Titkos tipp lenne a tizenéves Mondeo?
Használt autó: Ford Mondeo 2.0i Ghia - 2009.
Nagy, elegáns és megbízható is. Kényelmes és kellemesen modern, rengeteg van belőle és még csak nem is drága. Úgy tűnik, a negyedik generációs Mondeo kiállta az idő próbáját.

Több szempontból is fontos mérföldkő volt a 2006-os James Bond: Casino Royale mozi. Egyrészt új főszereplő, Daniel Craig debütált, másrészt egy szokatlanul általános autóval, a negyedik generációs Ford Mondeóval érkezett a vászonra és csak később kapta meg a jól megérdemelt Aston Martint. Akkor az Aston tulajdonosa épp a Ford volt és valahogy sikerült átvinni a filmkészítőkön is, hogy sportkocsi helyett hadd lehessen egy általános szedán a főhős autója, csak egy kicsit, cserébe itt láthatja először a világ az új Mondeót. Micsoda premier!

Ez az időszak kedvezett igazán a nagy üzleti szedánoknak és kombiknak. Az SUV láz még csak ébredezett, a Mondeo hangsúlyos fogalom volt a Mazda6, Volkswagen Passat, Skoda Superb, Volvo S80, Opel Isignia, Honda Accord és hasonló flottás csatahajók mellett. Kiváló formaterv, rettentő széles és gazdag felszereltségi lehetőségek, széles motorválaszték, kényelem, hatalmas méretek és presztízs járt együtt vele. Van, aki harmadiknak hívja, mert az első kettő gyakorlatilag ugyanaz volt, de a kommunikációt követve negyediknek kell hívnunk a 2006-os generációt, maradjunk ennél. A próbált darab épp egy 2009-es, szóval idén 16 éves.

Kiválóan öregszik
Jövő ilyenkor már húsz éves lesz ez a forma. Öregnek tűnik? Nekem egyáltalán nem, talán azért is, mert még tényleg rengeteg fut belőle, de az egyszerűen jól sikerült fazonnak is betudható. 2010-ben kapott ráncfelvarrása után még inkább frissnek hat egy ápolt, tisztán tartott Mondeo, de a korai példányokat sem könnyű leélni. Tartós a fényezésük, a fényszórókra nem jellemző a mattulás és sárgulás, a díszlécek, lökhárítók patentjei is tartják magukat.

Csapotthátú ötajtós, szedán és kombi is készült belőle, ezzel lefedve rengeteg igényt az üzleti limuzintól a családi cuccolós nagy autóig. Éppen ezért ma is remek opció lehet azoknak, akik nagy méretű autót keresnek, a csapotthátú 486, a kombi pedig 494 literes rakteret hord magával pótkerékkel együtt a padló alatt. Ez még az az autó, amiben hátul elférnek egymás mellett hárman is, ha arra lenne szükség.

Egy ráncfelvarrás előtti példányt sikerült kifogni az Automobil Online kft. telephelyén, amiért Ghia felszereltségével és nem kiemelkedően alacsony futásával 1,9 millió forintot kérnek, ez a kínálat közepét jelenti. 250 000 kilométerhez közelítve viszont jelentősebb elhasználtságra, kopásokra, törésekre számítanék, de úgy tűnik, ennek a Mondeónak nem szóltak, hogy öregedni kéne.

Két jelentősebb kopást találok csak a beltérben, az egyik a még mindig kiválóan feszes és pontos váltókar gombja, a másik pedig a tolatóradar kikapcsolója. Kormánya is csak kifényesedett, és a gombjaira gőzölt fém réteg is sértetlen, pedig ez csúnyán tud hámlani. Az egyetlen szembetűnő, tervezettnek mondható öregedés a Ghia felszereltséghez tartozó mű faberakás, ami tökéletesen gyári állapotú a műszerfalon, csak már akkor is réginek tűnt. Ennél sokkal szebb az ezüst, még inkább a ráncfelvarrott modell szürke berakásai.

Kevés jellemző problémát sorol
Ez a negyedik generációs Mondeo nem azon autók sorába tartozik, amiknél fejezeteken keresztül kell sorolnunk a hibákat. Kevés jellemző problémájuk akad, köztük a kuplungpedál beesése a legkomolyabb, viszonylag sok esetet regisztráltak a kézi váltós autóknál.

A 2,0 literes TDCi és testvére, a francia autókban lévő HDi közös betegsége, hogy 300 000 kilométer környékén elkopik a magasnyomású szivattyú és a fémforgács bekerül az üzemanyagrendszerbe, másrészt a megszoruló szivattyú tengelye letöri a vezérműtengely végét, ami komoly motorhibát jelent. Kettőstömegű lendkerék, részecskeszűrő, magas nyomású üzemanyag-rendszer és turbó problémák ugyanúgy előfordulhatnak.
Számos autó volt érintett visszahívásokban fékmunkahenger, vákuumpumpa, kuplung, légzsák hibák, üzemanyag-rendszeri szivárgások és a későbbiek adaptív LED fényszórói miatt. Mivel nem lehet pontosan megtalálni, melyik változatokkal és évjáratokkal volt konkrétan gond és főként, hogy részt vett-e a konkrét autó a visszahívásban, ezért alvázszám alapján érdemes érdeklődni egy márkaszerviznél a szükséges információkért.

Rozsda a futómű alkatrészeken jellemző, a hátsó bölcső környékén is, ami a korból is adódik. Szintén lehet számítani egy rakás gumi és műanyag alkatrész öregedésből adódó hibára, olajfolyásokra a motor környékén, ropogó hangra a féltengelyeknél, ahol szintén a kenés hatékonyságának csökkenése okozhat problémát az elöregedő gumiharang miatt. Miután a legtöbb Mondeót üzleti autóként futtattak, a garanciális évek után jellemző lehet az elhanyagoltság és a túlhasználás, így mindenképp alaposan át kell vizsgáltatni.

Benzinessel minimális a rizikó
2,0 literes szívó benzinmotor mozgatja a próbált példányt, aminek a motorterét felnyitva kicsit olyan, mintha egy páréves autóban nézelődnék. Annyira száraz, hogy a takaró fedél alatt több éves porréteget fújkálok odébb, hogy lássam az alkatrészeket. Lejjebb sincs olajfolyás, de még kosz sem igazán, a motor körüli hely pedig biztató, ha ebben kell cserélni valamit, könnyen hozzáférhetőnek tűnik. Legutoljára motortartó bakokat kellett, mert már remegett a motortól a karosszéria, most viszont bizsergést alig mutat.

A 145 lóerős 2,0 literes négyhengeres szereti fogyasztani az olajat, a Népítéletek között is többen említik, és szerelők szerint is normális párezer kilométerenként néhány decit utántölteni. Ezzel együtt a fogyasztást sem érdemes alábecsülni, városban bőven 10 liter felett kell számítani rá, de a Spritmonitor.de felhasználóinak nagy átlaga 8,6 liter, ami viszont teljesen reális egy ilyen erős motortól ekkora karosszériában.
Szilentek, lengőkarok, fékek, vezérlés alkatrészek, csak a szokásosra kell számítani egy ilyen Mondeo esetében is, és ha a jobb minőségű beszállítók alkatrész árait nézzük, a kategóriával arányosan magasabb árakkal kell számolni egy kisautóhoz képest. Viszont ezek is ugyanúgy a realitás talaján mozognak, a Mondeo nagy autó, összetett, erős és kényelmes, igényli a tisztességes karbantartást és jó minőségű alkatrészeket.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár |
Alkatrész márkája
|
Első féktárcsa (2 db) | 42 989 Ft | Brembo |
Első fékbetét (garn.) | 34 800 Ft | Brembo |
Első lengéscsillapító (db) | 61 634 Ft | Bilstein |
Első lengőkar (db) | 62 715 Ft | Würtemberg |
Kormányösszekötő gömbfej (db) | 22 989 Ft | Lemförder |
Kuplungkészlet | 98 205 Ft | Sachs |
Hosszbordásszíj feszítővel (garn.) | 74 521 Ft | Gates |
Olajszűrő (db) | 5 948 Ft | Mann-Filter |
Levegőszűrő (db) | 12 477 Ft | Mann-Filter |
Pollenszűrő (db) | 5 835 Ft | Würtemberg |
Motorolaj (5 liter) | 27 167 Ft | Castrol 5W-30 |

Tisztességes felszereltség
Kétzónás automata klíma, öt állásban állítható ülésfűtés és a bőrös későbbi modellekben szellőztetés is, tempomat, adaptív LED fényszórók, gyári bluetooth kihangosító rendszer és a frissített modellekben érintőkijelzős fejegységet is találhatunk, amin gyári navigáció is szerepelt. Vezetéstámogató rendszerből holttérfigyelőt kaphatott már, a testvérmodell Mazda6-tal együtt.

Ennek a Ghiának kényelmes süppedős szövet borítású ülései vannak jelentéktelen kopásokkal, de jellemző a bőrülés is a kínálatban, akár az ST-Line sportosabb oldaltartású darabjaival. Tolatóradar, tolatókamera is bővítheti a kényelmi és funkcionális extrák számát, a hatfokozatú bolygóműves Aisin automata váltó is ide sorolható, ami helyett a későbbi, fiatalabb modellekben duplakuplungos Power Shift váltót találunk, ez több karbantartást igényel.

Komoly autó élményét adja még mindig
250 000 kilométer egy ilyen autónak egyáltalán nem sok, ahogy látszik a motortéren is, egyáltalán nem viselte meg. Karcok meg egy-két horpadás látszik rajta, de esztétikailag is bőven vállalható messziről és közelről is, ezért is szúrtam ki a telepen. Alig ad valami rezgést a motorja, amitől egy dízelhez képest sokkal minőségibb az összhatás. Persze, több a TDCi a piacon, mert sokkal népszerűbb volt újkorában a flottaértékesítések miatt, és ehhez hasonlóan a 2,0 literes és 2,2-es dízel is kiválóan tűri az éveket.
Viszont magamnak ezzel a benzinmotorral áll össze a kép. Csöndben suhanok az utcákban, miközben pakolgatom a tényleg váratlanul jó kapcsolási érzetű ötfokozatú váltót. Jól ülök, pedig keresztmotoros autóban ritkán találom a helyem, itt is azért érezni közöset a Mazda6-tal, nagyon hasonlóan jó a pozíció.
Könnyű, mégis zsírosan súlyozottnak érzem a kormányzást és a volán fogása is remek. Mindenben súlyt és anyagot érzek, ami eléggé tetszik. Ebben a korai modellben még találok kevésbé jó anyagokat, amin javítottak a frissítéssel, de dícséretes, hogy a kora ellenére mennyire tisztességes állapotban van az utastér. Nem csörög, nem zörög, egyben van, ezt pedig, amennyire összetett, tisztelni kell már egy ilyen korú autónál.

Kiválóan húz a motor, egyáltalán nem benyugtatózott, van benne akarat. Araszoláskor segít az elektromos gázpedál, már a kuplung emelésére igazítja a fordulatszámot, így nincs ügyetlenkedés az indulásoknál, a modern autókban ez az egyik legjobb segítség. Hajósan ring és rugózik, kicsit talán túlzottan is, két hátsó lengéscsillapítót biztosan kapna egyből, ha hozzám kerülne.
Bírom ezt a fölényes nagyautós érzést, nincsenek ideges mozdulatai, a hosszú tengelytáv kimozogja az elnyújtott szintkülönbségeket és hullámokat az útban, a hangszigetelés is remek és az ülés is puha, de úgy érzem, kellően tartja a testemet.

Motorkínálat
Veszettül sokféle motorral készül, nyolcféle benzinest számoltam össze több teljesítmény szinten és ötféle dízelt, szintén több változatban. Az 1,6-os szívó benzinestől az 1,8-ason át a próbált 2,0 literesen keresztül 2,3 literes és öthengeres 2,5 literes benzinessel is kapható volt. 110-240 lóerőig terjed a teljesítmény-skála, a frissítés után megérkeztek az EcoBoost turbós benzinmotorok is, ezekben jóval nagyobb a kockázat, mint a szívókban. A 2,0 literesből még etanol üzemű változat is készült, a hazai piacon ilyet jelenleg nem lehet találni.
Gázolajosból 1,6, 1,8, 2,0 és 2,2 literes TDCi-ket találunk a kínálatban, a korábbi 1,6-osok és 1,8-asak még régebbi Ford fejlesztésű örökségek, míg a nagyobbak az akkori PSA, most Stellantisnak hívott konszern fejlesztései. Ezek a francia motorok a felhasználók véleményei szerint a legtartósabbak és kellően erősek is, a koruk miatt persze számítani lehet nagyobb problémára is, tizenévesen már mindenben van kockázat.
Több mint vállalható
Vonzó forma volt újkorában, most pedig jól viseli a kort. Teljesen reálisnak tűnik az árazása is, miután kevés kockázatot rejt, közben pedig komoly autót ad ennyi pénzért. Ha magamnak keresnék, biztosan a frissített modellek között kutatnék, de a sok-sok dízel között kitartás kell egy jó benzines találathoz, ez speciel pont az. Mondjuk, a TDCi kulturáltsága és viszonylag kevés gondja miatt egy keveset futottat bőven bevállalnék.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.
- Hírek
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.
- Hírek
Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások
A márka jövője továbbra is kérdéses.
- Hírek
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
Nem kell szűkölködnie egy darabig.
- Hírek
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.
- Tesztek
Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.
Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.
- Hírek
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.
- Hírek
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.
- Technika
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.
Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.
- Hírek
Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes
Átértékelték az elektrifikációra vonatkozó stratégiájukat.
- Tesztek
Ha régen minden jobb volt, ez a Te MazdádTeszt: Mazda CX-80 3.3 Skyactiv-D Homura Plus
Hallani a sorhatos dízelmotor hangját és érezni az erejét igazán klasszikusnak mondható érzés. Kevesen adják ezt ma.
- Hírek
Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr
Kevesebb speed, kevesebb baleset.
- Hírek
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.
- Nepperűző
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Hírek
Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon
1997 óta nem történt ilyen, de van egy csavar a történetben.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Hírek
Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel
Teljesen megszűnnének a jelenlegi hosszú várólisták, de...
- Hírek
Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?
A Skoda új elektromos modelleket szeretne, az Octavia lehet az egyik.
- Közélet
Még rosszabb a helyzet: tovább nőtt a személyautók átlagéletkora Magyarországon
Rekordöregek a kocsik.
- Szerelem
Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk
Vannak napok, amikor az ember igazán szerencsésnek érzi magát. Ez egy ilyen nap volt.
- Hírek
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.
- Hírek
Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját
A PV5 variálhatósága olyan, mint egy hagyományos furgoné, a hajtáslánc viszont elektromos.
- Hírek
Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
Mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem értékesíthetnek autót.
- Hírek
Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton
Március első napján olcsóbban tankolhatunk benzint és gázolajat is.
- Hírek
Isten szeme figyel le rádTC Híradó 2025/02/28 [143.]
A TC Híradóban szó lesz egy állat BMW-ről, az új magyar KRESZ-ről, a Kia EV4-ről és sok másról is.
