Kiiktassam a részecskeszűrőt?

2022.07.05. 11:39

Szia Doki,

Az autóm egy 2013-as Seat Altea 1.6 cr motoros, de a gyengébbik 90 le verzió (CAYB). Elég megbízható autónak ismertem meg a nálunk töltött közel 3 év óta, de ez a DPF kikészít, jellemzően 17 km-re ingázom vele, nagyrészt főúton, de hétvégente azért hosszabb távon is megyünk vele. Km alig van benne, jelenleg nem több mint 45 ezer (ha lehet hinni az órának). Tegnap reggel az éjszakás műszak végeztével, amikor hazaértem, feltűnt, hogy most regenerál a rendszer. Hurrá... Természetesen nem állítottam le, hanem hagytam alapjáraton járni, de több mint 5 perc után sem hagyta abba, én pedig fáradt voltam, és leállítottam, és egyből be is kapcsolt a ventilátor.

Kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy mennyi idő kell ennek így alapjáraton, hogy végbemenjen a dolog, mert semmilyen piktogram nem jelzi nekem, hogy a folyamat végbement avagy sem. Vagy ha lehetne utólagosan beépíteni egy jelzőt, amiből tudom, hogy aktív a folyamat? Vagy az a gyorsabb megoldás, ha elmegyek vele egy körre, ahol magasabb fordulaton tartva a motort, befejeződik a folyamat? Eléggé bosszant a dolog, pláne, hogy jelenleg hosszú távon gondolkodom az autóval. Szívesen fogadok akár vezetéstechnikai tanácsot, hogy hogyan kellene vezetni a regenerálás alatt. Esetleg iktassam ki a rendszert?

Erik

Kedves Erik!

A kiiktatás nyilván nem szerepelhet a képletben, ha legális keretek között gondolkodsz. A szabálykövetés azért is javasolt, mert a műszaki vizsga szempontjai hamarosan módosulnak, pont a járművek eddig nem ellenőrzött, de emissziós szempontok alapján alapvető fontosságú rendszereinek időszakos vizsgálata érdekében. Rengeteg, gazdaságtalan javíthatóságú, amúgy "hibátlanul" működő autó lesz a rendszerben nemsokára, mert senki nem fog milliós nagyságrendű összeget költeni a kiírt EGR/DPF visszaépítésére, plusz az őket tönkretevő injektorok, vagy olajfogyasztós motor mechanikájának javítására. Nemhogy egy tizensok', de akár egy nyolc-tízéves, háromszázezret megfutott autó esetében sem. Egyik részről érthető lépés, a másikról hatalmas pazarlás. Nem könnyű manapság autógyártónak, pláne nem autótulajdonosnak lenni. A megfontolt, célnak megfelelő eszköz/jármű/tárgyvásárlás sosem volt ennyire fontos, mint manapság.

A legális úton járva bizony adódhatnak költségek. Jobb esetben csak a DPF hamumentesítése - mely felhasználási módtól függ - általában 200.000 km után várható (a kiszerelt egységre van gyári technológiás felújítási metódus). A motor bármilyen üzemanyag-ellátási, vagy mechanikus eredetű problémája azonnal rányomja bélyegét a DPF-re is, annak túlterhelése okozhat olyan problémát, amely a DPF tönkremenetelét eredményezi. Ez utóbbi - illetve az alaphiba javítása - már okozhat tetemes, nem várt költségeket.

A DPF regenerálás visszajelzése nagyon ritka, emlékeim szerint a régebbi Opeleknek volt sárga fényű visszajelzése a "most ne állítsd le, épp regenerálok" jelentéssel. Pedig valóban jó dolog lenne közölni a sofőrrel, mi történik előtte/alatta éppen. Viszont az is tény, hogy az átlag, nem műszaki érdeklődésű autóst teljesen hidegen hagyja a jármű működése. Vigye el ahova kell, és tegye a dolgát, ne zavarja lámpákkal. Éppen a kis Józsikát szidja, mert fekete pontot kapott a suliban, Fifi kutyát meg féregteleníttetni kell már megint, és a kukát sem tették ki múlt hét kedden. Részecske mi? Jaj, ez a kocsi már megint világít a műszerfalon valamit. Apaaaaa, másik kocsit akarok, ez folyton vacakol. (Itt jön képbe a Honda Jazz: beülsz, mész, nem sipákolsz.)

A regenerálás folyamata megfigyelhető a motor megváltozott hangján, a megnövekedett, kijelzett fogyasztáson, a ventilátorok és egyéb fogyasztók bekapcsolásán (pl. forró a fűtött tükörlap), a kipufogó szagán, illetve sok esetben a gázreakción, teljesítményen is.

A rendszer helyes használata fontos és javasolt dolog, de én is magasról tennék a félbemaradt regenerációra egy átdolgozott éjjel után. Kapcsold le, menj aludni. Nincs kérdés, az autó van az emberért. A félbemaradt öntisztulást a rendszer regisztrálja, a legközelebbi használat során, ha a körülmények adottak lesznek, ismét megindul a folyamat. Ha folyamatosan félbemarad a ciklus - tipikus városi, röviden ingázós autó esetében - a műszerfalon idővel jelez a motorvezérlő. Ezt már azért javasolt komolyan venni, mert szándékos, szoftveres teljesítmény-csökkentés lesz a vége. Az alapjáraton való erőltetésnek sok értelme nincs, valóban érdemes inkább menni egy kört a kerületben/településen/autópályán. Nem padlógázos, gyorsítgatós versenyzésre van szükség, hanem egy közepes fordulatú, stabil üzemre. Én autópályán szoktam 3000-3500-as fordulattal hármasban tempomattal menni ilyen esetben, így a folyamat 10 kilométeren belül általában lezajlik. Célműszerrel, álló helyzetben is elvégeztethető a regeneráció, de ekkor a motorvezérlő akár 4000-es fordulatszámot is adhat a motornak, és teszi ezt 30-40 percig, ami sem az autónak, sem a dobhártyáknak nem túl hasznos.

Műszaki érdeklődés esetén érdemes beszerezni egy okostelefonos, ODB olvasós kütyüt a jobbik fajtákból. Nem mondom, hogy ezzel az autó egy csapásra nyitott könyv lesz, de azért sok információ megjeleníthető a képernyőn, például sok esetben a részecskeszűrő működése is közvetett/direkt módon lekövethetővé válik.

Városi környezetben azért sem pompás egy modern dízel kínzása, mert a rövid távok miatt a sok sikertelen, félbehagyott (vagy nagy nehezen elvégzett) regenerálás olajhíguláshoz vezethet, ami már nem tréfa. Sok autónak dupla jelzés van a nívópálcáján (pl. Hyundai): egy maximális olajszint és egy maximális emelkedett olajszint. Ha ez utóbbinál van a fekete határvonal, azonnali olajcsere javasolt. Az említett napi 34, ingázós kilométer jobb, mint a dugóban ácsorgás a rakparton, de ez az autó igazából a Budapest-München távolságra született.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu