Épp a Barcelona környékén kanyargó, felháborítóan csodálatos szerpentinen fűztem kanyarról kanyarra a Puma Gen-E-t. Őrületes móka volt, mégis ambivalens érzéseim voltak az autóval kapcsolatban. Már a korábbi változatok is borzasztóan népszerűek, ettől is sokat várnak, és érződik is, hogy odatette a Ford. Mégis furcsa hiányérzetem volt, amitől sehogy sem tudtam szabadulni.
Nagyon kellett a Fordnak
Ahogy rengeteg gyártó az utóbbi években, a Ford is nagy erőkkel beleállt a villanyautózásba. Már most is bőven akad elektromos Ford a modellpalettán: ott a saját fejlesztésű Mustang Mach-E, a Volkswagen-alapokkal összehozott Explorer és a Capri. Melósnak van E-Transit, tőlünk távol pedig az F-150 Lightning pickup. Ha azt érzed, hogy ez egy erősen hiányos paletta, akkor nem tévedsz: eddig látványosan hiányzott róla legalább egy, relatíve elérhető árú, városi villanyautó.

Na, most már ilyen is van: a Puma Gen-E. Logikus döntés a Ford részéről, hogy a Pumát villanyosították, hiszen ez a márka egyik legnépszerűbb modellje Európában, eddig jó 700 ezer darabot adtak el belőle. Az ügyfelek hagyományos hajtáslánccal szeretik és ismerik, ami onnan nézve mindenképp előnyös, hogy nem kell nekik elmagyarázni, hogy ez a típus miért és mitől fasza.

Az imént említett autókhoz képest van egy fontos különbség: a Gen-E nem vadiúj fejlesztés, és nem is egy márkák között ívelő koprodukció eredménye. Az elektromos Puma az eddig is létező modell erősen átalakított változata, amit a 2024-ben frissített Pumából faragtak ki. Mielőtt már most elkezdenéd húzni a szádat emiatt, megnyugtatlak, nem lóg ki a lóláb.
Friss, de nem vadiúj
A dizájn eddig is remekül működött, így ahhoz épp csak annyira nyúltak, hogy az elektromos Puma modernebbnek és frissebbnek látsszon. Maradt a kerekded, mini-Macan fazon, ami jó hat évvel a bemutató után sem tűnik fáradtnak, a Puma még mindig egy könnyen felismerhető trendi jelenség.

A Ford bevetette a hogyan-frissítsünk-egy-autót című tankönyv legnagyobb klasszikusait: a Gen-E kapott új első és hátsó lökhárítókat, elérhető egyedi, csak ehhez a modellváltozathoz kapható felnikkel, és mások a fényszórók is. Utóbbi nem Gen-E-exkluzív, a faceliftes Puma egyes változatainál is ilyenek a fényszórók.
A leglátványosabb változás azonban a maszk, amiről eltűnt a díszrács, a sziluettjét viszont megtartották egy kontrasztos dekorcsík formájában. Ez bár tényleg kevésnek tűnik, valójában működik: a Puma Gen-E tényleg modernebbnek tűnik a többi változatnál. Különösen sokat dob az összképen ez fantasztikus sárga szín, bár érzésem szerint kevesen választják majd.
Előkerült a vonalzó
Belül sokkal nagyobbat változott a Puma, mint kívül, de ez nem a villanyosítás, hanem a tavalyi facelift érdeme. Dobták az eddigi, gömbölyded elemekből építkező, széttagolt belsőt, és egy baltával faragott, szögleteset illesztettek a helyére. A műszeregység és az infotainment kijelzőjét egy robusztus, szekrényszerű elembe integrálták, és teljesen mások az ajtókárpitok is.
A kormány szögletesebb lett, de maradtak a régi gombok, a váltóból egy bajuszkapcsoló lett a kormány mögött. Tetszett az emeletes, magasabbra húzott középkonzol, ami a cuccok pozícionálása miatt jóval praktikusabb lett. Az anyagminőség egyébként erősen hullámzó: menő részlet a műszerfal tetejére húzott szövet, illetve a varrott műbőrhöz se rossz hozzáérni és jól is néz ki. Ugyanakkor a Puma beltere még mindig tele van borzalmas, kőkemény műanyagokkal, és az összeszerelési minőséggel is akadnak gondok. Értem én, hogy ez olcsó autó, de némi plusz igényességnek tudtam volna örülni.
A hátsó üléssor továbbra is pontosan olyan, amilyet egy ekkora, a korábbi Fiestán alapuló tárgytól bárki várna. Egy felnőtt normálisan elfér, de a fejteret és a lábteret se hosszú, terpeszkedős utazásokhoz optimalizálták. Utóbbi miatt amúgy maximum a fásult szőrszálhasogatók ráncolhatják a szemöldöküket, hiszen még a Ford se tagadja, hogy ez egy városi autó.

Váratlanul hatalmas a csomagtér: szügyig rakva 574 literes, amiben a padló alatti, elképesztően mélyre nyúló GigaBoxnak is szerepe van. A hagyományos alapok ismeretében meglepő, hogy első csomagtartó, vagyis frunk is van: ez 43 literes, és simán elnyeli a töltőkábelt, meg néhány apróságot.
Rendesen megfentük az íveket
Nyilván senki számára nem meglepő, hogy a vezetést vártam a legjobban. Őrületes mókának ígérkezett, hiszen tudtam, hogy Barcelona környékén lehet majd veretni egy hegyeset. Fúrta az oldalamat a kíváncsiság, hogy mit tud a tökéletes minőségű hegyi utakon az elektromos Puma. Minden adott volt ahhoz, hogy nagyszerű legyen: egyrészt a tömege a kicsi, 43 kWh-s akkupakk miatt (villanyautós mércével) szerény, 1563 kiló. Másrészt a Fordnál jobban kevés gyártó ért hozzá, hogy egyszerű népautók futóművét is úgy tervezze, hogy rohadt jó legyen őket vezetni.
Elhelyeztem magam a kényelmesre párnázott ülésekben, aztán gyorsan megszoktam az én ízlésemnek kissé magas üléspozíciót. Indulás! Kiértük Barcelona belvárosából, a Puma sárga orrával megcéloztam a hegyi szerpentint. A 163 lóerő csúcsteljesítmény és a 290 Nm-es maximális nyomaték ügyesen viszi a bő másfél tonnás bódét, de azért senki ne számítson arcletépős menetdinamikára.

Sajnos hamar rájöttem, hogy a Gen-E-nél nem voltak elég bevállalósak. A Fordnál meghozták azt a szomorú döntést, hogy az elektromos Pumát a szokottnál konzervatívabbra, szintetikusabbra hangolják. Súlyosbító tényező a villanyautós túlsúly. A Puma nem agilis pumának tűnt, sokkal inkább emlékeztetett egy korosodó, enyhén elhízott házimacskára. Így is felháborítóan nagyot autóztam a zseniális vonalvezetésű, minden szempontból tökéletes spanyol szerpentineken, de közben éreztem, hogy a Fordnál tudnak ennél jobbat is.
Mindez erősen szubjektív szempont, hiszen a vevők 99 százaléka közlekedési eszköznek veszi majd a Pumát. Ettől függetlenül engedjétek meg, hogy kicsit füstölögjek ezen, mivel nekem mégis kissé elvette a kedvemet, hogy nem kaptam meg azt a remek fűszerezést, amihez egyébként olyan nagyszerűen értenek a Ford mérnökei.
Puma helyett Jaguar
A Pumát annak ellenére szereti mindenki, hogy pici is, meg SUV is. Sikerült elrontani a gázolajos luxussal?
Nyilván ennek előnyei is vannak: a Puma kényelmesen, lágyan rugózott, miközben nem hiányzott a futóművéből a magabiztosság se, így valójában csak a sportos vezetést kedvelők húzhatják a szájukat. Abszolútértékben egyáltalán nem rossz, sőt, sok villanyautónál így is jóval jobban vezethető, a Fordtól én mégis többet vártam.
Villanyautós dolgok + matek
Két változatban árulják majd a Puma Gen-E-t: az alap a sima Gen-E, a felszereltebb a Gen-E Premium. Technikából azonban csak egyféle létezik: az akkupakk minden Gen-E-ben 43 kWh-s lítium ion, az első kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye 163 lóerő, a csúcsnyomatéka 290 Nm. A nulla-száz kerek 8 másodperc, a végsebességet 160 km/h-nál limitálták.

A kis akkumulátor ellenére is elég jónak ígérik a hatótávot: ez WLTP szerint 347 és 376 kilométer között alakul vegyesben, és akár 523 kilométer is lehet városban. A vegyes fogyasztást 13,1 és 14,5 kWh közé ígérik 100 kilométeren. Nagyon meglepett, de ezt könnyedén megközelítettük élesben is, pedig tényleg nem bántunk finoman a Pumával. Végül a szerpentines veretéssel együtt is kereken 15 kWh-s fogyasztást írt ki az autó, ami 287 kilométeres valós hatótávot jelent. Nem rossz. Tölteni egyenáramról maximum 100 kilowattal lehet, így 10-ről 80 százalékra 23 perc alatt tölthető a Gen-E.

Dacára annak, hogy az elektromos Puma újdonság, az ára alacsonyan startol: a kedvezményes magyarországi indulóára 12,9 millió forint. A konkurencia árazása karcosabb: az alap Skoda Elroq-ért (52 kWh – 376 kilométeres vegyes hatótáv) 14 milliót kérnek, a Kia EV3 (58,3 kWh – 414-436 kilométeres hatótáv) szintén 14 millánál kezd, a Peugeot E-2008 (50 kWh – 343 kilométeres hatótáv) alapára pedig 14,7 millió forint. Látszik tehát, hogy a Ford nemcsak a klassz külsővel, hanem az árazással is odacsap a többieknek.
Tehát
A Ford rendesen elvégezte a házi feladatot, és összepakolt egy olyan elektromos Pumát, ami érzésem szerint hasonlóan sikeres modell lehet, mint a hagyományos hajtáslánccal szerelt verziók. A fogyasztás tényleg nagyszerű, ami jó eséllyel főleg a villanyosságához képest szerény tömeg miatt lehet így. A praktikus megoldások miatt elégedetten bólogatok, a helyenként igénytelen anyagok miatt ráncolom a homlokom. Összességében vagány, szerethető autó a Puma Gen-E, ami sehol nem hibázik nagyot, ráadásul a konkurenciához képest az árazása is határozottan versenyképessé teszi. Maradt azonban némi keserű szájíz, hiszen pengébb, fűszeresebb vezetési élményt vártam a Gen-E-től. Olyat, amivel általában a Fordok a többiek fölé szoktak emelkedni.

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
