Kamasuka még mindig őrzi a kincset

2025.03.21. 15:57

Finoman szólva nem fogadta jól a Mitsubishi lelkes törzsközönsége a Renault-tól egyszerű logócserével átvett típusokat, ami a japánokat sem hagyta hidegen, és a megfelelő összeg ráköltésével elhozták Európába legígéretesebb modelljüket, az Outlander PHEV negyedik generációját. A lisszaboni bemutatón kiderítettük, hogy a választék egyetlen japán harcosa az igazi vagy a hamis kincset őrzi?

Megadás után hátraarc

Néhány évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a Mitsubishi nem erőlteti tovább az európai jelenlétet, és szégyenszemre kivonul a piacról, ahol jól szerepelni mindig is presztízskérdés volt a legtöbb japán márkának. Végül maradtak is, meg nem is. Két újdonságuk, a Colt és az ASX a Clio és a Captur minimális befektetéssel átvett testvére, ami önmagában nem gond, mert két eltalált modellről van szó, a célközönség mégsem erre vágyik. Pláne nem a franciákénál magasabb áron. Nem csoda, hogy mostanában itthon is a Space Star fogyott a legjobban, de már abból is lassan kimerül a készlet.

Japánban tudnak a problémáról, hajlandóak is tenni ellene. A 2013-as bemutatása óta már 200 ezer példányban elkelt Outlander PHEV utódjának bevezetése igazi mentőötlet, kár, hogy a hazájában 2021 októberében bemutatott újdonságra három évet kellett várni. De ne legyünk telhetetlenek, az USA-ban is kapható szabadidő-autóra komolyabb összeget kellett költeniük, hogy Európában is megfeleljen, és bónuszként már a frissített modell érkezik a szalonokba! Ez a Mitsubishi Japánban, Okazakiban készül, és 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállalnak rá.

Kapcsolódó
Tényleg jó vétel a konnektoros Outlander?

Tényleg jó vétel a konnektoros Outlander?

Milliókkal olcsóbban vehető, Hollandiából hozzák és nincs benne csapda: az egyik legnépszerűbb zöld rendszámos hibrid.

Szimpatikus százalékok

2013-ban az első plug-in hibrid Outlanderre is olyan újdonságként hivatkoztam, amivel a Mitsubishi visszanyerheti régi fényét. Ez hatványozottan igaz a 2025-ös modellre, hiszen a kétszer is frissített előd népszerűsége jó alapot jelent az újabb sikerhez. Bár az itthon futó példányok többségét Hollandiából, használtan hozták, előnyére válhat, hogy az alternatív hajtáslánc ma nem szokatlan, inkább elvárt tulajdonság. Sajnos vagy nem, zöld rendszám már nem jár hozzá, pedig 54-ről 85 kilométerre nőtt a tisztán elektromos hatótáv, ami látványos különbség.

Ehhez 49 százalékkal növelték meg a lítiumion akkumulátor kapacitását, 13,8 helyett már 22,7 kWh-val gazdálkodik a soros és párhuzamos hibridként működő, 355 voltos rendszer. A belső ellenállás csökkentésével és a cellák közvetlen hűtésével 65 százalékkal nagyobb folyamatos teljesítmény-leadásra képes, teljes egészében ki tudja használni az akkucsomag tudását, miközben az élettartama is nőtt. Ezt a teljesítményt továbbra is két villanymotor osztja el egymás között, az első tengelyre 116, a hátsóra 136 lóerő jut, ami 40, illetve 43 százalékos növekedés.

Az integrált motorvezérlő egységgel a hajtáslánc összességében kevesebb helyet foglal. A rendszer fontos része a 136 lóerős, 2,4 literes, 16 szelepes DOHC szívó benzinmotor, amit kipufogógáz-visszavezetéssel, megnövelt hűtőcsatornákkal és integrált kipufogó leömlővel készítettek fel a közösködésre a villanymotorokkal. A hatékony áramtermelést optimalizált generátor segíti. A rendszerteljesítmény 306 lóerő és 450 Nm, ami 36 százalékos plusz. A 114 kilós többlet ellenére 10,5-ről 7,9 másodpercre javult a gyorsulása, a végsebessége 170 (elektromosan 135) km/h maradt.

A két tonnát nyomó Outlander tisztán elektromosan is használható, képes a benzinmotort generátorként működtetve az akkut tölteni, illetve meghajtásra használni a benzines és a villanymotorokat. Beleszólhatunk, de tudja, mi a jó neki, vagyis nekünk. A mérési módszer miatt a plug-in hibridek hivatalos átlagfogyasztása még irányadónak sem nevezhető, az persze gyanús, hogy az 1,8-ról 0,8-ra javított érték egy takarékosabb hajtáshoz tartozik. A Lisszabon környéki országutakon és autópályákon feltöltve 4,5, lemerült akkuval 7,5 liter körüli átlagot kalkulált az autó.

Jól bánik az árammal

Ezt majd otthon ellenőrizzük a tesztautóval, a nemzetközi bemutatókon ennél többre nincs lehetőség, ahogy a töltögetést sem tudjuk kipróbálni, pedig nemcsak 2,3 vagy jobb esetben, fali töltővel 3,7 kW-tal, hanem a nálunk egyre kevésbé elterjedt CHAdeMO csatlakozóval 40 kW-tal is tölthető. Ez a 10 vagy 6,5 órás folyamatot 32 percre rövidíti, de valószínű, hogy továbbra sem fizet senki felárat azért, hogy oszlopról töltse, ahelyett, hogy otthon vagy a munkahelyén használná erre az állással töltött időt. Megértem, hogy a csatlakozóval már nem is foglalkoztak...

Ennél lényegesebb, hogy az Outlander akár áramforrásként is használható, amit például a norvég vevők rendszeresen ki is használnak. A két 1500 wattos aljzat segítségével egy kis ház, vagy a kempingezésnél használt eszközök áramellátása is megoldható. Az elektromos autózás fontos kelléke, a hőszivattyú sem hiányzik. Elektromos kompresszorral tartja nyomás alatt a hűtőfolyadékot, de a kipufogóhőt is fel tudja használja az utastér fűtésére. A szellőzőn befújt melegre mindenesetre EV üzemmódban is számíthatunk, sőt, előre felmelegített autóba is ülhetünk.

Tudják, mit árulnak

Nem titkolom tovább, mennyibe kerül a kizárólag plug-in hibridként kapható Outlander. Az importőr egymilliós kedvezménnyel 19 990 000 forintért kínálja az Inform alapmodellt 18 colos felnikkel, szövetkárpittal, fűthető kormány és ülések, illetve hátsó ablaksötétítés nélkül. A 20 colos felniket, adaptív LED fényszórót, láblendítéssel is nyitható, elektromos csomagtérajtót, fűthető szélvédőt és Head Up Display-t is tartalmazó harmadik, Intense szintre 22,6 millió a beugró, a napfénytetős, bőrbelsős, 12 hangszórós Instyle Premium csúcskivitel már 24,5 millió.

Nem kevés pénz, de a hasonló tudású riválisok sem olcsóbbak, és a Mitsubishi egy itt-ott kissé túlzó, mégis modern és koherens formatervvel is megerősíti, hogy a legutolsó divatot követte a tervezésnél. A más modellekről ismert, jellegzetesnek számító részletek egy több mint 4,7 méter hosszú, 2,7 méter tengelytávú szabadidő-autót rejtenek 495-ről 1404 literre bővíthető csomagtartóval és praktikus utastérrel. Odabent aktuális a két 12,3 colos kijelzős infotainment rendszer, van okostelefon-csatlakozás, vezeték nélküli töltés és hangvezérlés, sőt, még fizikai gombok is!

A lényeg a de után jön

Mindezt egy csomagként nézve meggyőző és korrekt ajánlatot látunk, a személyes érzések viszont kiegészítik a kirakóst. A minőséginek mondott utastér nagyon jól néz ki a fotókon, de hamar kiderül, hogy a manapság a japánokra jellemző műanyagokon a Mitsubishi sem tudott túllépni. Több helyen olcsó megoldásokat, vékony burkolatokat, keményen kattanó kapcsolókat találunk, miközben annak idején a kifinomultság tette népszerűvé ezeket az autókat. Cserébe az ajtók puhán és határozottan csukódnak, nagyok az ablakok, jó a kilátás, stimmel az ergonómia.

Vezetés közben is vegyes a kép. A motorosan mozgatható masszázsülések átlagosak, alig ad visszajelzést a kormány, nagyobb úthibákon keményen csattan a feszes hangolású futómű a nagy felnikkel. A vezetőtámogató rendszerek túlbuzgó testőrsége nem hagy élni, valami mindig csipog, villog, rezeg. Ha szükségét érzi, a kormányt is mozgatja a kezünkben, akár a gázt is elveszi, ha elhagynánk a sávunkat. Kísérletképpen minden egyes gárdistát ebédelni küldtünk, és láss csodát, kiderült, hogy az Outlander egészen jól vezethető szabadidő-autó, és a könnyű terepet is szereti.

Az útvonalba beiktattak egy gödrös, de jó minőségű hosszabb terepszakaszt. Itt rájöttünk, hogy a kezünket fogó elektronika egy kiegyensúlyozott és ügyesen hangolt autó élvezetétől akart megfosztani! A több, alumínium lengőkaros futóműhöz egy szintetikus érzetű, mégis jól reagáló kormányzás tartozik. Maga a karosszéria kifejezetten merev, nem kiemelkedő, de hatásos a hangszigetelése, erősek a korábbinál nagyobb első-hátsó tárcsákat használó fékek, és hepehupás földúton vagy töredezett, hullámos aszfalton még a rugózási komfort is barátságos.

Minél többet vezettük, annál jobban szimpatizáltunk az Outlanderrel. A nap végén sajnálni kezdtük a mérnököket, hogy a Mitsubishihez méltó, de mindenképpen szép fejlesztőmunka szinte kompletten eltűnik a lemezek alatt, minden lényeges tudás a vezetőtől, az utasoktól távol tartva bújik meg a konstrukcióban. Szóval a kincsért ásni kell, mert ott van a finoman, csendesen és látszólag hatékonyan működő hajtásláncban, a karosszériában, a futóműben, a kezelhetőségben és a célszerűségben. Talán még létezik az a Japán, amiért Kamasukának érdemes harcolnia.

Az oldalról ajánljuk

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

18 perce
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15