Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Átalakulás indul a globális autópiacon, miután Donald Trump amerikai elnök szerdától büntetővámok bevezetéséről döntött. A tarifákra számítani lehetett már korábban, és azok elméletileg kedveznek az amerikai gyártóknak. A másik oldal azonban nem így látja: GM, a Ford, a Stellantis és a Tesla 11-41 százalékkal értékelődött le a tavaly november óta eltelt időszakbam elért csúcsához képest.
Donald Trump meglépte: 25 százalékos büntetővámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra. Emellett egy csomó konkrét országból az amerikai piacra érkező termékre különböző tarifák vonatkoznak. Ezzel pedig elindult az új kereskedelmi háború, amelynek hatásait egyelőre lehetetlen pontosan megmondani. Hetek óta számítani lehetett arra, hogy lesz ilyen lépés, de az elnök eddigi tevékenysége alapján erre azért nem lehetett mérget venni. Most azonban biztosnak tűnik, bár azt nem tudni, meddig lesznek érvényben.
Zuhanás
Bár Trump célja a büntetővámokkal az, hogy kiszorítsa az importautókat és rávegye ezzel az amerikaiakat, hogy „otthon” gyártott autókat vásároljanak. Ez elméletileg jó hír lenne a legnagyobb amerikai gyártóknak, a General Motorsnak, a Fordnak és a Stellantisnak. Az érintett cégek tőzsdei árfolyamai azonban nem erre utalnak.
Tavaly novemberben derül ki, hogy Trump nyerte a választást, az azt követő hetekben felívelésben voltak ezek a részvények, utána azonban lejtőre kerültek. A szerdai amerikai tőzsdezárás után kialakult árfolyamok szerint a General Motors árfolyama a tavaly november óta eltelt időszakban elért csúcsához képest 23, a Stellantisé 22, a Fordé pedig 12 százalékkal csökkent. Az elnökkel látszólag kivételesen jó viszonyt ápoló Elon Musk vezette Tesla még nagyobbat bukott, több mint 40 százalékot, bár így is értékesebb a vállalat, mint több nagynevű gyártó együttesen. Fontos, hogy az autógyártók részvényárfolyamának esése sok befektetőnél nem realizált mínusz. Ez csak akkor jelenik meg a könyvekben, ha a csúcson vették volna azokat és most meg is szabadultak volna tőlük. Mindenesetre a csökkenés minimum azt jelzi, hogy a befektetők nem igazán bíznak Trump tervében.
Részben azért sem, mert az autóalkatrészeknél is büntetővám néz ki. Márpedig nagyon sok amerikai gyárban készülő kocsi alkatrészeinek egy része külföldről, Mexikóból, Kanadából jön. Az USA-ba 2024-ben 474 milliárd dollár értékű autóipari terméket importáltak, ezen belül személyautókból 220 milliárd értékű került be az országba.
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
Mire jó ez az egész?
Első elnöki periódusa alatt Donald Trump 380 milliárd dollár értékű áru importjára vetett vámokat, amivel szakított a 2016 előtti amerikai kormányok egy évtizeden át tartó szabadpiaci gazdaságpolitikájával. Második elnöki beiktatása után két hónapon belül 20 százalékkal emelte a kínai behozatalra kivetett vámokat és felfüggesztve 25-25 százalékos tarifát vetett ki elnöki rendelet el a kanadai és mexikói importra.
A világ országai korábban fontos jövedelemforrásként tekintettek a vámbevételekre. Így volt ez az Egyesült Államok esetén is a 20. század elejéig. A második világháború azonban változást hozott ebben. A fejlett országok állami bevételének átlag két, az USA esetében 1,5 százalékát hozták a vámok 2023-ban. De egyes szegényebb országokban az állami bevételek 15-20 százalékát adhatják. További funkciójuk a vámoknak a munkahelyek védelme, de ez csak akkor hatásos, ha a kereskedelmi partnerek tartózkodnak a vámvédelemtől. A katonai eszközök esetén lehet biztonságpolitikai funkciója is vámoknak.
Részei lehetnek szankciós politikáknak, például a rabszolgamunkával termelt árucikkek kizárásának. A korábbi amerikai adminisztráció és az Európai Unió Kína ipartámogató-versenytorzító állami beavatkozásával indokolta a kínai elektromos autók importjára kivetett büntetővámokat. Erre a pekingi kormány megtorló vámokkal válaszolt.
A magas vámtarifák ellenzőinek legfőbb érve, hogy ezek gyakorlatilag fogyasztási adók, amelyeket a hazai vásárlók fizetnek meg, miután beépülnek az importtermékek árába. A tarifapárti kormányok ezzel szemben abban bíznak, hogy a vásárlók a hazai termékkel helyettesítik a megdrágult importált árucikkeket, ám ennek az a feltétele, hogy legyenek megfelelő árú és minőségű helyettesítő termékek.
India dacol a vámtarifadivattal és a hazai autógyártókkal
Az indiai kormány azt tervezi, hogy csökkenti az országba importált elektromos autók után fizetendő vámot – írta a Reuters kormányzati forrásokra hivatkozva, még Trump magyar idő szerint szerda esti bejelentése előtt. Ezzel nem csupán eltér a kölcsönös vámfurkósbot-politikától, hanem szembe megy az indiai autógyártók elvárásával. A cégek azt kérték, hogy ezt az intézkedést halasszák el 2029-ig. Az új-delhi kormány ezzel tesz egy gesztust Donald Trumpnak és a Teslának, amely az elmúlt időszakban megjelent hírek szerint gyárat építene az ázsiai országban.
Egyre biztosabb, hogy Indiában is lesz Tesla gyár
Már keresik a 2-3 milliárd dolláros befektetés helyszínét, de a feltételek kemények.
Azt azért nem árulták el a kormányzati források, hogy mekkora csökkentést terveznek, és lesznek-e abban egyéb feltételek, például teljesítményhez vagy akkumulátorkapacitáshoz között szabályok. A kínai importversenyt ugyanis vélhetően nem akarnák rászabadítani a helyi autógyártókra. Indiában a Tata Motors a domináns villanyautó-gyártó, ám a piac igencsak csenevész. A 2024-ben eladott 4,3 millió autónak mindössze 2,5 százaléka volt elektromos meghajtású. A kormány ezt az arányt 30 százalékra akarja emelni 2030-ra. Ahogy szó volt róla, az indiaiak még Trump bejelentése előtt ismertették a vámterveiket. Elképzelhető, hogy Új-Delhiben változtatnak ezen, hiszen Trump az indiai termékekre több mint 50 százalékos büntetővámot vet ki.
Kína pedig már napokkal ezelőtt jelezte, hogy lesz válasza az amerikai vámokra. Mégpedig az, hogy az ottani autógyártók felpörgetik a globális terjeszkedésüket. Szu Po, a pekingi kormány korábbi ipari és informatikai minisztere szerint a kínai autógyártók még igencsak korai szakaszában tartanak világpiaci expanziójuknak. A márkákat kevéssé ismerik a külföldi autósok. A cégek még tanulják, hogyan alkalmazkodjanak a nemzetközi üzleti környezet változásaihoz. A legfontosabb feladat talán az, hogy a vállalatok kiegyensúlyozottan folytassák exporttevékenységüket, illetve a helyi piacokon létesített gyáraikban készült autóik értékesítését.Az utóbbi része, hogy meg kell találni azokat a megoldásokat, ami a kínai beruházóknak és helyi partnereiknek is hasznos, azaz win-win helyzetet eredményez.
A kereskedelmi és azon belül az autóipari háború elkezdődött, a rövid és hosszabb távú hatásokat egyelőre nehéz számszerűsíteni. Egy biztos, hogy jelentősen megváltozhat a globális autóipari helyzet, ez pedig érinti az uniós és ezen belül a magyar autóágazatot is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
