Fedezetlenségi díj vagy forgalomból kivonás?
Az autósok felhasználóbarátabb rendszert szeretnének
Régen minden jobb volt. Ha ez nem is fedi teljesen az igazságot, számos olyan változás történt az elmúlt évtizedben, ami az ügyfélbarát megközelítés helyett a hatékonyságra fókuszál.
A kötelező biztosítás terén is megjelent ez a megközelítés az úgynevezett fedezetlenségi díj 2010-es bevezetésével. A jogszabály azóta inkább a biztosítók álláspontját helyezi előtérbe az autósok kényelmével szemben.
Olvasónk rendhagyó története minden autós számára hasznos tanulságokat tartogat. Árpád kétlaki életet él immáron két évtizede, a mesebeli India és Magyarország között ingázik informatikusként. Gyakran megesik, hogy fél évnél is többet tölt egyhuzamban a szubkontinensen, olyankor az itthon használt autóját garázsban pihenteti. India csodái sokszor feledtetik vele a hazai autós nyűgöket, az sem példa nélküli, hogy elfelejti rendezni az éves KGFB díjat.
2009-ben már egyszer lukra futott, elmulasztotta átutalni a biztosítás összegét. A szerződése díjnemfizetéssel megszűnt, a biztosító ajánlott küldeményeit senki sem vette át, így nem is tudott a problémáról. Szerencséjére az ügyfélkapun azonban értesítette az illetékes városi jegyző: hivatalból kivonták az autóját a forgalomból, mert nem fizette be a díjat, legyen kedves intézkedni.
A 2010-es évek elejéig negyedévenként összevetették a járműnyilvántartás és a kötvénynyilvántartás adatait és ellenőrizték a biztosítások érvényességét. A mulasztó üzembentartókról listát készítettek, amelyet megküldtek az üzembentartó lakóhelye szerinti önkormányzat jegyzője részére. A jegyző pedig az érintett autók forgalomból történő kivonását köteles volt hivatalból elrendelni. A gépjármű ismételt forgalomba helyezésére csak a biztosítási díj befizetését követően kerülhetett sor. Így az autós akkor is értesült a problémáról az ügyfélkapun keresztül - már ha volt neki - ha a biztosító leveleit nem tudta átvenni.
Olvasónk úgy volt vele, hogy több is veszett Mohácsnál, legalább jelez a rendszer, ha baj van. Pechjére idén is elfelejtette rendezni az éves KGFB díjat, ebben az évben viszont ügyfélkapus értesítés helyett kétszázezres fedezetlenségi díjról szóló csekk várta itthon. Miért nem szólt senki, mint legutóbb? - dohogta magában.
Az egészről a fedezetlenségi díj tehet
Az úgynevezett fedezetlenségi díj 2010 januárjában váltotta le az "elmaradt díj" fogalmát. Az új jogintézményhez hozzá kellett igazítani a biztosítási és közlekedési jogszabályokat is. A KGFB törvény szerint ugyanis amelyik autó nincs forgalomban, arra biztosítást sem kell kötni. Ha pedig nincs biztosítási kötelezettség, fedezetlenségi díj sem merülhet fel.
A biztosítás hiánya miatti kötelező kivonás és a fedezetlenségi díj ütik egymást
Ezt a gordiuszi csomót úgy vágta át a jogalkotó, hogy megszüntette a díjnemfizetés miatt elkaszált szerződések esetén a hivatalból kivonás kötelezettségét.
Jelenleg úgy néz ki a helyzet, hogy a közlekedési igazgatási hatóság – a kivonási okot észlelő hatóság értesítése alapján – a jármű forgalomból történő kivonását hivatalból rendeli el, ha a járműnyilvántartás és a kötvénynyilvántartás legalább havi összevetésével, vagy az ellenőrzésre jogosult hatóság eljárása során megállapítást nyer, hogy a gépjárműre nincs érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet.
Ehhez azonban az is kellene, hogy a díjnemfizetés miatti megszüntetés tényét a biztosítók bejelentsék a kötvénynyilvántartásba. Ez viszont már nem kötelességük.
Mi kötelező most a biztosítónak?
A biztosító – a díjnemfizetés esetét kivéve – a szerződés megszűnésétől számított három napon belül köteles a kötvénynyilvántartó szervet informatikai rendszerén keresztül értesíteni.
Ha az esedékes biztosítási díjat nem fizetik meg, a biztosító a díj esedékességétől számított harmincadik nap elteltéig – a következményekre történő figyelmeztetés mellett – az autósnak hatvannapos póthatáridővel, igazolható módon a teljesítésre vonatkozó felszólítást küld.
A hatvannapos türelmi idő eredménytelen leteltével a szerződés megszűnik.
A biztosító köteles a szerződés megszűnéséről tizenöt napon belül az üzembentartónak igazolható módon értesítést küldeni, amennyiben a szerződés megszűnése díjnemfizetés miatt következett be.
Ennyi és nem több. A kötvénynyilvántartónak már nem kötelező szólni arról, hogy az autós nem rendezte a díjat. Ha pedig ott nem szerepel, hogy az autón nincs biztosítás, a hatóság hiába veti vele össze a saját járműnyilvántartását, sosem fogja észrevenni, hogy valaki bliccel (díjnemfizetés). Emiatt az autós hiába várja a járási hivatal üzenetét a hivatalbóli kivonásról az Ügyfélkapun vagy a DÁP-on.
Elsőre joghézagnak, esetleg rosszul megszövegezett jogszabály miatti anomáliának tűnhet a dolog, de nem az
Tudatos koncepció áll mögötte. A rendszer a fedezetlenségi díj beszedésében érdekelt, nem a forgalomból való kivonásban. Mert amelyik autót kivonja a hatóság a forgalomból, arra biztosítást sem kötelező fenntartani, közlekedni viszont fizikai értelemben ugyanúgy lehet vele. Sajnos a jogalkotónak is be kellett látnia: attól, hogy valami papíron tilos, a valóságban még változatlanul előfordulhat.
Az autósoknak emiatt az az érdekük, hogy minden - forgalomban résztvevő - járművön, így vagy úgy, de legyen valamilyen biztosítási fedezet. A semminél pedig a fedezetlenségi díj utólagos bevasalása is jobb megoldás a gyakorlatban.
Attól még, hogy nincs forgalomban az autó, van fedezetlenségi díj?
Nemfizetés miatt megszűnt a kötelezőm, ezután kivonattam az autót ideiglenesen. Kinek lesz a dolga ezután a fedezetlenségi díj és hogyan kalkulálják?
Árpád hiába keresi hát a felelőst, a jelenlegi szabályozási környezetben nincs kit elővenni. Mármint saját magán kívül. Tanulság: ha KGFB, akkor az autós fizetni fog, vagy előre, vagy utólag. Annyi könnyítés van, hogy a biztosító küld e-mailt, ha gond van. De csak azoknak, akik megadták azt az elérhetőségüket is.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tömegbalesetet okozott, a rendőrség a lakosság segítségét kéri az elfogásához
Te is segíthetsz!
- Hírek
A „balra tarts, jobbról előzz” szabálytól a 130-as sebességhatárig – Így fejlődött a KRESZ és oktatása hazánkban
A következő nagy módosítása 2026-ban lép életbe.
- Hírek
Az új Aston Martin Vantage Roadster teteje gyorsabb, mint a legtöbb utcai autó 0-100-on
Maga az autó is pokoli gyors, de ez már csak természetes.
- Hírek
Beáldozta a Tesláját, hogy a különleges Porschéját mentse egy tulaj a kaliforniai tűz elől
Egy Model Y és egy limitált 911 között nem nehéz a választás.
- Hírek
Elhasaltak a német prémiumok
Az Audi 2024-ben, még a BMW-nél és a Mercedesnél is rosszabbul járt Kínában.
- Hírek
30-as sebességhatárt vezettek be Bolognában, meg is lett az eredménye
A 30-as sebességkorlát bevezetése mellett a város jelentős összegeket költött új gyalogátkelőhelyekre, kerékpárutakra és gyalogos zónák kialakítására.
- Hírek
243 km/h-nál dobta el a BMW-t egy 17 éves amerikai, amivel megölt hat embert – 12 év börtönt kap
A fiatal a baleset éjszakáján többször is közel 300 km/h-val hajtott és közben pénzt ajánlott a követőinek, ha megtippelik a sebességét.
- Hírek
Két hét alatt 23-an haltak meg a magyar utakon, közleményt adott ki a rendőrség
Négy szabály betartásával te is sokat tehetsz a balesetek megelőzéséért.
- Közélet
Nem ússzuk meg: 50 ezer forint lesz a műszaki vizsga februártól
A hazai műszaki vizsgáztatás egyik legismertebb alakjával, Lepóval beszélgettünk a friss díjtábláról és a hazai autók általános állapotáról.
- Hírek
Egy perccel több időt töltünk a budapesti dugókban, mint tavaly
A helyzet rosszabb lett, de közel sem olyan rossz, mint gondoljuk.
- Hírek
Útinform: sok helyen még mindig esik a hó, néhol köd is rontja a látási viszonyokat
Ilyen körülmények között veszélyesebbek az utak
- Hírek
Mégse hülyeség az egynapos pályamatrica? Rengeteget vásároltak 2024-ben, főleg a külföldi autósok
Korábban az illetékes minisztérium ellenezte az egynapos pályamatrica bevezetését.
- Hírek
Erőtől duzzad majd a Toyota új szupermotorja
A Tokiói Autószalonon árult el új részleteket a gyártó.
- Hírek
Térdre, imára: INDEXKART küldött nékünk az úrTC Híradó 2025/01/15 [139.]
Itt az Év Autója 2025, megjött a Tesla Model Y Juniper, egyesül a Honda és a Nissan, vigyázz az autópálya-matricákkal, és a resztli.
- Hírek
Ferrari Purosangue-t csináltak egy Toyotából
Eleve nem drága Japánban a Toyota Crown, de az átalakítószett ára sem vészes.
- Hírek
Ráraboltak az amerikaiak a belső égésű motoros Porschékra
A német sportautógyár 76 157 autót tudott eladni, ami új rekord.
- Hírek
Kiderült, melyik két új Audi modellt mutatják be biztosan idén
2025 végéig több, mint 20 új modellt dobnak piacra.
- Hírek
Váratlan fordulat: esik a hó, akadozik a közlekedés
Több vonat késéssel közlekedik, bizonyos buszjáratok pedig terelve közlekednek.
- Hírek
Sosem találod ki, melyik M-es BMW-ből adták el a legtöbbet 2024-ben
A 2023-as rekord után 2024-ben tovább növelte eladásait a BMW M divíziója.
- Közélet
Villám Géza: ahogy a világ halad az egyik irányba, úgy lesz egyre nagyobb szükség a Budapest-Bamakóra
A rali alakulásáról és Balló Marciék kalandjairól idén is rendszeres beszámolókkal és videókkal jelentkezünk.
- Hírek
Takarítsd csak le a jeget, ne légy lusta, hülye gyerek!
Nagy a csábítás, hogy tisztességes takarítás helyett csak csinálj egy rést a szélvédőn és elindulj. Ezt azonban semmiképpen ne csináld.
- Hírek
Tényleg ki lehet hirdetni győztesnek a kínaiakat?
Geopolitika jelentőségű lehet a kínai elektromosautó-gyártás sikere.
- Hírek
Ezt a Toyota Tacomát még a pusztító kaliforniai tüzek sem tudták megállítani
Itt-ott kicsit megkapták a lángok, de az autó még mindig működőképes.
- Hírek
Majdnem elgázolta a gyalogost a figyelmetlen sofőr, fél évre eltiltották
Az esetnek szemtanúja volt Kiskunfélegyháza rendőrkapitánya is.