Így élte túl a Hymer: egy év bérjárműként

Bemutató: Hymer B588 DL lakóautó – 2016.

2020.01.25. 07:19

Az autó a tavasszal tesztelt Hymer B444 integrált lakóautó nagyobb változata, és az általam tesztelt BMC-I elődje.

Az autóban 40 ezer km volt, bérlős autó, nem sokat állt, hiszen 2019 elején lett forgalomba helyezve. Ez szerencsére a belsején nem nagyon látszik, teljesen jó állapotban voltak az érzékenyebb részek is, egyben volt az autó. Ha maga az autó nem is zörgött, a fiókokba betett mindenféle annál inkább. Aztán szép lassan megtanultuk újra, mit, hogyan tegyünk el, hogy ne csörömpöljön minden, így a végére már alig zajongott a beltér.

A sok kilométerre a magyarázat, hogy bérautó, sokaknál megfordult az elmúlt évben, és senki nem a szomszédba ment vele, de hát nem is erre való. Pár ismert név is használta az autót, de a legismertebb az öreg kék szemű, Terence Hill volt, amikor épp nálunk járt. Ennek emlékét őrzi pár képen kívül egy aláírt babkonzerv is a cég vitrinjében.

Belsőleg nem néz ki rosszul, de ha az ember már kipróbálhatta a kvázi utódmodellnek számító BMCI-t, látszanak a változások. Hogy mást ne mondjak, a hátsó ágy fellépője, ami az újabb verzióban egy, a lépcsőből kiemelhető kis alu fellépő, itt egy ágyból kihúzható fa létra. A fa verzió hajlamos elmászni, ami kis figyelmet igényel fel-lemászáskor. A típus újabb változatánál a két ágy közösítő elem nem kihúzható, így azt nem használva valahova tenni kell, míg a régiben meg csak betoljuk az ágyban lévő fiókjába. Cserébe az új stabilabb.

A B588DL – akár az utód BMCI – dupla padlós, viszont ebben nem lehetett hozzáférni kívülről is a tárolókhoz. Van külön kívülről nyitható rekesz is, és olyan is, ami a padlóba vágott nyílásokon elérhető. Ez utóbbiakba nem érdemes romlandó dolgokat tenni, mert például az első nagy tárolót, illetve a hűtő alatti fiókot melegíti a fűtés.

A hideg idő miatt sok ruhánk volt. A kabátoknak a fürdő külső oldalára raktak akasztókat, ez annyira nem volt praktikus a szűk helyen, így vagy az ülésekre raktuk, vagy a szélvédő mögé. Egyébként az autóban több, akasztós szekrény van, persze vállfával nem készültünk. Az autó abszolút téli üzemre készült, például az egyik ágy alatti tárolóban egy külön műanyag rekeszbe lehet a piszkos csizmákat betenni.

Az autó legnagyobb tárolója a hátul lakó gigantikus és fűthető garázs. Ez az erősített kivitelű volt, így itt már 450 kg a terhelhetősége, bár ekkor erősen feszegetnénk a 3,5 tonna határát, hiszen az autó menetkész tömege 2990 kg. Itt kapott helyet egy külön rekeszben a két gázpalack is. 

A víztartályok megosztva vannak elhelyezve, a 150 literes frissvíz-tartály a hátsó tengely előtt, míg a szürkevíz-tartály a tengely mögött kapott helyett. (Az újabb modellen ezt egymás mellé telepítették, így a vízfogyasztás kevésbé változtatja meg a kocsi súlypontját.) Ügyesen használva jó 6-8 napig is elég lehet ennyi víz, az igazán szűk keresztmetszet tapasztalatom alapján a wc tartálya lehet, ha nem optimalizáljuk a wc-re menést mondjuk benzinkutakra, egyéb nyilvános helyekre.

A fentiekből is látható, az autó nem könnyű, a 150 lóerős Fiat motor mégis viszonylag jól elvitte. Jó 1500 km körüli utat tettem meg vele, és 10,2 literes átlagfogyasztás jött ki, úgy, hogy volt benne 450-500 km autópálya is. Itt sem vall szégyent, tud menni 130-cal is, csak az nem olyan jó érzés – az igazán kellemes utazótempó a 110 km/h.

Az irányítás a jókora tükröknek és a kamerának köszönhetően nem okozott gondot, egyébként meglepően kis helyen meg lehet a járművel fordulni. Forgolódáskor hatalmas előnye, hogy mivel egy felborított telefonfülke kecsességével rendelkezik, kiálló részei nem nagyon vannak, így nagyjából ott ér véget az autó, ahol valóban látjuk. Amihez kicsit hozzá kell szokni, az a hátsó túlnyúlás, sodrós tud lenni egy lazábban vett kanyar, illetve a szélesség. Emiatt és a 3,1 méteres magassága miatt nem árt figyelni az útszéli fákat, ha a tetőn lakó klímával együtt akarunk megérkezni a célunkhoz.

Télen se áll meg az élet

A lakókocsik és a lakóautók többségével kiválóan lehet télen is kempingezni, hiszen szinte mindegyikben van valamilyen, rendszerint gázpalackról menő fűtés. Persze pár dologra nem árt figyelni. Ilyenkor azért alábbhagy a vadkempingezési vágy, viszont az itthoni, télen is nyitva tartó kempingek ilyenkor vannak igazán elemükben. Több mint 10 kemping várja a téli csavargókat, és kiváló fürdőzős telelésben lehet részünk, mivel mindegyik egy termálfürdő társaságában van. A jobbaknál még át se kell sétálni a fürdőbe, hiszen az is a kempingben van, így akár egy gyors vacogós fürdőköpenyes futással csobbanhatunk a meleg vízbe. Mielőtt megcéloznánk valamelyik kempinget, nem árt utánanézni mondjuk a Google értékeléseknél vagy a népszerűbb kempinges csoportokban.



A túra Szilveszter előtt pár nappal kezdődött, afféle ismerkedés a technikával stílusban. Vadkempingezéskor érdemes letölteni park4night appot, rengeteg pihenőhelyet találunk benne, értékeléssel, fotókkal. Az első este a balatongyöröki Szépkilátó parkolójában ért (ez pont nincs benne) minket. Itt elvileg nem szabad kempingezni, de télen ez nem igazán zavar senkit, az arra járőröző rendőrök is csak megnéztek minket, aztán szó nélkül továbbálltak. Reggelre egy másik magyar lakóautós is mellénk állt, de sajnos mire feleszméltünk, már tovább is suhant, így ezúton is üdvözlöm!

A szilveszter a hegykői kempingben ért. Itt meglepően sokan voltak, jobbára osztrákok és csehek, talán egy-két magyar akadt rajtunk kívül. A kemping vizesblokkja kellemes meleg és tiszta volt (ezt nem minden hazai kempingnek sikerül megugrani sajnos) és ami a legnagyobb előnye, a kemping területén van a fürdő is, így simán egy fürdőköpenyben át lehet suhanni a 38 fokos medencébe. Lakós szempontból külön megemlítendő, hogy a szürkevíz-leeresztő ponthoz kényelmesen oda lehet állni, bármelyik oldalon is legyen a cső.



Kis szünet után újabb vadkempingezés és csavargás kezdődött, ami végül a pápai kempingben végződött, leginkább mert már nagyon tele voltak a tartályok. Itt külön van a fürdő a kempingtől, de egymás mellett, szóval nem egy nagy séta. Maga a kemping nagyon jól felszerelt, talán Magyarország legújabb kempingje, gondosan ápolt parcellákkal, tiszta vizesblokkal.

 

Volt nálam navigáció, persze tapadókoronggal. Aztán rájöttem, hogy a szélvédő valahol ott elöl van, ahol rendes autóban már a másik autó kezdődik, így ha odatapasztom, soha többé nem tudok hozzányúlni. Így az egyik lehetőség, hogy az oldalablakra teszem, de mivel ez egy kisebb tablet méret, nem igazán lett volna megfelelő a betekintési szög.

Ám mivel a bódét egy Fiat Ducato köré növesztették, így annak a műszerfala nézett ránk, beleértve a kihajtható irattartót is. Amiből, az oldalsó kart meghúzva kiugrik egy tablettartó adapter, így kényelmesen megoldódott a kérdés. A navit amúgy csak biztonsági okokból vittem magammal, nem tudtam, mi lesz a kocsiban. Az ismeretlen típusú beépített fejegység elsődleges célja (a rádión/pendrive lejátszáson kívül) a kamera képének megjelenítése volt. Ebből mindjárt hármat is találtam a kocsin. Van egy kombi kamera/fényszóró kombó a kocsi hátulján. Ez két nézőpontban működik, egyfelől klasszikus tolatókamera, másfelől alternatív, menet közben is kapcsolható visszapillantó tükörként is lehet használni, bár a kijelző fényereje lehetne valamivel izmosabb.

A másik kamera a kocsi alján bámulja a szürkevíz leeresztő csövét, és abban segít, hogy egyedül is kényelmesen rá tudjunk állni az ürítő pontra. Ha ezt belőttük, egy gombnyomással mindjárt üríthetjük is a piszkos fürdő- és mosogatóvizet.

A palacktortúra

Az autóban cserélhető gázpalackok voltak, jelen esetben Indust Mini-k. Ezek 11 kg tiszta propánnal vannak töltve, ami a téli üzemelés miatt fontos, mivel a hagyományos PB-töltet butánja hidegben már nem igazán szeret kijönni a palackból. Így itthon ez a legjobb megoldás. Tapasztalatom szerint egy palack éjjel -5, nappal +5 fok körüli hőmérsékleten, elsősorban este/éjjel fűtve a Truma Combi 6 kW-os kazánnal olyan 5-6 napig elég. Ez itt is így alakult. Az átkapcsolást ebben az autóban a DuoControl helyettünk is elvégzi, csak a kis piros led figyelmeztet az a váltásra.



A palack cseréje elvben egyszerű, a forgalmazó app-ja (Primaenergia, Android vagy IOS) GPS-alapon feldobja a térképet a cseretelepekről. Sajnos a néven és a címen kívül mást nem ad meg (cserébe kattintásra odanavigál), és ez eléggé gond lett, amikor az első (keszthelyi) telepen csak gyorscsatlakozós propán palack volt (Indust Mini néven senki nem ismeri, a nép nyelvén ez a "propános palack"), míg a második helyen (kis cseretelep egy tüzépen) csak csodálkozva néztek rá, hogy olyanról még nem is hallottak.

Végül a cégnévre rákeresve a neten és végigtelefonálva az északi parti telepeket, egy balatonfüredi cseretelepen sikerült kicserélni. Őket tudom ajánlani a lakóautósoknak, nagyon hozzáértők, segítőkészek és töltetni is lehet náluk, ha olyan palackunk lenne, plusz adott esetben házhoz (lakóhoz) is szállítanak. Itt jelezném a Primaenergia app fejlesztőinek, egy telefonszám még elférne az elérhetőségek között.



Ha valaki külföldi téli túrára készül és PB palackról készül fűteni, vizet melegíteni, annak át kell gondolnia, hogy a cserélhető palackok helyett tölthetőre vált, ugyanis a magyar palackot nem nagyon fogja tudni mondjuk Franciaországban kicserélni. Cserébe a töltetni nagyon sok helyen lehet, megfelelő tartály és csatlakozó beépítésével akár még a LPG-kutakról is.
A legjobb független megoldás pedig a tisztán dízel rendszer, csak az elég sokba van, ha újjonan kell beépíteni.

Apropó, adapter. Ha lakóautózásra, lakókocsizásra adjuk a fejünket, érdemes megnézni, hogy ahova megyünk, milyen csatlakozóval tudunk csatlakozni az elektromos hálózatra. Itthon a legtöbb helyen a megszokott földelt 230 voltos dugalj van, de például a pápai kempingben ipari 230 voltos (formára a lakó oldalán lévő csatlakozó mama verziója) az oszlop. 

Szerencsére a VPT gondoskodott a kábeleket tartalmazó csomagban ipari csatlakozóról is, de például a saját lakómban még nincs. Ebben az esetben persze lehet bérelni a kempingtől megfelelő kábelt. Praktikusan érdemes a gyakori modellekből csak egy 1-2 méteres átalakítót tartani, és egy-két jó minőségű hagyományos hosszabbítót tenni mellé, így könnyebb szükség esetén toldani. A toldás részét én a lakó kerekére szoktam tenni, így eső esetén is nyugodtan alszom, hogy reggelre nem fog egy kis tócsában szikrázgatni a kábel.  A másik, amire érdemes figyelni, hogy mekkora a kemping elosztóján a biztosíték teljesítménye (ez gyakran már az árlistában is ott van, Hegykőn 6, Pápán 16 Amper), mert különben érhet meglepetés, ha túl sok fogyasztót kapcsolunk be (elektromos fűtés, nyáron klíma, vízforraló). 

Mivel az autó már kifutott modell, így újonnan nem kapni. Ezt a konkrét autót most épp 26 millióért tudnánk megvenni, ami soknak tűnik (nem is kevés), de ha elgondoljuk, hogy ezért egy menetkész, klímás, cirkós, összkomfortos, majdnem önellátó (egy napelem azért hiányzik róla) házat kapunk, amivel ott lakunk, ahol akarunk, mindjárt nem olyan sok. És persze nem feltétlenül kell megvenni, bérelni is lehet.

A lakóautót a HYMER magyarországi forgalmazója, a VPT-Caravan, a a prémium lakóautók bérbeadója biztosította.

Lakóautók a Totalcaron

Lakóautód van? Januártól 3,5 tonna felett drágább az utazás
Olyan nincs, hogy mindenki jól jár. Járulékos veszteségek mindig akadnak, az útdíjrendszerben most éppen a 3,5 t feletti lakóautósok váltak azzá.
Mínusz 50 fokban nem mindig poén az alaszkai vadonban túrázni egy pickuppal
Az expedíciós lakóautózás és térképről lehajtás általában jó móka, kivéve akkor, amikor nem az.