Autót keresel a feleségednek? Inkább igyál egy sört…

2022.05.27. 16:37

Marci vagyok, autókereskedő. Évente sok száz darabot adok el és személyes benyomások, tapasztalatok alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, mert egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, és mindig vannak kivételek.

Rendszeresen találkozunk elszánt férfiakkal, akik a távol maradt feleségüknek keresnek autót. Izzadnak a negyven fokos napsütésben, nyitogatják a kocsikat, beülnek, méregetnek, adatokat elemeznek, megtesznek mindent, hogy az asszony kedvére tegyenek, feleslegesen.

Ha sikerül egy minden maszkulin aspektus szerint a feminin igényeknek megfelelő verdát találni, a nőnek tuti nem fog tetszeni valami. Például a motorháztető ívének hirtelen lejtése, a külső tükrök sarkának legömbölyítése, vagy a Henna piros fényezés, miközben ő a Marrakesh vörös árnyalatra gondolt. Tudod, hiszen tavalyelőtt szerdán délután mondta is neked Ibinéni felé félúton. Emlékszel, ugye? Baszki. :-(

Az ilyen történetek vége szinte mindig ugyanaz. Az önjelölt lovag által vadászott és tökéletes állapotú autók közül általában egyik sem tetszik a hölgyeknek, mert más szempontok alapján döntenek, nem ugyanazok a preferenciák. Végül összevesznek és döntésképtelenül elmennek, vagy kiválasztanak egy stílusos betegágyat, mert annak szép formájú a ködlámpa-takarója és ledes menetfénye. Gergő most egy lépéssel előrébb jár, még nem szívatta meg magát az élő show-ban, először online érdeklődik.

Íme levele:

Kedves Nepperűző!

Feleségemnek szeretnénk kis benzines rohangálós autót, 90%-ban városi/agglomerációs felhasználásra. A keret nagyjából 2,5 - 3 millió (esetleg picit fölötte, ha olyat talál az ember).

Első körben 2010 utáni Miniket 1.6 (120LE), 1.8-as ufó Civicet, Audi A1 1.2-1.4 TFSI-t, illetve kicsit fiatalabb 1.4-es Kia Rio-t és 2012-13 körüli 1.6 Proceedet nézegettem.

A Mini tetszene a feleségemnek a leginkább, de tőle félek a legjobban a felsoroltak között (a feleségem után természetesen), és félig meddig le is tudtam beszélni róla. Én leginkább a Civic felé húznék, ami viszont nem tetszik neki, és az előbbi okból kifolyólag nem akarom teljes mértékben ráerőszakolni az akaratomat (bár győzködöm erősen).

Azt szeretném kérdezni, hogy az Audi esetében mennyire kell tartani a TFSI motoroktól, ugyanis arról kevés infót találtam. Illetve a másik kérdésem, hogy az említett autók közül milyen sorrendet állítana fel, mi az, amit esetleg semmiképpen sem javasolna.

Előre is köszönöm a válaszát!

Gergő

Kedves Gergő,

Nem túl hálás feladat autót keresni nőknek, mert a mi logikánkkal nem minden esetben megegyezőek az elképzeléseik. Talán túl korai lelőni a poént, hogy a Civic a legjobb vétel az összes közül, ráadásul ez korántsem igaz, ha az pont nem tetszik. Vegyük inkább sorra a lehetőségeket.

Audi A1 1.2 és 1.4 TFSI és Mini 1.6

A korai TFSI motorok nem a megbízhatóság királyai, de szakszerű karbantartással és odafigyeléssel gond nélkül életben tartható konstrukciók. A CBZA motorkóddal jelölt, az árkategóriának megfelelő Audi A1-ben megtalálható 1,2 literes EA111 névre hallgató 86 lóerős SOHC motor a kockázatmentesebb választás. Autókereskedőként mi ritkán veszünk ilyeneket, mert a TSI/TFSI betűszavak a vásárló fejében mára egybeforrtak a megbízhatatlansággal, ez pedig nem könnyíti meg az eladást.

A hárommillió forint alatti kínálatban elérhető 1.2 TFSI jellegzetességeiről Novoth Tibit kérdeztem. Válaszában elmondta, hogy százezer kilométerenként érdemes vezérműlánckészletet cserélni a hozzá tartozó vákuumos szabályzású vízpumpával együtt. Érdekesség, hogy a gyári láncszett olcsóbb, mint az utángyártott, a vízpumpa pedig jó minőségű utángyártottban sem túl drága tétel. A továbbiakban elmondja, hogy a szívósor hajlamos lelazulni, ami hibakódokkal veri tele a computert és a turbófeltöltő wastegate-szelepe is képes meghibásodni. Ennek ellenére jó motornak ítéli a kis ezerkettest. Kevésbé hajlamos az olajfogyasztásra, mint az 1.4 TFSI és a kokszolódás sem olyan mértékű, mint a nagyobb esetében. Ha a teljesítmény elegendő, a Novoth szerint ez egy jó választás.

Kézenfekvőnek tűnt rákérdezni a Mini 1.6 120 lóerős kivételére is. A PSA/BMW Prince-motor kapcsán érkezett válasz egyértelmű, tömör és mindent elmond, változtatás nélkül idézem: "ne".

Ezt csak megerősíteni tudom. Az összessel megszívtuk. Ma már nem veszünk ilyet, vagy eleve motorhibás áron vesszük és így is adjuk el. Meg sem próbáljuk megjavítani, mert néhány napon belül úgyis elviszi egy szerelő, aki ezekre specializálódott, összelapátolja és eladja haszonnal.

Honda Civic 1.8

Sokan azonnal rávágnák, hogy a köznyelvben ufónak becézett nyolcadik generációs Civic a legjobb vétel, köztük én is. Jobban belegondolva viszont legalább annyira gagyi az összeszerelés, mint amennyire menő a dizájn. Japán autó révén hiába várjuk tőle az unalmas, ám tartós utasteret, mert pont az ellenkezővel találkozunk tizenéves korában. Futurisztikus, extravagáns belső, kontra lekopó kezelőszervek, széteső kilincsek, lepattogó lakk felületek, bemattult lámpák, tönkrement tükrök, kimattult plasztik és megnyúlt bőr jellemzik a nyolcadik generációt 10-14 éves korára. A kínálat java siralmas állapotú, külön életet él és zörög minden műanyag, tisztelet a kivételnek.

A Hondával kapcsolatos tapasztalatokról megkérdeztem Tóth Imit, aki évtizedek óta fáradhatatlanul javítja a márkát a Gizella utcában. Imi elmondta, hogy a Civic futóműve érzékenyebb az átlagosnál. Elöl a lengéscsillapítók szoktak folyni vagy kopogni, illetve a stabpálcák, hátul pedig a híd tud eltörni, ha importautó és extrém rozsdás. A Civic fogasléces kormányműve hajlamos tönkremenni, felújítása sosem sikerül tökéletesre, az új gyári kormánymű pedig méregdrága. A továbbiakban felsorolja a klímarelét és a kompresszort, a műszerfal óracsoportját és a rádió LCD kijelzőjét, de külön kitér a rádió egyéb problémáira is. Megerősíti, hogy a kilincsek tönkremennek, a tükörbehajtás szinte egyiken sem működik, a kuplungpedál pedig egy idő után ropogni kezd, amit a kuplung főhenger vagy a pedálbakban eltört műanyag persely okoz. A szélvédőmosó motorja már csak hab a tortán, mert elenged a tömítése és elfolyik rajta keresztül a folyadék, de ennek cseréje legalább olcsó.

A motor azonban már más tészta. Az 1,8 literes, 140 lóerős blokk SOHC blokk japánosan remek. Ritka az olajfogyasztás probléma és alapvetően minden más hiba is elkerüli. Jól megy, jól fogyaszt. Én ilyet vennék a lehető legjobb állapotban, csak ugye az asszonynak nem tetszik.

Kia Rio és Pro Ceed

A Kia tíz évvel ezelőtt kezdte el összeszedni magát és behozni lemaradását a versenytársakkal szemben. Az akkoriban napvilágot látott Riók, Pro Ceedek európai szemmel is esztétikus, jól felszerelt, megbízható és tudásukhoz mérten kedvező áron megvásárolható autók voltak. Az idők során rengeteget javultak vezetési, valamint kezelési élményben és már nem a súlytalan üres kefíres doboz hatását keltették, ahogy elődeik. A világdrágulás előtt remek alternatívát jelentettek a már akkor is drágán mért japán gyártók autói helyett, ráadásul a 7 év garancia is kecsegtetően hangzott. Autókereskedőként viszont kénytelenek vagyunk fenntartásokkal kezelni a koreai japán klónokat, mert számos motorproblémával találkoztunk a trendinek számító szívó benzines kivitelek esetében.

A jellemző műszaki problémákról megkérdeztem Jávor Gábort, vagyis a Ceedvadászt. Gabi szerint mindkét autó és mindkét motor faék egyszerű konstrukció, csupán néhány futóműalkatrész lett alulméretezve a hazai utak minőségéhez képest. Hajlamosak csipegetni az olajat a gyárilag meghatározott túl hosszú csereintervallum és a gyakran nem megfelelő minőségű vagy viszkozitású töltet miatt. Ez hosszú távon tönkreteszi a katalizátort, ami gyakran minden előjel nélkül omlik össze. További problémát jelenthet a kormány kopogása, amit a kormánycsukló lelazulása okoz, de ez pár tízezer forintból megjavítható. A ProCeed 1.6-os GDI már direkt befecskendezéses motor, így kokszolódik, ezzel érdemes foglalkozni. Gábor alapvetően a dízeleket ajánlja, mert szerinte tartósabbak, mint benzines társaik.

Én nem tudom, hogy a Ceed vagy a Rio valóban tetszik-e a párodnak, hiszen aki Audit és Minit néz, az ritkán vágyik koreaira. Ha mégis sikerül meggyőzni és találtok egy jó példányt, nem hiszem, hogy csalódtok majd.

+2 - Alfa Mito / Opel Adam

Úgy látom, hogy megbízható autót szeretnél a feleségednek, ő pedig stílusosat magának és abban is szinte biztos vagyok, hogy a Minit / Audit ő találta ki, te pedig a Honda vagy a Kia felé terelnéd. Szerintem mutass meg neki egy Opel Adamet, vagy akár egy Alfa Mitót, mert a szívó benzines alapmotorokkal ezek tök jó autók és komoly problémák sem jellemzők rájuk. Jól teszed, ha nem erőszakolod rá az akaratod, mert később te leszel a hibás, ha bármi gond adódik. De ettől még én a Civicet vinném haza. A Minit mindenképpen engedjétek el, és válasszátok azt, amelyik a legjobban tetszik neki, mert az övé lesz.

Sok szerencsét!

Marci

Gergő rövidesen válaszolt levelemre, íme:

Kedves Marci!

Nagyon szépen köszönöm a rendkívül részletes választ!

Meglepő módon amúgy a Rio és a Proceed is tetszett neki, viszont nem gondoltam volna, hogy a Kia szívó benzinesekkel is számos probléma előfordul(hat). Leginkább a Civic felé hajlanék, de pontosan abba a problémába futottam bele amit te is említettél. A beltere az összesnek elképesztő módon lelakottnak tűnik (még egy alaposan kitisztított autó esetében is).

Az Opel Adamot és az Alfát is megmutatom neki (ezekre valahogy nem is gondoltam eddig), nagyon köszönöm a két plusz opciót (régebben gyakran vezette az anyja Astráját, amit kifejezetten szeretett).

Az Audi A1-gyel kapcsolatban pedig eddig csak az 1,4-es verziókat nézegettem, mert egy tesztben azt olvastam, hogy jobban illik az autóhoz. Viszont, ha az 1,2-es megbízhatóbb (és minden bizonnyal elegendő neki a 86 lóerő), akkor valóban egy valós opció lehet, ha már egyszer a Minit megvétóztam/megvétózom.

Minden bizonnyal igazad van és az A1 lesz a befutó (a segítségeddel viszont az 1,2-es motorral), de ha Civicet, Riót vagy Opel Adamet találunk a szép és remélhetőleg jó állapotban őket is megfontoljuk.

Még egyszer nagyon köszönöm a segítséget!

További szép napot!

Üdv.

Gergő

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.