Hathengeres röfröfröf

Teszt: BMW 540d xDrive Touring

2025.04.13. 15:08

A modern BMW-k mázsákat képesek letagadni: az új M5 gramofonra való tektonikai lemez, az M2 meg 1700 kilót sűrít egy sportkupécska testébe, ami táblázatból kiolvasva botrány, mégis imádja mindenki. Az 540d Touringban nincs semmi ilyesmi érzékcsalódás, csak a nyers, palástolatlan tömeg. És ez jó.

Hathengeres dízel 5-öst kizárólag mild hibridként, automatával és összkerékhajtással lehet kapni, ráadásul az új generáció pár centi híján már akkora, mint egy előző generációs 7-es, tehát minden lényeges részlet felfelé srófolja a súlyát. A G60/G61-es 5-öst pluralista hozzáállással tervezték, vagyis minden típusú hajtáslánccal kínálják, köztük elektromossal is. Az i5-ösnek viszont anélkül kell befogadnia az akkupakkot, hogy az észrevehető teret venne el az utasoktól, így az autó nem tud különösebben alacsony maradni, a 1,51 méteres magasságát a fekete szoknya mellett csak az rejti el, hogy több mint 5 méter hosszú. Ennyi légköbméterrel bocsánatos bűn nehéznek lenni.

De egy dízel kombi attól hiteles német, hogy van benne matéria. Na, nem oroszosan, technológiai deficitet ellensúlyozandó, épp ellenkezőleg: márványos, prémium kiló mind az 1975, ami időtálló, masszív karaktert ad az autónak, érzésre ezer évek múlva is egy darabban ássák majd ki az antropocén kőzetrétegből. Ilyen összeszerelési minőséget kevés gyártó tud manapság, a közvetlen versenytársak közül sem mindenki, nincs nyöszörgés, az ajtó pedig úgy puffan, mintha Rákóczi túrósból lenne a kéder. A zajszigetelést sem spórolták el, egyedül a háromliteres mozdonyzakatolását hallani, de az itt ugyanúgy pozitívum, mint a súly – alacsony fordulaton, terhelésen egy negyven kilós alter csajból is előhozza a masinisztát.

Orra sárba döf

Agilis, mint egy szúrni vitt disznó. Meglepő tartalékok kerülnek elő belőle, amikor szorul az orrán a LED-hurok: begyötri magát az ívbe, röfröfröf, elszökik a böllér térde mellett, tényleg bárhol elfordul, de egyetlen porcikája sem kívánja a kanyarodást, és bent sem élvezi senki, inkább erőszaktevés a szerpetin. A füleket is hiába húzogatod a kormány mögött, a 8 gangos Steptronic automatát kár háborgatni, a 670 Nm amúgy is megvan 1500-as fordulattól, 2500 után pedig szépen süllyed tiltásig. Magasabb fordulaton a hangja kellemetlen csörömpölésbe megy át, kopnak a gumós zápfogak, tényleg nem kell erőltetni.

Egy nagymotoros dízel kombi nyilván nem is erre való, én is inkább csak a BMW-ség miatt pipáltam ki a tempós kanyargást. Autópályára készült, kilométereket, a belső sáv csúszómászóit és egyéb kistestű emlősöket zabál, a gázolaj csak fűszer, 120-130 között 5,6 literrel is elvan, ami a homlokfelület, súly, teljesítmény hármas tükrében csodálatos érték. A gyártól számított fogyasztásra 7,4 litert ír, de a vegyes, nem túl kocogós teszthetet nálam 6,4 literrel zárta, ami még így is rendben van, hovatovább megfelel a gyári hivatalos adatnak. A tankja 60 literes, így a fetisizált 1000 kilométeres hatótáv sem irreális, nincs messze az 520d-től, amarról Ákos írta meg a prágai odüsszeiáját.

Kapcsolódó
A villanyellenes kommentelők álma: megtankolod és elmész 1000 kilométert

A villanyellenes kommentelők álma: megtankolod és elmész 1000 kilométert

Félelmetesen minőségi, a régi vágású autórajongóknak szóló dízel ez, a mai autópiacon pedig nem is számít extrém drágának.

420A6201

A B57 bevált motor, alublokkos háromliteres sorhatos, egytől a négyturbós förmedvényekig sokféle konfigurációban készült. Beszédes, hogy a Defender szellemi utódjának szánt Ineos Grenadierba is egy szimplaturbós változatát építik ugyanazzal a ZF 8HP váltóval kombinálva, ami ebben az 5-ösben is dolgozik. Az 540d-ben két turbó fúj, a gázolaj 2700 barral érkezik, a váltóházban pedig egy 18 lóerős és 200 Nm nyomatékú villanymotor forog, a kiegészítő Li-ion akkumulátor 0,92 kWh-s. A mild hibrid és a start-stop is észrevétlen, nincs a működésükben semmi sutaság, nem botlik a hajtásmódok között – ez nem evidencia, a Mercedesnek a CLE450-ben például nem sikerült.

A 303 lóerős összteljesítmény és a 670 Nm 5,4 másodperces 0-100-ra elég. 5 éve még átszellemülten írtam volna, hogy a bolygó forgásában is mérhető változást okoz ez a kombó, de a villanyautók számpornója elérzéketlenített, csak epét böfögök a gyámoltalan G-ktől. Sok évtizedes német know-how van ezekben a dízelekben, amit a kínaiak is csak átugrani tudtak, lemásolni nem, és ez az, ami egy Starshipről leejtett öntvény tehetetlenségével igyekszik most elégni a légkörben. Siratom is a mérnöki teljesítményt, meg nem is, azt meg csak remélni tudom, hogy konvertálható a tudás.

Bú, röf, háp, sípok, trombiták

Nagyon más a három német: az A6 kissé zsúfolt, modern repülőgépkabinra emlékeztet, az E-osztályt pedig leuralja a műszerfal gyanánt használt szárnyasbetét. Mindegyiket lehet kedvelni, nekem a BMW tűnik közülük a legvisszafogottabbnak: a kötelező digitális perifériákat egyetlen ívelt panelbe építették, ami mögött egy 12,3 és egy 14,9 colos kijelző kapott helyet. A képük éles, az Operating System 8.5 felépítése többféleképpen konfigurálható, a hardver kellően gyors. Ha feltételezünk egyfajta dialektikus (tézis-antitézis-szintézis) fejlődést, az 5-ös beltere a második fázisban keletkezhetett, amikor még az volt a sikk, ha minden létező funkciót képernyőről lehet irányítani. Ami nyilván hülyeség.

Kapcsolódó
SUV-terrorban szamizdat

SUV-terrorban szamizdat

A terepkombi jó alternatívának tűnik, de képességekben az E-osztály All-Terrain nem jobb, mint az SUV párja. Így is öröm, hogy létezik.

A kormány gombjain kívül nincsenek is fizikai kezelőszervek. El kell ismerni, jól néz ki így a műszerfal, elegáns és nyugodt a beltér, de használat szempontjából nem szerencsés: a klímát a képernyő alján kell állítani, az ikonok is lehetnének nagyobbak, de ha jobban babrálna vele az ember, nehezen átlátható menüt kell hozzá nyitni. A teljes szélességben végighúzódó hangulatcsíkon szintén érintésérzékenyek a funkciók: a befúvás erejét még csak-csak eltolerálom, az irányát állító pöcökre ráncolom a homokom, de a vészvillogónál türelmemet veszítem, mert hülyét csinálok magamból vele. Villog, nem villog, kinyomtam-e már, újra megnyomtam – lennék én udvarias a forgalomban, de az autó akadályoz – legalább van mire fogni.

A beltér jobban közelíti a 7-esét, mint a 3-asét, a dizájn és a minőségérzet szinte kifogástalan, egyedül a fényes fekete felületek életszerűtlenek. Képen, szalonállapotban mutatós a váltókonzol körüli egység, de két perc, három ujjlenyomat és tíz porszem elég, hogy agyonvágja az illúziót, el sem tudom képzelni, gyerekkel vagy állattal milyen ólhangulat lesz belőle: kekszmorzsák, bizonytalan eredetű szőrök, sár, már a gondolatra is fekvenyomásba kezd a bennem élő Mr Muscle – érdemes a kesztyűtartóba rendszeresíteni egy mikroszálas kendőt. A tér elöl-hátul bőséges, de három méteres tengelytávon legyen is, az ülések inkább fotelek, az üléspozíció pedig már-már SUV-san magas, ezt nem mindenki fogja kedvelni, de biztos lesz, aki imádja.

Víg zenével így köszönt e díszes társaság

A 25 milliós alapárú 5-ös Touring már az a szint, ahol minden ma létező extrát be lehet ikszelni: a Bowers&Wilkins hifi olyan hangokat szólaltatott meg, amiket rég ismert dalokban sem hallottam azelőtt, az AR élő kameraképre vetíti a navigáció nyilait, négyzónás a klíma, elérhető a gesztusvezérlés, a parkolóasszisztens pedig nemcsak parkol (az autóból kiszállva, telefonról is ki-beparkoltatható), de többszáz méteres utat rögzít, hogy aztán gombnyomásra hajszálpontosan visszatolasson rajta – ennek a bonyolult és szűk parkolóházakban lehet létjogosultsága.

  BMW 540d xDrive Touring
Hajtás dízel, i6, MHEV  Súly (kg) 1975
 Lökettérfogat (cm3) 2993  Csomagtér (l) 570
 Motorteljesítmény, nyomaték (LE/Nm) 286/650  Méretek (H * Sz * M) 5060*1900*1515
MHEV teljesítmény, nyomaték (LE/Nm) 18/200  Tengelytáv 2995
Rendszerteljesítmény, nyomaték (LE/Nm) 303/670 Max. vontatható tömeg (kg) 2000
0-100 km/h (mp) 5,4 WLTP fogyasztás (l/100km) 6-6,5

Az adaptív tempomat a legjobbak között van, szépen tartja a sáv közepét, indexelésre magától sávot is vált, igaz, túl óvatos ahhoz, hogy nagy forgalomban praktikus legyen, egyszer ok nélkül meg is gondolta magát és enyhén visszarántotta a kormányt. Jeleztem volna a mögöttem jövőnek, hogy bocsi, de aztán eszembe jutott a vészvillogós kálvária, úgyhogy inkább maradtam gyökér paraszt.

Nem okoz meglepetést az ára: az 540d 29,9 millió forintról indul, a menetteljesítményekben hasonló plug-in változat valamivel olcsóbb, annak 28,2 millió az alapára. Az extrákkal kitömött tesztautó pedig közelíti a 40 milliót, E-osztályt inkább 45-50 közé lehet konfigurálni, de az A6 Avant sincs sokkal lemaradva. A barna Merino bőr megér 840 ezret, a matt szürke fényezés tetszetős, de a 1,5 milliós árát inkább a hátsókerék-kormányzást is magában foglaló adaptív futómű csomagra költeném, mert az alap elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugós, hátul öt lengőkaros, légrugós M Sport futómű a magyar utakhoz kissé feszes. Súlyos összegek ezek, de nem is az egyszeri magyar polgárra vannak szabva, ez már felsővezetői és/vagy nyugat-európai territórium.

Sonka lábán Kucu néni fürödni döcög – a Lipcse-Adria távon tankolni se kell. A hátsó sorban tabletet nyomkod a testvérpár, mögöttük, az 570 literes csomagtartóban egy hétnyi cucc kényelmesen elfér, kevés jobb alternatíva van az efféle kompromisszummentes luxusidillre. Minden másra ott az i5.

Kapcsolódó
Amit hiányolsz a Teslából, ettől megkapod

Amit hiányolsz a Teslából, ettől megkapod

A bajorok nagyra nőtt villanykombija tud valamit, amivel elcsavarhatja azoknak a fejét, akik a Teslát túlságosan ridegnek tartják.

 A Totalcar tesztautóit a GreenLine Clean autómosóiban tisztíttatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

tegnap, 17:13
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47