Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
A hazai autósok jelentős részének a használt piac a valódi fogyasztói kosár, új autó szóba sem jöhet. Használt autó vásárlásakor rengeteg mindenre kell figyelni. Olvasónk meg is próbált alapos lenni, végül mégis egy drága váltófelújításba futott bele.
Huba nevű olvasónk általánosan tájékozott, ésszerűen körültekintő és figyelmes fogyasztó módjára közelítette meg az aktuális autócserét, mégis lukra futott. A szavatosság jogintézményében bízva kereste meg szerkesztőségünket, sajnos le kellett lomboznom. Tanuljatok az esetéből!

Olvasónk tél végén határozta el magát az autócserére, egy dízel Volvo V70-est nézett ki, Geartronic automata váltóval. A dízelség és az automataság önmagában is veszélyforrás tud lenni, hát még akkor, ha 425 ezres futásteljesítménnyel társul! Huba azonban nem ijedt meg a feladattól, alaposan utánanézett a típusnak és a konkrét autónak is. Kiderítette, hogy a V70-est autópályán használta az előző tulaj egész életútja során, a karbantartásokat és szervizeket pedig márkaképviseletnél intézte (végig vezetett szervizkönyvvel), és nem volt közlekedési balesete sem. Pont, mint a mesében.
Tudta, hogy megbízhatatlan, mégis megvette - 1,2 milliót dobott ki az ablakon
Behányt az automata váltó a frissen vásárolt autón, logikus lenne minél hamarabb megjavíttatni, bármelyik szervizben? A jog nem a logikára épül...
A Volvo a makulátlan előéletének megfelelően átlag feletti, megkímélt állapotnak örvendett, Huba el is ment megnézni. Az sem tántorította el, hogy a kereskedés bizományis konstrukcióban árulta az autót, 2,2 milliós fix áron.

Olvasónk a próbakör alatt nem tapasztalt semmi égbekiáltót, talán mintha a váltó rángatna néha a váltások során. Á, ez természetes, hónapok óta áll az autó, kell neki pár kilométer, mire összeszedi magát - nyugtatta a kereskedő. És tényleg, a visszaúton mintha alábbhagyott volna a rángatózás két sebességi fokozat között. Huba biztosra ment, felhívta a Volvo karbantartását végző márkaszervizt és rákérdezett a dologra. A szervizvezető jó hírekkel szolgált: a váltót mindig rendben karbantartották, az utolsó olajcseréje 410 ezernél történt, nem lehet baja.
Érthető, hogy Huba nem akart lemaradni erről az ígéretes vételről, ezért ajánlatot tett a kereskedőnek: elviszi azonnal 2 millió forintért, 10 százalékot alkudott csak, főként a váltó bizonytalanságára alapozván. A kereskedő azonban nem engedett az árból arra hivatkozással, hogy a tulajdonos úgysem adná oda ennyiért, inkább fel sem hívja. Huba így dolgavégezetlen távozott.

A következő két hétben sem talált jobbat, visszatért hát a Volvo V70-eshez. Most már alku nélkül hajlandó volt kifizetni a 2,2 milliós irányárat, mivel az autó az újabb próbakörön nem produkálta a váltási bizonytalanságokat. Tényleg csak egy kis járatás kellett neki, suttogta az önnyugtató belső monológ, amire a kereskedő is rákontrázott.
A következő kétezer kilométert problémamentesen abszolválta a V70, mostanra viszont újra jelentkezett a rántás visszaváltásoknál, a probléma pedig napról napra érezhetőbb. Mondjuk ki az elkerülhetetlent: ez a váltó hamarosan nagygenerálért kiált, nem lesz elég az olajcsere.

Pánikra semmi ok, a szavatosság majd segít!
Huba arról érdeklődött szerkesztőségünknél, hogy mik a jövőbeni lehetőségei, kivel tudná megosztani a közelgő javítás költségeit? Meg úgy általában, kell-e majd szakvélemény, vagy elég lesz egy állapotfelmérő lap is, amin szerepel az első próbakör alkalmával is tapasztalt váltóhiba? Na meg ugye a klasszikus: a kereskedőt kell majd nyúznia, vagy a korábbi tulajt?
Nepperkaland: A klíma működik, csak tölteni kell
Engem hidegen hagy a polkorrektség. Neppertől olcsó autót venni nem jó ötlet. Vannak persze kivételek, de attól még a hétköznapi valóság kiábrándító.
Csupa rossz hír
A valódi kérdés ilyen esetben nem az, hogy a hiba mióta áll fent és ki tudhatott róla hanem az, hogy rejtett volt-e vagy nyílt (szerintem a helyes terminus technicus egyébként a nyilvános/nyilvánvaló hiba, mivel a nyílt ellenpárja a zárt/titkos és nem a rejtett, de ez most édesmindegy).
Amennyiben nyílt hibával van dolga a vevőnek, úgy szavatossági panasznak sincs helye!
Minden hiba nyílt, amely egyszerű észleléssel megállapítható, amelyet egy általánosan tájékozott, ésszerűen körültekintő és figyelmes átlagos fogyasztó érzékelni tud az érzékszerveivel. Ilyen például a szabad szemmel is látható rozsdásodás, a látható olajfolyás, a hangos kipufogó, a nyikorgó fék, a csattogó motor, a kemény kuplungpedál vagy éppen a rántva váltó automata sebességváltó.
Amennyiben a váltó rántását-hezitálását már az első próbakör alkalmával is észlelte a vevőjelölt és azt szóvá is tette, majd erre tekintettel alkudni is próbált az irányárból, esélytelen erre a nyilvánvalóan nyílt hibára alapozva szavatossági igénnyel felkeresnie az eladót. Attól függetlenül, hogy az magánszemély volt-e vagy kereskedő.
A bizonyítási terhek kérdésével így nem is érdemes foglalkoznia, egy ilyen igényt/keresetet a bíróság is hezitálás nélkül utasítana vissza. Huba ott hibázott, hogy alku nélkül "ráfanyalodott" erre az autóra a kínálat szűkössége miatt. Ezzel sajnos elvágta magát attól az összegtől, amivel a váltófelújítás folyamatát be tudta volna röffenteni. Másrészt pedig a szavatossági igény lehetőségétől is megfosztotta magát azzal, hogy szóvá tette a váltó érzékelhető hibáját a próbakör és az alkudozás során is. Emiatt utólag nem hivatkozhat arra, hogy rejtett hibával sújtott a V70-es és az előző tulajt sem zaklathatja szavatossági igényével.

Ha ilyen helyzetbe kerültök és észlelitek a potenciális (nyílt) hibát a tesztvezetésen, mindenképpen alkudjátok le a várható javítási költségek legalább felét a vételárból. Úgy már eleve olyan helyzetben lesztek, mintha egy szavatossági jogvitát követően feleznétek meg a kiadásokat az eladóval. És még valami! A bizományis konstrukcióban árult kereskedői portékát nagyon alaposan nézzétek(nézessétek) át, mert nem ok nélkül való, amikor a kereskedő már előre úgy helyezi el a figurákat a sakktáblán, hogy neki ne legyen köze a jövőbeni kellékszavatossági kérdésekhez. Ezekben a macska-egér játékokban mindig a vevőé az egér szerep.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
