Tanulj mások hibáiból – Így ne veszítsd el a bónuszfokozatodat!
KGFB: bónuszmentés
Az ember alapvető ösztönei közé tartozik a gyűjtögetésre való hajlam is. Nincs ez másként a biztosítások terén sem, a gyűjthető bónuszokra és kedvezményekre mindenki örömmel bólint rá. Azokat viszont nem csak megszerezni nehéz, a megtartásuk is komoly erőfeszítésekbe kerül néha.
A kötelező biztosítás egy sajátos konstrukció. Amellett, hogy kötelezően választható "tantárgy" a kedvezményrendszere is bonyolult. Egyszerre kapcsolódik az üzembentartó személyéhez és a biztosított járműhöz. Ha valamelyik változik, könnyű elbukni a már megszerzett bónuszokat is. Járműváltás esetén egyszerű a matek: a régi helyébe az új autó lép, az üzembentartó (mint biztosított) változatlansága esetén pedig automatikusan átvándorol a megszerzett bónuszfokozat is.
Aki nem figyel, az egy pillanat alatt bukhatja a több éves odafigyeléssel és balesetmentes közlekedéssel megszerzett jutalmát.
Péter esete mindennapos. Újítani szeretett volna, de se ideje, se kedve nem volt hosszú hónapokat a keresgéléssel tölteni. Beadta hát régi autóját egy kereskedésbe, majd vett egy másikat, magánszemélytől. Mivel a leadott autó a nevén maradt (a kereskedő bizományos értékesítésre vette át) az új biztosítás A00 fokozatról indult. Nem baj, majd ha eladta a kereskedő a megunt vasat, átviszi róla a B10-es bónuszt - legyintett olvasónk.
Fél évig nem is gondolt a levetett közlekedőedényre, a biztosításával sem foglakozott. Később kiderült, hogy ez fatális hiba volt. Mire a kereskedő túladott a portékán, a biztosító - díjnemfizetés miatt - megszüntette a kötelező biztosítását. Péter ezzel csak akkor szembesült, amikor a régi autó bónuszát az eladását követően át szerette volna vinni az újra. A biztosító lepattintotta arra hivatkozással, hogy a díjnemfizetés miatt megszűnt szerződések kedvezményei nem vihetők tovább.
Péter ezt kétkedve fogadta, ezért panaszt tett az illetékes Pénzügyi Békéltető Testületnél, szerinte a biztosító jogszerűtlenül nyelte le a B10-es bónuszt. A jogi útra terelés azonban nem hozta meg a várt áttörést. A grémium arra a megállapításra jutott, hogy a biztosító jogszerűen járt el, amikor a korábbi szerződés bónuszának átvitelét megtagadta. A KGFB törvény szerint ugyanis az autósnak úgynevezett "szerződésfenntartási" kötelezettsége van, amelynek megszegése esetén a KGFB díjnemfizetés miatt megszűnik, ilyen esetben pedig nem vihető át a bónusz besorolás sem az új autóra.
Aki a kötelezettségeinek nem tesz eleget, az kedvezményekre sem jogosult
Tanulság: A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás nem szűnik meg és a díjfizetési kötelezettség sem szünetel azzal, hogy az üzembentartó az autót értékesítésre autókereskedésbe adja. Mindaddig, amíg új tulajdonosa nem lesz az autónak, a korábbi üzembentartó köteles gondoskodni az esedékes díjak befizetéséről. Ha ez elmarad, a szerződés az utolsó díj esedékességét követő 60. napon megszűnik (díjnemfizetés), az így véget érő biztosítás bónusza pedig örökre elvész.
Dorina esete is sokak számára ismerős lehet, akik céges autót kapnak a munkáltatójuktól. Olvasónk munkahelyet váltott, amihez új céges autó is dukált. Végre letehette az akkor 16 éves benzines, három ajtós Ford Focust, az új dízel Skoda Octavia kombi praktikussága és fogyasztása pedig hamar meggyőzte: a kiszolgált csatalovat el kell adni. Az új tulajdonos örült az alkalmi vételnek, a KGFB szerződés ún. érdekmúlással szűnt meg. Jó lesz annak a B10-es bónusza majd, ha nem lesz már céges autó és újra venni kell valami használtat magáncélra - gondolta olvasónk.
A jó dolgokat könnyű megszokni, Dorina három éven keresztül hajtotta a céges Octaviát, eszébe sem jutott, hogy valaha is megválna tőle. Az élet viszont máshogy osztotta a lapokat, az állás megszűnt, a céges autót vissza kellett adni. Olvasónk ott állt autó nélkül, szerencséje volt, az autóátvizsgálási szolgáltatásnak hála hamar rátalált az új igáslóra, a választás újfent egy ötajtós Skodára esett.
A KGFB megkötésekor rég elfeledett Focusa egy jutalombonbont is olvasónk ölébe hullajtott: a B10-es bónuszt át lehet vinni az új autóra. Legalábbis Dorina ezt hitte. A biztosító viszont ezzel nem értett egyet. Szerinte az autós kifutott a jogszabályi időkeretből, a KGFB bónusza már nem menthető meg. Olvasónk nem értette, a Focusszal tizenhat-, a céges Octaviával három évig közlekedett balesetmentesen, az barátok közt is majd' két évtized. Hát hol itt az igazság? Nem hagyta annyiban az esetet, PBT elé vitte a jogvitát. Ott viszont kényelmetlen híreket kapott.
A jogtudorok arról tájékoztatták, hogy a bónusz besorolás egyszerre kapcsolódik a gépjármű üzembentartójának személyéhez és a szerződéssel érintett gépjármű kategóriájához. A jelenlegi szabályozás szerint a bónusz rendszer a következő gépjárműkategóriákra terjed ki: személygépkocsi, motorkerékpár, autóbusz, tehergépkocsi, vontató és mezőgazdasági vontató. Dorina esetében pedig az időbeli korlát is fontos.
Az előző kötelező biztosítással megszerzett bónusz besorolás új szerződésnél történő érvényesítésére kettő év áll rendelkezésre
Aki ezt túllépi, az visszavonhatatlanul elveszíti az évek során összegereblyézett kedvezményt. Hiába töretlen a kármentes előélete, az elmúlt három évben nem saját magának, hanem a munkáltatójának gyűjtögette a bónuszokat, a sajátja pedig elveszett. Olvasónk mérhetetlenül csalódott, ha ezt tudta volna előre, mindenképpen vesz egy magáncélú autót a 24 hónapos határidő lejárta előtt. Most viszont már késő, kezdheti elölről a "pontgyűjtést".
Érdemes résen lenni, a bónuszátvitellel összefüggésben nem csak a biztosítók tudnak hibázni, autósként sem árt tisztában lenni a vonatkozó korlátozásokkal.
Fél évig járt biztosítás nélkül úgy, hogy nem is tudott róla - ki a felelős?
Elvárható az autósoktól, hogy minden egyes aggasztó tárgyú e-mail után oknyomozásba kezdjenek?
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tömegbalesetet okozott, a rendőrség a lakosság segítségét kéri az elfogásához
Te is segíthetsz!
- Hírek
243 km/h-nál dobta el a BMW-t egy 17 éves amerikai, amivel megölt hat embert – 12 év börtönt kap
A fiatal a baleset éjszakáján többször is közel 300 km/h-val hajtott és közben pénzt ajánlott a követőinek, ha megtippelik a sebességét.
- Hírek
Beáldozta a Tesláját, hogy a különleges Porschéját mentse egy tulaj a kaliforniai tűz elől
Egy Model Y és egy limitált 911 között nem nehéz a választás.
- Hírek
Két hét alatt 23-an haltak meg a magyar utakon, közleményt adott ki a rendőrség
Négy szabály betartásával te is sokat tehetsz a balesetek megelőzéséért.
- Hírek
A „balra tarts, jobbról előzz” szabálytól a 130-as sebességhatárig – Így fejlődött a KRESZ és oktatása hazánkban
A következő nagy módosítása 2026-ban lép életbe.
- Hírek
30-as sebességhatárt vezettek be Bolognában, meg is lett az eredménye
A 30-as sebességkorlát bevezetése mellett a város jelentős összegeket költött új gyalogátkelőhelyekre, kerékpárutakra és gyalogos zónák kialakítására.
- Közélet
Nem ússzuk meg: 50 ezer forint lesz a műszaki vizsga februártól
A hazai műszaki vizsgáztatás egyik legismertebb alakjával, Lepóval beszélgettünk a friss díjtábláról és a hazai autók általános állapotáról.
- Hírek
Az új Aston Martin Vantage Roadster teteje gyorsabb, mint a legtöbb utcai autó 0-100-on
Maga az autó is pokoli gyors, de ez már csak természetes.
- Hírek
Elhasaltak a német prémiumok
Az Audi 2024-ben, még a BMW-nél és a Mercedesnél is rosszabbul járt Kínában.
- Hírek
Útinform: sok helyen még mindig esik a hó, néhol köd is rontja a látási viszonyokat
Ilyen körülmények között veszélyesebbek az utak
- Hírek
Erőtől duzzad majd a Toyota új szupermotorja
A Tokiói Autószalonon árult el új részleteket a gyártó.
- Hírek
Ferrari Purosangue-t csináltak egy Toyotából
Eleve nem drága Japánban a Toyota Crown, de az átalakítószett ára sem vészes.
- Hírek
Ráraboltak az amerikaiak a belső égésű motoros Porschékra
A német sportautógyár 76 157 autót tudott eladni, ami új rekord.
- Hírek
Egy perccel több időt töltünk a budapesti dugókban, mint tavaly
A helyzet rosszabb lett, de közel sem olyan rossz, mint gondoljuk.
- Hírek
Térdre, imára: INDEXKART küldött nékünk az úrTC Híradó 2025/01/15 [139.]
Itt az Év Autója 2025, megjött a Tesla Model Y Juniper, egyesül a Honda és a Nissan, vigyázz az autópálya-matricákkal, és a resztli.
- Hírek
Mégse hülyeség az egynapos pályamatrica? Rengeteget vásároltak 2024-ben, főleg a külföldi autósok
Korábban az illetékes minisztérium ellenezte az egynapos pályamatrica bevezetését.
- Hírek
Kiderült, melyik két új Audi modellt mutatják be biztosan idén
2025 végéig több, mint 20 új modellt dobnak piacra.
- Hírek
Ezt a Toyota Tacomát még a pusztító kaliforniai tüzek sem tudták megállítani
Itt-ott kicsit megkapták a lángok, de az autó még mindig működőképes.
- Hírek
Takarítsd csak le a jeget, ne légy lusta, hülye gyerek!
Nagy a csábítás, hogy tisztességes takarítás helyett csak csinálj egy rést a szélvédőn és elindulj. Ezt azonban semmiképpen ne csináld.
- Közélet
Villám Géza: ahogy a világ halad az egyik irányba, úgy lesz egyre nagyobb szükség a Budapest-Bamakóra
A rali alakulásáról és Balló Marciék kalandjairól idén is rendszeres beszámolókkal és videókkal jelentkezünk.
- Hírek
Tényleg ki lehet hirdetni győztesnek a kínaiakat?
Geopolitika jelentőségű lehet a kínai elektromosautó-gyártás sikere.
- Hírek
Váratlan fordulat: esik a hó, akadozik a közlekedés
Több vonat késéssel közlekedik, bizonyos buszjáratok pedig terelve közlekednek.
- Hírek
Majdnem elgázolta a gyalogost a figyelmetlen sofőr, fél évre eltiltották
Az esetnek szemtanúja volt Kiskunfélegyháza rendőrkapitánya is.
- Hírek
Sosem találod ki, melyik M-es BMW-ből adták el a legtöbbet 2024-ben
A 2023-as rekord után 2024-ben tovább növelte eladásait a BMW M divíziója.