Szégyen lenne a dízel 2025-ben? Egy frászt!

Teszt: BMW X3 20d xDrive

2025.01.28. 16:12

Könnyű elképzelni az új X3-at világító vesék nélkül, dízelmotor nélkül már annál nehezebb. Szerencsére nem is kell, mert amíg lehet, addig a BMW fejleszt és gyárt is gázolajost a modelljeihez, és a 20d kimondottan jól passzol az új X3-hoz.

A 2035-ös tervek kihirdetésekor a BMW feje, Oliver Zipse volt nagyjából az első olyan nagy gyártó vezérigazgatója, aki hangosan kiállt amellett, hogy ezt az emeletes baromságot minél hamarabb gondolják át a döntéshozók. Már akkor határozottan kijelentette, hogy amíg lehet, az utolsó pillanatig fejleszteni és gyártanak majd belső égésű motorokat.

Kell a modern motor a vásárlóknak

Zipse nem ellenzi a fejlődést, sőt, mint tudjuk, az új debreceni gyár csak az elektromos modellek gyártására készül, de szerinte szimpla ostobaság mindent egy technológia lapjára feltenni. Egy korabeli interjújában azt is kifejtette, hogy amennyiben nem adnak opciót a vásárlóknak a friss és modern, tiszta üzemű belső égésű motorokkal, akkor egyre többen fognak használt autókat vásárolni. Ezzel szerinte az ellenkezőjét érik majd el: korszerűtlen autók pöfögnek majd az utakon, egyre rosszabb állapotban. 

Egyre kevesebben tudják majd megfizetni az új autókat és abból is ugyanaz következik. Nem véletlenül szalad a magyar autópark átlagéletkora is a húsz év felé. Így a BMW még kitart, és szinte az összes modelljükből kínál többféle dízel és benzines opciót. Egyértelmű volt, hogy az új X3-ból is szükség lesz rá a kategóriában, ami különösen a BMW vásárlóinak fontos, hiszen a korábbi X3 tulajoknak így nem lesz kérdés, hogy akarnak-e újabba ülni.

Kapcsolódó
A BMW nem ronthatta el az X3-at. Ugye?

A BMW nem ronthatta el az X3-at. Ugye?

Tűzokádó, közel 400 lóerős sorhatossal és alapmotorral is kipróbáltuk, hogy milyen igazából a BMW egyik legnépszerűbb modellje, vagyis a vadiúj X3-at.

Messziről modern

A maga korában a 2003-as első generációt is sokan ekézték a részletei miatt. Mondjuk, akkor még az is szokatlan volt, hogy a BMW SUV-ket dob piacra, ma pedig az, hogyha nem. Hozzá képest az utódok biztonsági játékosok voltak, a terepesebb, marconább külsőre játszottak, aztán itt a negyedik, és csak kerülgetem a parkolóban. Keresem az ismerős jegyeket, de nem találom. Szoktatom hozzá a szemem, nem igazán zavar egyik része sem, mégis idő kell, hogy be tudjam fogadni. 

Visszavettek a részletekből, az iX és az i7 óta reszeli a dizájn csapat ezt a letisztult formavilágot, amit monolitikusnak neveznek. Ez nagyjából azt jelenti, hogy úgy tűnik, mintha egy darabból faragták volna. Szinte sík lemezfelületekkel dolgozik, elmaradt a kerékívek plusz takaró eleme, síkba kerültek a kilincsek és a küszöbök, a hátsó lökhárító. Az orrán mintha kinyújtották volna a bőrt, úgy, mint a Men in Blackben Edgar arcán - 0,25-ös légellenállási együtthatót faragtak, szóval hatékonyra sikerült. Valahogy kevés a részlet nekem ahhoz, hogy azonnal klasszikusan BMW-nek lássam, persze, ez már az új világ és úgyis az ízlés dönt. 

Amellett viszont nem vagyok hajlandó elmenni, hogy a vesék amúgy is kusza rácsozásán belül a - szemből - bal oldali háromdimenziós kitöltésű, a jobb pedig egy részén sík, mivel ide került a szenzorok takaró fedele. Az ilyesmi más BMW-n szúrja a szemem: így befejezetlennek tűnik, ami korábban nem volt jellemző a márka dizájnjaira. Duplakarikás szerű nappali menetfény sincs már, szinte épp csak a vesék tradicionálisak, amik már az X3-on is világítanak. Ha valakinek megtetszik az X3, egy pillanatig nem hibáztatom, nekem viszont még szoknom kell. 

Bevált alapok a modern külső alatt

Hosszmotoros autóihoz még mindig a moduláris CLAR platformot használják, vagyis a harmadik és negyedik generációs X3 alapja azonos - de a lemezeken kívül semmi más nem egyezik. MacPherson első és ötlengőkaros hátsó futómű, adaptív lengéscsillapítás, elektronikus rásegítésű brake-by-wire fékrendszer, villanyszervó és hasonlók dolgoznak már azért, hogy az összes vezetéstámogató hatékonyan működhessen. 

Ez a kétliteres dízelmotor, az örökbecsű húszdé ebben a formájában 197 lóerőt és 400 Nm tud, utóbbit 1500-2750-es fordulatszám között, ami mindenre elég bármikor. Ehhez egy villanymotor adhat hozzá pár pillanatig 11 lóerőt és 20 Nm-t, de valójában csak arra szolgál, hogy amíg a turbó nem biztosít elég töltést a kellő nyomaték-leadáshoz, megtámogatja a motort némi erővel.

Nyolcfokozatú az automata váltó, állandó az összkerékhajtás és szokás szerint nagyobb arányban hajt hátul. Mindegyik X3 ugyanolyan magas - az M50 is -, 216 milliméter a hasmagasság, amihez az amerikai szabványok miatt kellett ragaszkodni. Ez onnan nézve érthető, hogy a fő piac továbbra is az Egyesült Államok.

Hol a kérdés nélkül kiváló érzés?

Amikor még alacsonyan voltak a BMW-k kilincsei, működött az alányúlós-felbillentős megoldás, ez az új még sokadjára is szokatlan. Annyi baj legyen, a felpattanó ajtó hangja és pláne a becsukódóé már jóval ismerősebb. Teljesen egyértelmű, hogy a hagyományokat és a klasszikus elrendezéseket maga mögött hagyta a BMW, már ciki lett volna gombokat meg klíma panelt használni, de hogy a műszerfalra egyetlen gombszerű gomb se kerüljön, komoly egyszerűsítés.

Ebben a beltérben az iDrive metszett üveg tekerője furcsa felnyújtott kéz azoknak, akik még kapaszkodnak a régi BMW-s megoldásokba, de valójában már tájidegen. Főleg, mert a 9-es iDrive most nőtt túl azon, hogy egy tekerővel ésszerűen lehessen használni. Én is azonnal nyúlok oda a kijelzőn, amit éppen kattintani akarok, eszembe se jut tekergetni, pedig az adna némi visszajelzést, minőségi kattanást, amire az ujjbegyeim reszketve várnak, csak már haszontalan. 

Ez az új rendszer már Android Automotive alapokra épül, ami lassan sztenderddé válik és a gyors fejlesztések, frissítések miatt ennek mindenki örülhet. Kinőtte a legtöbb gondot is már, gyors és stabil, pillanatok alatt csatlakozik a telefonomhoz és meg is tartja a kapcsolatot újraindítás után. Semmi mást nem, mert saját bejelentkezett felhasználó nélkül mindent lenulláz leállításkor, még a beállított nyelvet is, visszavágja magát németre. Szóval kötelező a telefonos applikáció és a saját bejelentkezett felhasználó, nélküle egy átok minden nap beülni és újrakonfigurálni a rendszert. 

Mindeközben beállítok magamnak mindent, keresem a helyemet, igazgatom a kormányt, nyomkodom az anyagokat és simogatom a bőröket. Tetszik a durva szövet borítású műszerfal, de zavarja a szemem és a kezem a belső kilincs és a mellette érintősre faragott szellőzés állítás. Egy óvatlan mozdulattal le lehet zárni, ha az utas teszi ezt kiszállás előtt, akkor tornázva nyúlhatok át újra kinyitni, ez már alapos túlzás.

Szűkre húztam az ülést, tökéletesen beállítottam a kormányhoz képest, ebben a formában rendben van, mégis olyan kelletlenül fészkelődök még percekig mint Sheldon, amikor megfordították a párnáját a kanapén. Olyan ez, meg minőségi, az illata is rendben van, a formák és az anyagok is passzolnak, valahogy mégsem tartott velem az a kérdés nélkül tökéletes érzés, ami eddig minden X3-ban ott ült mellettem.

Sok dolgod már nincs a kormánya mögött

Amikor beálltam a parkolóba, megjegyezte melyik irányból jöttem és milyen íven, ugyanarra megcsinálja visszafelé, teljesen önállóan kiparkol helyettem. 600 métert tud így megjegyezni, szóval, ha akarnám, kitolatna a ház mögötti placcról, kiállna a kapun és letolatna az utca végén lévő kereszteződésig. Ezt persze tudja előrefelé is, 10 olyan lokációt lehet vele megjegyeztetni, ahol utána önállóan átveszi a vezetést az utolsó 600 méterre. 

Ez a helyfelismerős dolog elég mókás, el lehet menteni pontokat, ahol lehúzza az ablakot. Így szokásos parkolóházaknál, vagy, ha sokat jársz Mekibe, akkor már ilyesmire se kell venned a fáradtságot. Olyanra is gondolnak már, amire te nem is feltétlenül, látod? Arra mondjuk biztosan nem vágysz, hogy figyelje a szemeidet és csipogjon, ha túlléped a sebességet - az nem baj, ha ő ismerte fel rosszul a táblát - mert azokat is megkapod benne. 

Borotvaélesen kormányozza magát a felfestések között, ha hiányos, igyekszik az előtte haladó mozgását másolni. A 48 voltos hibrid rendszer visszatermelésébe és az automata váltó működésébe az első távolságfigyelő radar is bele tud szólni. Ha nincs előttem autó, engedi szabadon kigurulni az X3-at, ahogy látótérbe kerül, megkezdi a visszatermelést és a motorfékezést. Mindezt aktívan változtatja, ehhez elég könnyű hozzászokni. Tűpontosan működik minden, lehetetlen fogást találni rajta.

Mit eszik?

A húszdé lényege, hogy nyomatékos és takarékos. Velem együtt két tonnás autóról beszélgetünk, szóval nem könnyű, ehhez képest a gyári 6,5 literes átlagfogyasztás parádés adat, országúton és autópályán tudja is hozni, városban a 7,5-8 liter a jellemző. Ennél kevesebbet ostobaság lenne elvárni egy ekkora autótól a modern dízelmotorjával, ami minden pillanatban azért küzd, hogy meglegyen az ismert erő, miközben tisztább levegőt kell kiköhögnie, mint amit beszívott. 

Jó erőben is van, de érezhetően más volt az érdek, mint a sportos viselkedés. Benyugtatózva lódul meg akkor is, ha teljes tűzparancsot adok, mindegy, milyen menetmódban ismerkedem a képességeivel. Nincs nagy idegeskedés, csak a hideg dízelmotor vekengése ad némi karcosságot, ahogy kigyorsítok a parkolóból, pár perc alatt bemelegszik, és szinte teljesen eltűnik a hangja, ami egészen furcsa mágiának tűnik. 

Rugalmasan használható, mint mindig, beleköthetetlen a váltó, ahogy megszoktuk, pontos és közlékeny a kormány, ahogy elvárjuk. Ezek viszont nem tükörsima müncheni utak, amit a feláras M-es futómű jelez is lépten nyomon. Egyáltalán nem rossz, sőt, kimondottan szép meló, amit itt csinálnia kell, csak mintha mindig panaszkodna kicsit, bólint kettőt-hármat, rezzen párat, de kimozogja. 

Csak a Harman/Kardon hifi remek hangzása tölti be az utasteret, semmi más zaj vagy zörej. Ez megadja a hangulatot, de a változtatható fényhidakat már túlzásnak érzem, hiába tud vele jelezni is - pirosan villogtatja, ha megálltam az út szélén lehúzódva és jön valamelyik irányból autó. Hatalmas tér fogadja az utasaimat hátul, akik a kabátjaikat hetykén dobálgatják maguk mögé az 570 literes poggyásztérbe. Még mindig kiválóan tágas családi autónak is egy ilyen X3.

Számoljunk

Ha láttál már igazán nagy merőkanalat, amire rácsodálkoztál, azt szorozd meg nagyjából kettővel, na, azzal mérik az extra felszereltségek árait egy ilyen prémium SUV-hoz. A 22,6 millió forint csak a kezdőára a 20d motorral szerelt X3-nak, erre 1,4 millió forintba került pluszban az M Sport csomag, 390 ezer forint a kék fényezés és 480 ezer forintba kerülnek a 20 colos felnik. 

Kényelmi extrákkal, Harman/Kardon hifivel, Adaptív fényszórókkal és kiterjesztett vezetéstámogató rendszerekkel együtt több mint 6 millió forint ugrott fel rá, így pár forint híján 29,5 millió forintnál kötött ki a végösszeg. Fejlett rendszerekkel dolgozik, erősen összetett kényelmi berendezésekkel kényeztet és remek vezethetőséggel szolgálja a sofőrt, szóval ezen ne húzzuk fel a szemöldökünket, minden egyes elköltött forint visszaköszön rajta. 

Az oldalról ajánljuk

Pánikszerű döntéssel próbálják megvédeni az Audit
  • Hírek

Pánikszerű döntéssel próbálják megvédeni az Audit

Megijedt a Volkswagen az új amerikai kormánytól.

január 30., 11:11
Katasztrófa Washingtonban: összeütközött két repülőgép
  • Hírek

Katasztrófa Washingtonban: összeütközött két repülőgép

A Potomac folyóba zuhant a két gép. Legalább 18 halálos áldozata van a tragédiának.

január 30., 09:06
Jöhetnek az olcsóbb Teslák
  • Hírek

Jöhetnek az olcsóbb Teslák

Új barátja stílusában ígérget Elon Musk a Teslával kapcsolatban.

január 30., 08:38
Videojátékokat idéző technológiát villantott a Huawei
  • Hírek

Videojátékokat idéző technológiát villantott a Huawei

A kiterjesztett valósággal kiegészült HUD-jukat már évek óta fejlesztik.

26 perce
Összeomlott az akkucég, most a Volvótól kaphat mentőövet
  • Hírek

Összeomlott az akkucég, most a Volvótól kaphat mentőövet

Szétszedik a Northvoltot.

január 30., 12:53
Bevált a rettegett jóslat
  • Hírek

Bevált a rettegett jóslat

Előnyben a matuzsálemek.

január 30., 08:09
Trump közlekedési minisztere lazítana az autókra vonatkozó emissziós szabályokon
  • Hírek

Trump közlekedési minisztere lazítana az autókra vonatkozó emissziós szabályokon

A politikus a belső égésű motoros autók drágulásától és a villanyautók túlzott elterjedésétől tart.

január 30., 07:47
Több autó ütközött az M0-áson, hét kilométeres a torlódás
  • Hírek

Több autó ütközött az M0-áson, hét kilométeres a torlódás

Nem csak az M0-áson kell torlódásra számítani.

január 30., 13:15
Csúnyát zakózott a robogós futár az esőben
  • Hírek

Csúnyát zakózott a robogós futár az esőben

A futár szabályosan közlekedett, aztán egy fékezés nem sikerült túl jól.

január 30., 13:58
Tigris elejtette első áldozatait: egy tevét és egy féltengelyt
  • Belsőség

Tigris elejtette első áldozatait: egy tevét és egy féltengelyt

A videó forgatása alatt csak Tigris sérült meg.

január 29., 17:44
Álom az egyenlő árakról: Magyarország még várhat
  • Közélet

Álom az egyenlő árakról: Magyarország még várhatKezd összeérni a villany- és hagyományos autók ára, de nem itthon

elemzések szerint pár év múlva egy villanyautó ugyanannyiba fog kerülni, mint egy hagyományos. Viszont ettől még elég messze vagyunk.

január 29., 05:59
A friss műszaki sem garancia, hogy nem kell a gatyádat is ráfizetni az autóra?
  • Közélet

A friss műszaki sem garancia, hogy nem kell a gatyádat is ráfizetni az autóra?Ezért nem éri meg filléres használt autót venni

Mi van akkor, ha a szükség visz rá a legolcsóbb autóra, de a friss műszaki ellenére is hamar kiderül, hogy az autó működésképtelen.

január 30., 06:09
Akkorát csökkent az üzemanyag ára, mint az elmúlt években soha
  • Hírek

Akkorát csökkent az üzemanyag ára, mint az elmúlt években soha

Ez már nevezhető árcsökkenésnek.

január 30., 14:25
Ez az új Tesla Model Y
  • Tesztek

Ez az új Tesla Model Y

Beültünk az új Tesla Model Y Juniperbe Budapesten. A világ legnépszerűbb autója volt, de mit tettek vele?

január 30., 15:29
Rendőrt gázolva menekült a vezetéstől eltiltott férfi Pest vármegyében
  • Hírek

Rendőrt gázolva menekült a vezetéstől eltiltott férfi Pest vármegyében

Többszörösen sem szabadott volna ott lennie.

január 30., 06:10
Úgy kiüthetik az autómárkákat, hogy a fal adja a másikat
  • Közélet

Úgy kiüthetik az autómárkákat, hogy a fal adja a másikat

Trump felverheti az árakat mindenhol.

január 29., 05:59
Megszaglásztuk, megtaperásztuk a legújabb Teslát
  • Tesztek

Megszaglásztuk, megtaperásztuk a legújabb TeslátBemutató: Tesla Model Y (Juniper) – 2025.

Legyinthetsz, de ez a világ legnagyobb példányszámban eladott autója. A Juniper hazai bemutatóján jártunk.

január 29., 16:43
A Type R-nél is komolyabb verzió létrehozásán gondolkozik a Honda
  • Hírek

A Type R-nél is komolyabb verzió létrehozásán gondolkozik a Honda

A Honda Racing Corp-pal dolgoznak együtt az ügyön.

január 29., 08:22
Gyengén megy az Alfa Romeo, elhalaszthatják az elektromos átállást
  • Hírek

Gyengén megy az Alfa Romeo, elhalaszthatják az elektromos átállást

Először szeretnének normális eladásokat produkálni, utána jöhetnek az átállással kapcsolatos tervek.

január 29., 15:13
Kívül-belül frissült a BMW iX, de a hódpofa maradt
  • Hírek

Kívül-belül frissült a BMW iX, de a hódpofa maradt

A gyártó megosztó autója jobb lett.

január 29., 07:33
Ójaj, úgy néz ki, crossover lesz a következő Alfa Romeo Giulia
  • Hírek

Ójaj, úgy néz ki, crossover lesz a következő Alfa Romeo Giulia

A gyártó vezérigazgatója beszélt erről.

január 29., 09:28
Vezetéstámogató kutyát ide!
  • Tesztek

Vezetéstámogató kutyát ide!Videó: Toyota Land Cruiserrel a világ végén

Videón a legújabb Toyota Land Cruiser.

január 29., 11:29
Mi van, mercis, karamboloztál? – Dehogy, én így szoktam megállni!
  • Hírek

Mi van, mercis, karamboloztál? – Dehogy, én így szoktam megállni!

Számos részlet tisztázatlan.

január 29., 14:03
Norvégiának sikerült az, ami eddig senkinek, példa az EU-nak, fityisz Trumpnak
  • Közélet

Norvégiának sikerült az, ami eddig senkinek, példa az EU-nak, fityisz Trumpnak

Norvégia hajszálra került attól, hogy minden új autó, amit az országban eladnak, elektromos meghajtású legyen. Buli lesz ennek örömére.

január 29., 10:53
Csillagászati összeget érhet Trump régi Ferrarija
  • Hírek

Csillagászati összeget érhet Trump régi Ferrarija

Az F430-at 2007 és 2011 között birtokolta az USA új elnöke.

január 29., 12:40
BMW M3 CS Touring
  • Hírek

BMW M3 CS Touring

január 30., 12:54
Renault Filante Record 2025
  • Hírek

Renault Filante Record 2025

január 30., 10:49
Polestar Arctic Circle Edition
  • Hírek

Polestar Arctic Circle Edition

január 30., 15:50
BMW iX facelift
  • Hírek

BMW iX facelift

január 29., 07:30
Bemutató: Model Y Juniper – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Model Y Juniper – 2025.

január 29., 14:38