a tűrés. Mivel gyári állapotban a negatív előjel kizárt, így a gyári mérnökök erre fel sem készítik a gyári szoftvereket!

Így aztán egy a vártnál tisztább kipufogógáz-összetétel jelentkezhet látens hibaként a motorvezérlő számára! A felsőkenő tekintetében...szerény véleményem szerint nem az okoz kárt, ha kifogy belőle a nafta, hanem ha benne van. Sajnos láttunk már reduktort tönkremenni ilyen eszköz miatt, azonban rendszeresen van tele a műhely udvara olyan autókkal, melyekről a hengerfej a beépített felsőkenő rendszer ellenére került le szelep beégés miatt! Erről itt olvashat többet.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. szeptember 7., 15:57 Módosítva: 2020.09.11 07:09
342

Tisztelt LPG Doktor!

A másik levélíróhoz hasonlóan én is szkeptikus vagyok a témában, de nálam ennek gyakorlati, tapasztalati okai vannak.

Annak idején megkaptam szüleim 1.6-os Daewoo Lanos-át, amely akkor 1-2 éve rendelkezett korszerű Landi Renzo gázszettel, addig látszólag gondtalanul lehetett autózni vele LPG üzemben. Nálam viszont egy hosszú vesszőfutás kezdődött, aminek egyetlen végleges megoldása a gázüzemű közlekedés felhagyása volt. Akkor még nem volt annyira köztudott, hogy a benzin relatív nem túl hosszú idő után megromlik. Nekem rövid időn belül két AC pumpa bánta, először kicsit olcsóbban, aztán jelentősen drágult az alkatrész.

Mint kiderült, szüleimnél is volt ez a kezdődő probléma, miszerint egyenetlen az alapjárat, motorféküzem után pedig gyakran le is állt. Gyanakodtak gyertyákra, gyújtókábelre meg egyebekre (voltak is cserélgetve), azonban egyik sem oldotta meg a problémát, mert nem a gyújtásnál kellett volna keresni. A megoldást az hozta meg, hogy egy Opel Vectra-s blogjára bukkantam. Szintén gázüzem nagyon hasonló gonddal. Nem tudom már, hogy mire alapozva vezette vissza a hibát a gázüzemre, de a lényeg, hogy az injektorok el voltak koszolódva, és ezt a gázüzemnek tulajdonította. Injektorok tisztításának munkadíja 10 000 HUF/db volt akkor, 4 db esetén nyilván 40 000 HUF. Ezt még követte az üzemanyagrendszer tisztítása a korábban belerohadt benzin miatt stb. A lényeg, hogy a gázüzem elhagyása után az időszakos szervizeken kívül megszűntek a szervizlátogatások.

Ilyen szervízköltségek mellett nekem nyilván nem jött ki a matek, de amúgy sem volt sok értelme a gázzal vesződni éves 10 000 km körüli futásteljesítménnyel. A kiesett időről nem is beszélve, amíg az autót nem tudtam használni. 100 km-enként kb. 600-700 Ft-tal volt kedvezőbb gázzal járni, de mellette évente kb. 2 tank benzin is elfogyott. Mai árakon számolva éves szinten kb. 30 000 HUF megtakarítást jelentene, ha szimplán csak az üzemanyaggal számolnék. Figyelembe véve azt, hogy mekkora szervizköltség volt a kettősüzemből fakadóan, a matek már mínuszos. Arról nem is beszélve, hogy ilyen szintű éves megtakarításnál egy beszerelés ára eleve 8 év alatt térülne meg.

Nem mondom, hogy nincs olyan, akinek megéri, de nekem a fenti autóval nagyon nem érte meg, hogy amikor hozzám került gázzal jártam nagyrészt. Szerencsére a beszerelés költsége nem engem terhelt, a kiszerelésé már igen, mert fontosabb volt, hogy tudjam hova rakni a pótkereket és ne a csomagtartóban foglalja a helyet.

Lehet, hogy tudtam volna még spórolni pár ezer forintot ha odafigyelek a benzinre, de azért a havi max 3000 Ft-ért nagyon nem érte meg a kockázatot. A történethez még hozzá tartozik, hogy a motor egy idő után valahol mindig kidolgozta az olajat, látszólag a szelepfedéltömítésnél, viszont a deformációk miatt ezen már nem is igazán tudtak segíteni. Elképzelhetőnek tartom, hogy a gázüzemű működés magasabb hőmérséklettartományára lehet visszavezetni, de ezt már nem fogom megtudni, leginkább azért, mert már nem az enyém az autó.

Üdvözlettel; Attila

Kedves Attila!

Bár felvetései nyilván igazak, mégis úgy sántít az érvelés - ráadásul több pontban is - , mint a háromlábú disznó. Kezdjük a matekkal. 600-700 Ft megtakarítást említett. El nem tudom képzelni, hogy jött ki ez az eredmény. Vagy a Lanos evett 5 litert benzinből 100 km-en, vagy volt occsó beszerzésű benzinjük. Netán el volt cseszve a gázvezérlő beállítása? Reálisan egy ekkora autó 7,5 literes átlagfogyasztása ma 30 Ft-ba kerül kilométerenként. Gázzal alsó hangon 40% a megtakarítás, vagyis évente az Ön esetében 120 000 Ft.

Írja is, hogy "akkor még nem volt köztudott" a benzin romlandósága. Értem. Azt viszont nem, hogy a benzin efféle tulajdonsága és az erről szóló információk hiánya miként írható a gázüzem számlájára?

Az ezt követő hivatkozása az injektorok koszolódásával kapcsolatban ugyanarra vezethető vissza. Vagyis gondos karbantartás és odafigyelés mellett ez nem történik meg, ennek ellenére azt írja, hogy a gázüzem elhagyása után megszűntek a problémák. Fantasztikus! Mégis minek kellett volna történni ebben az esetben? Nem rohasztották bele többé a benzint a tankba, és láss csodát, működött a helyváltoztató kézi készülék. :-)

A szelepfedél deformációját a gázüzemre visszavezetni már tényleg Hitchcock-i magaslat! :-) LPG-üzemben az égéstérben lezajló égési folyamat 120 Celsius fokkal magasabb, mint benzin használatával. Ez még abban az esetben se vezethet ilyen eredményhez, ha egy rosszul programozott gázvezérlő miatt az égési hőmérséklet ennél magasabbra rúg. Utóbbi esetben történnek meg azok a "rejtélyes" szelep beégések, melyekkel az Önhöz hasoló szkeptikusok igyekeznek a gázüzem rossz hírét kelteni.

A végére egy valós adat: egy évi 35 000 km-t futó, 7 literes fogyasztású autó évi 370 000 Ft-ot takarít meg a felhasználójának. Igen, ebben már benne van a gázrendszerre fordított extra karbantartási költség is! Eközben óvja a környezetet is. Ha az adott autó ennél magasabb fogyasztású, a megtérülés értelemszerűen gyorsabb! Ön dönt: szennyez és a benzinkutaknak adományozza ezt az összeget, vagy vigyáz a levegő tisztaságára, növeli a motor élettartamát és a megtakarításból elviszi a családját nyaralni!?

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. augusztus 30., 09:03 Módosítva: 2020.09.08 07:17

Tisztelt LPG Doktor!

Átolvastam a rovat elérhető írásait, hogy ne zavarjam feleslegesen, de az én gondomra még nem kérdezett rá senki. Kérem segítségét! A fordulatszám csak D-ben, 1500-2000 között ingadozik. Ebben a tartományban az autó "húz-elenged-húz-elenged..." tehát mintha finoman gázt adnék és vissza, vagy mint amikor egy erősebb széllökés tolná meg az autót. 2000 fölött megy egyenletesen, a mutató stabil. Amúgy a motor ereje sem az igazi, mert autópályán sem lehet vele 150-160-nál jobban menni (ezt csak próba volt természetesen, de előzésnél kínos). Az autó egy 2005-ös B-170-es Mercedes, 116 LE.

Egy jó tanács szerint cseréltessem le az automataváltó-olajat, de mielőtt ekkora kiadásba mennék, Öntől kérek tanácsot. Köszönettel: Nagy A.

Tisztelettel üdvözlöm!

A kérdés kiváló! A végére hagyott tanács pedig.....hmmm... A váltóolaj cseréje minden esetben rendszeresen javasolt, mégpedig az adott típus javításában nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek által javasolt periódus szerint!

Tehát nem a gyárisosecseréljükkisosehalunkmeg effektus szerint, hanem a gyakorlatban bevált ütemezésben! Ennek azonban annyi köze van az említett hibajelenséghez, mint nekem a harangöntéshez. Ez pedig erősen közelít a nullához.

Ilyen hibákat az alapjárati rendszer elkoszolódása, ritkább esetben hibája (alapjárati motor) tud okozni. Megnézném még a vákumcsöveket is. Ha itt minden rendben, a gázinjektorok tájékán lehet vizsgálódni. Itt a bekötésre használt csövek hossza, illetve hosszúságuk egyenlősége is fontos. Ha odakerült a pipa az összes check point-hoz, már csak a rendszer szakszerű programozása marad hátra.

Üdvözlettel: LPG Doktor

2020. augusztus 13., 12:57 Módosítva: 2020.09.06 16:44
608

Tisztelt LPG Doktor!

Miközben a Totalcar oldalon is számos esetben szólt cikk, vagy cikknek a részlete arról, hogy mennyire nem tesz jót az autónak, ha csak kis mennyiségű üzemanyag van a tankban, ebben a cikkben azt javasolta a kérdezőnek, hogy az üzemanyag megromlást elkerülendő, mindig tartson kb. 10 liter üzemanyagot a tankban.

Ez lehetséges, hogy nem fogja elfedni teljes mértékben az üzemanyag pumpát, amely gumi alkatrészei emiatt sokkal gyorsabban elöregedhetnek. Arról nem is beszélve, hogy a gáznak nincsen olyan nagy kenőképessége, mint az üzemanyagban lévő adalékoknak köszönhetően az üzemanyagnak, így a szimeringek is gyorsabban öregednek el egy olyan autóban, amely folyamatosan gázüzemmel van használva.

Mi a fentiekről a véleménye? Mivel gázüzemű átalakítással foglalkozik, egy kis elfogultságot érzek a kérdésre adott válaszában.

Azt gondolom, hogy minden autót úgy kell használni, ahogy azt tervezték. A benzinest benzinnel. A dízelt dízellel. És ha valaki nem tudja az üzemanyagköltségek miatt fenntartani a gépjárművét, annak azt tudom csak mondani, amit szoktak. Ha valaki majmot tart, akkor legyen pénze banánra is. A gázüzemű átalakítás miatti elöregedés, ami nem biztos, hogy 100 ezer kilométer alatt fog megtörténni, úgyis sokkal többe fog a végén kerülni, mint a megtakarított üzemanyag.

Szerintem.

Levelének utolsó rövid mondata hozta el számomra a morális kánaánt! :-) Vagyis az, hogy Ön szerint. Ebben a megfogalmazásban teljesen korrekt az írása, az más lapra tartozik, hogy ebből az ég világon semmiben sem értünk egyet. Nézzük meg pontonként, hogy miért is!

- Az a kis mennyiségű üzemanyag, ami már a tápszivattyút veszélyezteti, az nem 10 liter. Nyilván egy 100 literes tank esetében más a matek, de egy átlagos 45-65 liter közötti tartály esetén 10 liter teljesen ártalmatlan.

- Az üzemanyagokban lévő adalékok leginkább az egykori ólom- tetraetilt hivatottak pótolni. Egyéb kenési szerepük már csak azért sincs, mert a kenési pontok nem érintkeznek az üzemanyaggal! Melyik szimeringet keni Ön szerint a benzin? Nincs ilyen.

- A gázüzemmel használt motor alkatrészei nem öregednek gyorsabban a benzines társaiknál, ez csúsztatás. Egyszerűen urbán legenda. A benzinnél károsabb, agresszívabb oldószert keveset ismerek. Kifejezetten szárító hatása van azzal szemben, amit Ön és a legenda terjesztői állítanak róla. Nyúlkáljon egy fél napot benzinben kesztyű nélkül, meg fogja tapasztalni...

- A majom-banán hasonlatot imádom. A bökkenő az, hogy az átalakításnak az anyagi megtérülésen kívül környezetvédelmi előnyei is vannak. Ráadásul a motorolaj tisztán marad a lebegő koromszemcsék hiányában, így a kenés folyamatosan jobb, mint benzinnel használva. Így az élettartam leginkább nő, nem pedig csökken.

Aki átalakíttatja az autóját LPG üzemre, nem csak takarékos, hanem környezettudatos, okos ember is, aki tisztában van a gázüzem összes előnyével. A többiek pedig sajnos még szennyeznek tovább, miközben egy családi nyaralás árát hagyják a benzinkúton többletként. Mert nekik van pénzük banánra. Rossz döntés. Szerintem.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. július 20., 08:28 Módosítva: 2020.08.14 08:20
74

Kedves LPG Doktor!

Vásároltam egy 2001-es Octavia-t, APK (1984 ccm, 8 szelep) motorkóddal, Landi Renzo gázszettel. Motorhibásan vettem, a négyes henger félgőzzel dolgozik és ez a hiba mind benzin, mind gázüzemben fennáll.

Az előző tulajdonosnál sok szerelő sokmindent cserélt (hengerfejfelújítás, gyűrűzés, a kérdéses dugattyú cseréje, gyújtótrafó, gyújtáskábelek), így gondoltam, hogy kezdjünk tiszta lappal és egyszerűen teszek bele egy másik motort, mivel ezt a variánst mindenki elpusztíthatatlannak mondta, így naivan azt gondoltam, hogy egy bontott darab jó lesz. Rövidre zárva a sztorit, a cseremotor is igényelte a törődést, így komplett motorgenerál lett a vége.

A kérdésem az, hogy mire kell odafigyelni a nyers motor bejáratásánál gázüzemben, illetve van-e még más is, amire ebben az esetben figyelni kell?

Válaszát megköszönve, Balázs

Kedves Balázs!

Érdekes téma! Alapvetően egy gázüzemű motort nem kéne másképp bejáratni, mint egy benzinest vagy dízelt. Vagyis fokozatos bejáratás lenne javasolt az első 3-5 ezer km-en. Ennek keretén belül az első 1000 km alatt a motor ne forogjon 3000 rpm felett, valamint félgáznál nagyobb terhelést ne kapjon!

1500 km-nél el kell végezni egy köztes olajcserét a nagyobb fémszemcsék eltávolítása érdekében. Utána a teljes terhelésig, illetve a maximális fordulatszámig fokozatosan kell eljutni úgy, hogy az első teli gázt teljesen leforgatva 3000-4000 km futásteljesítmény környékén kapja meg!

Gázüzemű motor esetében a metodika azonos lenne, ha azt feltételeznénk, hogy a gázrendszer jellegmezői tökéletesen fel vannak programozva. A gyakorlatban ez nem így lesz, főleg a leírt esetben. Éppen ezért javasoljuk először benzinnel elvégezni a bejáratást a fent leírtak szerint, majd ekkor szakszerűen felprogramozni a gázrendszert.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

2020. július 8., 10:16 Módosítva: 2020.08.14 08:20
155

Jó napot!

Le a kalappal a poszt vezetéséhez és hozzá a türelemhez. Új „használt” autó vásárlása előtt állok. Most egy '99-es Corolla-t hajtok, és az új autó, ami belefér, az is 10 év körüli. Egyre jobban szimpatizálok a leendő autó gázosra alakításával. Végigolvastam szinte az összes kérdést, amely megfordult, igaz, a hibafeltárásos kérdéseket átugrottam. Így végül a főbb kérdéseim egy részére fényderült. Viszont van pár kérdésem, amelyre nem találtam választ. Ezek inkább hosszútávú használattal kapcsolatos kérdések lennének.

- Nem tudom, hogy erre a kérdésre kaphatnék-e egy objektív választ, de mennyire lehet mellényúlni a telepítendő rendszerekkel, nagy a szórás, vagy azt lehet mondani, hogy már kiforrott technológiák találhatóak az élmezőnyben? Vannak olyan kimondott motortípusok/autómárkák, melyek kimagaslóan jól működnek bizonyos rendszerrel. Itt azért nem arra gondolok, hogy más rendszerekkel nem lenne jó, hanem, hogy 1-2 rendszer adott autótípussal ad valamiféle pluszt.

- Napjainkban hogy áll a közvetlen befecskendezéses rendszerek gázosítása? A technológia kiforrottnak mondható, vagy azért még elmarad a társaitól? Közvetlen befecskendezéses rendszerű gázos autóból fordul meg önöknél, van már azért a műhelyeknek tapasztalata ilyen téren?

- Az autó LPG-vel, ha jól olvastam, körülbelül 120 Celsius-fokkal magasabb hővel ég el az égéstérben. Ezt a plusz hőt a hűtőrendszer kezeli, viszont ez vezethet a hűtőkör valamely alkatrészeinek a korábbi tönkremeneteléhez? Vagy azért ennyi többlet van az autókban belekalkulálva egy 40 Celsius-fok melegben történő dugóban való araszolást is?

- Ugyanígy a hőfokhoz társul a másik kérdésem, hogy a motortér LPG-használat mellet szignifikánsan mekkora plusz hőtöbbletet kap így? Illetve a motorblokk külső hőmérséklete magasabb lesz? És ha igen, a motor és a körülötte található kábelezések (kábelkorbács), műanyag elemek, gumicsövek ezt a hőtöbbletet el tudják viselni, vagy ezen alkatrészek hamarabb tönkremenetelével járnak? Itt végül is arra gondolnék, hogy az autó 10 éves és 20 éves korára kábelkorbácsot kell cserélni, mert a kábelek szigetelése teljesen rugalmatlan és töredezett lett.

- A következő kérdésem, ha veszünk egy olyan autót, amelyben például a motor túl kicsi olajáteresztő furatokat kapott, ami könnyen tud eltömődni, ami miatt eszi az motorolajat. Ha ilyen motorral szerelt az autó, de a motor átesett egy generálon, vagyis jó állapotnak örvend, akkor az LPG-vel való üzeme során, a nagyobb hőterhelés miatt ezen furatok folyamatosan tisztulhatnak, kisebb az esélye a furatok eltömődésének?

- Szmogriadó esetén milyen szabályozások vonatkoznak a gázüzemű autókra?

- Ha nem a pótkerék helyére akarja valaki beépíteni a tartályt, mert például nagyobb tartályt szeretne, akkor milyen lehetőségei vannak? Mekkora tartályméretek jöhetnek szóba?

- A YouTube-on találtam egy MOL által támogatott LPG-promóciós videót, ennek a negyedik részében megemlítik, hogy a tiltás ellenére be lehet hajtani olyan garázsokba, ahol fel van tüntetve, hogy nem lehet behajtani. Persze azok hajthatnak be, akik 2003 utáni, biztonsági szeleppel ellátott LPG-vel járnak. Elmondható, hogy nagy plázák, bevásárló központok mélygarázsába be lehet hajtani, vagy azért itt hozhatnak nyugodtan tiltást ezzel kapcsolatban? Olyannal találkozhatok, hogy a tiltást jelző felület kinézete is arra enged következtetni, hogy már 30 éve ott lóg, akkor érdemes figyelmen kívül hagyni, vagy azért inkább ne hajtsunk be ilyen helyre?

- Mélygarázs esetén, kell bármiféle igazolásnak kéznél lennie, hogy van biztonsági szelep az autón?

- LPG alkalmazása mellett van bármiféle jelentősége annak, ha például az autóban lemerül az akkumulátor? Ilyenkor a gázrendszer vezérlőjét szervizben újra kell programozni, vagy esetleg szükséges bármiféle lépéseket tenni, hogy az autó tökéletesen működjön gázzal és benzinnel is, töltés/akkumulátor csere után?

- Ha utólagos LPG-gázszettel szerelt az autó, van lehetőség a szett eltávolítására és az autó visszaalakítására? Ennek mekkora anyagi költsége van, illetve milyen ügyintézés szükséges hozzá?

- Valahol olvastam, vagy hallottam, hogy gázzal nagyobb terhelést kapnak a trafók. Ez igaz lenne, vagy megint csak városi legendáról beszélünk? Ha igen, ilyen esetben van-e, vagy kell-e bármiféle intézkedés? Ez alatt azt értem, hogy ha feltételezzük, hogy 10%-kal nagyobb terhelést kapnak a trafók, ez a terhelés, még belefér a trafónak, vagy ha nem, akkor ez megrövidítheti az élettartamát, vagy érdemes valami intézkedést tenni ezügyben?

Előre is köszönöm, hogy elolvasta hosszú levelemet, illetve, hogy válaszolt a feltett kérdéseimre. További kellemes napot kívánok.

Üdvözlettel, Zsolt

Kedves Zsolt!

Levele nem rövid, de legalább jó hosszú! :-) Sebaj, igyekszem pontonként megválaszolni.

- A ma futó rendszerek túlnyomó része jól működik. A kevés kivételt viszont etikai és jogi okokból nem áll módomban ezen a felületen ismertetni. A rendszerek beépítése és programozása az a terület, ahol sokkal nagyobb a szórás.

- A közvetlen befecskendezéses motorok átalakítása már megoldható, azonban kiforrottnak még nem nevezném a technológiát. Kevés a nagy futásteljesítményű tapasztalat, kell még idő ezek begyűjtésére és értékelésére. - Az LPG által okozott magasabb hőterhelés önmagában semmi bajt nem okoz. Itt elolvashatja azt, ami igen. A motortéri elemek ebből semmit nem éreznek meg.

- Az említett felújított motor nem a magasabb működési hőmérséklettől lesz boldogabb, hanem a kevesebb lebegő szennyeződéstől, amely a kenőolajban LPG-üzem esetén kisebb mennyiségben található!

- Jogi kérdésekben nem tudok állást foglalni, szmogriadó, behajtási engedély téma pedig mind ilyen.

- Akku lemerülése esetén nincs extra teendő.

- Gázüzemű autó visszaalakítása lehetséges kérés, papírozással együtt 40-70 ezer Ft nagyságrendet emészt fel a feladat nagyságától függően.

- A trafók többletterhelése digitális oszcilloszkópos vizsgálataink során nem volt igazolható. Fontos megjegyezni, hogy a gyertyahézagok 0,7-0,8 mm-re való csökkentése mellett igaz mindez, amely LPG-üzem esetén ajánlott érték! Ez alól csak a gyárilag nagy hézaggal működő gyertyák képeznek kivételt, amelyek esetében fizikailag egészségtelen lenne ez a gyertya számára. Ha ilyen eset fordul is elő, nem jellemző a trafók hullása!

Remélem elégedett a kapott információkkal!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu