Autórádió és az indítózás

2020.12.04. 13:05

Kedves Kütyüdoktor!

Egy olyan kérdésem lenne, hogy normális dolog-e, hogy amikor az ember indítózik, akkor az éppen bekapcsolt autórádió kikapcsol? Egy gyári Honda navi/kamera/rádió/mp3 player viselkedik így, azaz ha a gyújtás kulcs ACC állásban van (a motor áll), és megy a zene, majd indítózok, akkor a hifi lekapcsol, majd jó hosszan boot-ol mire újra visszatalál az éppen megszakadt művelethez.

Ennek mi az oka? Annyira leesik a feszültség, hogy kikapcsol a hifi? Vagy direkt kapcsol ki a hifi, hogy legyen elég kraft az indítózáshoz? Mindenesetre ez elég idegesítő. Nem lehet a tápot valahogy folyamatossá tenni? Kondikkal pl.?

Válaszát előre is köszönöm!

Ez így természetes, az autó az indítózás idejére lekapcsol minden terhelést ez az egyik ok, a másik, hogy az indítózás során olyan feszültségesés léphet fel, amit a rádió nem tud kezelni és lefagyna a szoftvere.

Kondenzátorral áthidalni nem hiszem, hogy sikerülne, mert a kiesés ideje az indítás hosszúságától függően túl hosszú a rádió áramfelvételéhez, így igencsak nagyméretű kondenzátorra lenne szükség.

A legegyszerűbb, ha gyújtásra kötjük a rádió ACC vezetékét, akkor álló motorral nem lehet zenét hallgatni, de szerintem ez nem olyan nagy baj, bár felhasználója válogatja, szerintem olyan nagyon sokáig úgysem lehet, mert lemeríti az akkumulátort.

Rádiója válogatja, hogy mit bír és mit nem bír, ki lehet próbálni egy relét bekötni, amit az önindító árama meghúz, és a relé az indítózás idejére állandó áramot kapcsol a rádió ACC vezetékére, természetesen az ACC vezetéket diódával leválasztva, hogy a rádió felé megjelenjen a +12V, de visszafelé, az autó irányába ne jelenjen meg. Nem megszakítani kell az ACC vezetéket és állandó áramra kapcsolni, hanem közvetlenül a diódával leválasztott részre csatolni, hogy egy időpillanatra se szakadjon meg a tápellátás.

Szerintem ez működik, de ahogy mondtam, vagy bírja a rádió vagy nem, azt, hogy az indítózásnál a tápfeszültség jelentős mértékben leesik, főleg télen, amikor az akkumulátor sem áll a helyzet csúcsán és a motor átforgatásához is nagyobb erő tartozik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu