Az amerikai elnök vámtarifái úgy kiüthetik az autómárkákat, hogy a fal adja a másikat
Az észak-amerikai szabadkereskedelmi övezetben az autóalkatrészek ide-oda mozognak az USA határain át. Ha a Trump-adminisztráció vámháborút robbant ki, az minden határátlépésénél megdobná ezek árát.
![GettyImages-1662839067 (1)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/6032/60324/603240/60324087_6bbc8bff60140b588031dbe18e2d494b_wm.jpg)
A CNN Businessnek nyilatkozó szakértők szerint Trump vámtarifái miatt dollárezrekben lenne mérhető az új autók amúgy sem alacsony árának növekedése. A pontos számítást lehetetlenné teszi, hogy az észak-amerikai szabadkereskedelmi övezetben, aminek Kanada, Mexikó és az USA a tagja, nem csak az autóexport mozog ide-oda, hanem az autóalkatrészek is.
Trump azzal érvel, hogy a vámokra az USA autóiparának védelmében van szükség.
Trump szerint február elején jöhet a 25 százalékos büntetővám Kanada és Mexikó ellen
Az elemzők szerint a büntetővámok az amerikai autóiparnak fájhatnak a legjobban, amit Trump saját elmondása szerint meg akar menteni.
Kevésbé figyel arra, hogy a cégek rekordközeli profitokat zsebelnek be. Valamint arra, hogy a három ország autógyártása egyetlen egységet képez. Ha az egyikben gyártott alkatrész megdrágul a vám miatt, azt a másik ország autógyártója, majd autósa fizeti meg.
Csak azt találgatják a szakértők, milyen gyorsan éri el az USA-t az árvihar
Az új vámoknak éppen olyan hatásuk lenne, mint amilyen a koronavírus-járványnak volt – mondta Michael Robinet, az S&P Global Mobility tanácsadó cég előrejelzésekért felelős elnökhelyettese. Megdrágítaná az új autókat és mivel az autógyártók nem akarnának raktárra termelni, egy idő múlva készlethiány alakul ki.
A kínálat szűkülése aztán adna egy újabb lökést az áremelkedésnek. Robinet szerint az autógyártók az új tarifák bevezetése után kisakkoznák a költségeket, és úgy dönthetnek, hogy jobban járnak, ha az USA-ban lévő üzemeikben lassítják vagy leállítják a termelést, mint ha kifizetnék a megdrágult mexikói vagy kanadai alkatrészek árát. Arra bazíroznának, hogy az ágazat összeomlását látva felülvizsgálják a meggondolatlan vámemelést.A szakértő szerint az ilyen típusú döntések elég gyorsan megszületnek, főként a kanadai és a mexikói üzemekben, amelyekből az USA piacára exportálnak. Mexikóban 2024-ben négymillió, Kanadában 1,3 millió autót gyárthattak az S&P becslése szerint. Ebből 3,7 millió, azaz a két ország termelésének 70 százaléka kerülhetett a középen lévő szomszédnál az autószalonokba.
Nem maradnának válasz nélkül az amerikai kormány barátságtalan lépései
A 10,2 millió USA-ban gyártott autóba rengeteg alkatrész kerül a két szomszédos ország beszállítóitól, amelyek a 25 százalékos vám bevezetése után viszonylag olcsó forrásból drágává válnának. Ráadásul akkor még nem tudjuk, hogy milyen ellen ellenintézkedéseket hoznának a kereskedelmi háborúban „megtámadott” országok.
Az Egyesült Államokból 13,8 milliárd dollár értékben exportáltak autókat Kanadába 2024 első 11 hónapjában. A délről észak felé tartó alkatrész-kivitel értéke 26,5 milliárd dollár volt. Az USA-ból Mexikóba kivitt autók összértéke 4,2 milliárd dollárt, az alkatrészeké 33,7 milliárd dollárt tett ki. A szakértők egy része úgy gondolja, hogy az új vámok több hónapos késéssel jelentkeznének az árakban, mert számítva költségeik növekedésére, sok cég alaposan bespájzolt importalkatrészekből.
Ugyanakkor Erin Keating, a Cox Automative tanácsadó cég elemzője úgy gondolja, hogy az autógyártók nem tudják hosszú időn át lenyelni költségeik emelkedését, amiről nem is tehetnek. Szerinte 30-45 napig kivárnának, aztán jönne a B és a C terv, amelyekkel igyekeznének kivédeni a károkat. A dealerek rájátszhatnak a drágulásra azzal, hogy visszatartják készleteiket, amíg az árak fel nem mennek, hogy ugyanazért a portékáért többet kapjanak.
A Volkswagen, a Stellantis és a Volvo kaphatja a legnagyobb pofont
A Moody's hitelminősítő intézet szakértői szerint az európai autógyártók közül a Stellantist, a Volkswagent és a Volvót érheti a legnagyobb kár, ha a washingtoni kormány elkezdi körbevenni az USA-t büntetővámokkal – írta az EV Magazine hírportál. Ezek a vállalatok építették ki a leginkább integrált beszállítói láncokat az Atlanti-óceánon át. Ha át kellene ezt alakítaniuk, azaz beszállítóknak át kellene települniük más országokba az USA-ból, az sok időbe t és rengeteg pénzbe kerülne. Ez a csapás nem jönne jól a kínai piacon amúgy is szenvedő VW-nek. A Stellantisszal együtt azzal is szembe kell nézniük, hogy az európai környezetvédelmi normaszigorítása is megdrágítja termelésüket.
A jó hír az, hogy szakértők szerint nem nagy a valószínűsége a vámfenyegetések beváltásának. A Goldman Sachs csak 20 százalékos valószínűséget ad a két szomszéddal szembeni 25 százalékos vám bevezetésének. A régi-új elnök 2019-ben is büntetővámokkal fenyegette meg Mexikót, amiről végül lemondott.A szakértők emlékeztetnek arra, hogy az új elnök két dollár/gallonos benzinárat is ígért az autósoknak a választási kampányban. Ezt nehéz lesz betartani, ha az USA-ba jelentős mennyiségű olajat szállító Kanada exporttermékeire kivetik a büntetővámot.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
Vázlatokon a VW legolcsóbb villanyautója, az ID.1 (vagy nem ID.1)
Hamarosan érkezik a koncepcióautó, addig nézegess lendületes rajzokat!
- Közélet
Közlekedési kalauz kollégiumba költözni kívánó leendő egyetemistáknak és aggódó szüleiknek
Aggódsz, hogy vidéken este 8-kor elmegy az utolsó busz? - ez a te cikked!
- Hírek
Mínuszba került a kínai autópiac, még durvább verseny várható
Halványra sikeredett a január.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
Reggelre már megjelent a hó pár helyen.
- Hírek
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
A kampányuk eddig tartott.
- Tesztek
Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013
Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Egy Magyarországot bukott a Tesla
Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.
- Hírek
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.
- Sajtóközlemény
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.
- Hírek
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
Autóból észrevehetetlen a különbség.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)