„Mi vagyunk a Volkswagen, nem ti”, lényegében eltűnik a „volks” – kemény üzenetek jöttek

2024.09.09. 06:08

Felborulhat a német gazdaság sikereinek egyik pillére, a tőke-munka viták tárgyalásos, békés rendezése azt követően, hogy a Volkswagen minden hatodik németországi munkavállalója lapátra kerülhet.

  • A Volkswagen alkalmazottai reagáltak a gyárbezárásról és kirúgásokról szóló tervekre. Nem adják könnyen majd a bőrüket. 
  • A cégvezetés szerint a német gazdaság alfahímnek tekintett vállalata erőn felül "él". 
  • A VW válsága pedig túlmutat az  autóiparon, a komplett német gazdaságra hatással van.
GettyImages-2169678848

A Volkswagen alkalmazottai munkásgyűlésen véleményezték azt a tervet, amely szerint a cégvezetés - a vállalat 87 éves történetében először - németországi üzemek bezárását tervezi.

Kapcsolódó
Akkora a baj a Volkswagennél, hogy üzembezárások is következhetnek

Akkora a baj a Volkswagennél, hogy üzembezárások is következhetnek

A szakszervezetek szerint az igazgatótanács megbukott.

A résztvevők egyike a Guardian brit lapnak elárulta, hogy a hangulat egy ideje siralmas. Ez látszik például azon is, hogy a korábbinál többen jelentenek beteget az elbocsátás árnyékában élő emberek közül.

„Valami fő a fazékban” – mondta egy másik melós abból a becslések szerint 15 ezer fős tömegből, amely a vezetőség beszámolójára jött össze. Közülük tízezren a vállalat legnagyobb gyártócsarnokában zsúfolódtak össze, ahova a sajtót nem engedték be a munkásgyűlés idejére.

Akik kívül rekedtek, kivetítőkön nézhették, hogyan verejtékeznek az öltönyös menedzserek a tömeg előtt. Az eseményről megjelent tudósítások szerint a társalgás kezdete 20 perecet csúszott, miután az emberek nem akarták abbahagyni jelszavaik skandálását.

Fő üzenetük azt volt, hogy „Mi vagyunk a Volkswagen, nem ti!” A megjelent felső vezetők nyitott nyakú fehér ingeikben már az induláskor leizzadtak a fagyos hangulat ellenére.

Drámaian fest a matek az autógyártónál

„Évente félmillió autóval kevesebbet adunk el, mint kéne” – mondta Arno Antlitz, a vállalat pénzügyi igazgatója a csarnokból kiszivárgó hírek szerint.Ez megfelel két autógyártó üzem termelésének.

„Ez nem azt jelenti, hogy a termékeink rossz minőségűek. Egyszerűen hiányzik a kereslet" – folytatta. A pénzügyi főnök szerint egy-két éve maradt a Volkswagennek arra, hogy gyökeresen megváltoztassa helyzetét.

Kapcsolódó
„Egy, talán két évünk van

„Egy, talán két évünk van" – megkongatta a vészharangot a Volkswagen pénzügyi vezetője

Az egyetlen menekülési út a márka alapos átszervezése, és a kiadások drasztikus csökkentése.

Szakértők úgy becslik, hogy az autógyártónál 20 ezerrel dolgoznak többen, mint ahány alkalmazottra szükség lesz a jövőben a termeléshez. Oliver Blume vezérigazgató atyai hangon próbált szólni a tömeghez.

A VW erején felül él, azaz évente 1,5 milliárd eurót költött el 15 év alatt úgy, hogy arra nem volt stabil fedezete. A helyzetet ahhoz hasonlította, mint amikor egy családnak a hónap második felére elfogy a pénze és a rokonok kölcsönére szorul. A cég esetében a kegyes rokon pénzének szerepét az elmúlt évekig jól alakuló, de az utóbbi időszakban megrogyott kínai értékesítésekből származó bevételek játszották.

Sztrájk lehet, pedig nem szokott

„Mi vagyunk a VW család, és a család senkit sem hagy az út szélén” – adta meg a másik oldal alaphangját Daniela Cavallo, a Németországban 120 ezer embert foglalkoztató cég munkástanácsának elnöke.

A vállalati megszorító intézkedésekre válaszul „kemény ellenállást” ígért. „Nem fogjuk eltűrni, hogy likvidáljanak bennünket.” Nincs kizárva a sztrájk sem, ami igen ritkán fordult elő a vállalat történetében.

A Volkswagen gondja természetesen egész Németország problémája. A 2015 2016-os dízelbotrány 30 milliárd eurójába került a vállalatnak (ez Magyarország éves GDP-jének 15 százaléka és ezt nem csak az autógyártó érezte meg. Az elmarad helyiadó-befizetések és támogatások formájában az üzemeinek helyet adó helyi közösségek is rosszul jártak.A berlini parlamentben az ellenzék természetesen rárepült az egyre mélyülő válságra. A német gazdaság nehézségeinek tünetét látják a Volkswagen helyzetében. Arra a nyilvánvaló tényre is felhívják a közélet iránt érdeklődők figyelmét, hogy az autógyártó gondjai tovagyűrűző hatással okozhatnak kárt kiterjedt beszállítói hálózatának cégeinél. Végülis Németország egyik alfahímnek tekintett vállalata betegedett le, amely a világ egyik legnagyobb autógyártója címért verseng a Toyotával.

Nem kímélik a kormányt és a cég vezetőségét sem

Sokan a kormányt ostorozzák, mondván zöld programjának erőltetése miatt nőttek a termelés energiaköltségei és az autók környezetvédelmi technológiájával kapcsolatos kiadások. Eközben megszegve választási ígéretüket, nem szorították vissza a bürokráciát. Hibának tartják a villanyautók vásárlását támogató intézkedés visszavonását is, bár ezt a cégautók esetén hamarosan új kedvezmény bevezetésével igyekszik ellensúlyozni a berlini kormány.

A belső bírálat főként az elektromos átállással kapcsolatos lemaradás miatt marasztalja el a cég vezetőségét, továbbá azért, mert a VW gyengén muzsikál a hibrid meghajtás terén. Az elmúlt év az utóbbi előretörését hozta egyfajta átmenetként a hagyományos belső égésű motoroktól a villanyautók felé.

Kapcsolódó
Elindultak a zombivá válás útján a levegőért kapkodó európai autómárkák

Elindultak a zombivá válás útján a levegőért kapkodó európai autómárkák

A VW gyárbezárásról szóló döntése egyszerre jelenti azt, hogy eljött az igazság pillanata és azt, hogy megújulás emberi ára riasztóan nagy lesz.

Szemben a kínai autógyártókkal várat magára a megfizethető árú elektromos népautó. Ez éppen annál a cégnél történik, amely a Bogárral emlékezeteset alkotott ezen a téren. Egyes elemzők szerint a Volkswagenből lényegében „eltűnt a volks”, azaz a népautós tényező. Ugyanakkor a realitás az, hogy Európában 2,5 millió autóval kevesebbet gyártanak ma, mint öt évvel ezelőtt és minden ötödik eladott elektromos autó Kínában készül. Gazdasági szempontból nehéz megindokolni miért kellene autókat gyártani a drága munkaerőt kínáló Németországban.

Gianna Leo, a VW tanoncprogramjának vezetője viszont úgy véli, hogy az autógyártó átveri azokat a fiatalokat, akiknek azt ígéri, hogy olyan munkássá képzi őket,akiknek hosszú távon megbízható állásuk lesz.

Források: Guardian, Reuters, CNBC

Az oldalról ajánljuk

A Dacia vezérigazgatója megerősítette: jön az elektromos Sandero
  • Hírek

A Dacia vezérigazgatója megerősítette: jön az elektromos Sandero

Míg a legtöbb gyártó a minél nagyobb megtehető hatótávért dolgozik, a Dacia elérhető elektromos autót akar piacra dobni.

23 perce
Kínai kézbe kerülhetnek a bezárásra ítélt Volkswagen-üzemek
  • Közélet

Kínai kézbe kerülhetnek a bezárásra ítélt Volkswagen-üzemek

A tőkeáramlás 180 fokkal megfordulhat az autóiparban. Már ott tartunk, hogy a kínaiak kopogtatnak a VW ajtaján.

január 17., 14:21
Patikamérlegen adagolja a Tesla az újdonságot
  • Hírek

Patikamérlegen adagolja a Tesla az újdonságot

A Model Y új változata fellendülést hozhat, de akadnak kockázatok.

január 17., 10:05
David Lynch csodálatosan furcsa filmjei és annak autói
  • Közélet

David Lynch csodálatosan furcsa filmjei és annak autói

A híres rendező, producer 78 évet élt.

január 17., 16:25
Kamion és személyautó ütközött az M7-es autópályán, egy sávon halad a forgalom
  • Hírek

Kamion és személyautó ütközött az M7-es autópályán, egy sávon halad a forgalom

A baleset Polgárdi közelében, az 81-es és 82-es kilométerszelvény között történt.

január 17., 07:08
Bemutatták az utolsó* Alpinát, a B8 GT-t
  • Hírek

Bemutatták az utolsó* Alpinát, a B8 GT-t

*Az utolsó önállóan készült modelljüket.

január 17., 12:08
Megvillant a Toyota az elektromos autók piacán
  • Hírek

Megvillant a Toyota az elektromos autók piacán

Bár elavult az elektromos Toyota és tükörképe, van két adujuk.

január 17., 13:31
Ezért tudnak átverni és így állhatsz ki magadért – a Segítség, átvertek! sorozat tanulságai
  • Égéstér

Ezért tudnak átverni és így állhatsz ki magadért – a Segítség, átvertek! sorozat tanulságai

Átbeszéltük a Segítség, átvertek! című sorozat legfontosabb tanulságait és következtettünk a magyar használtautó-piaci állapotokra.

január 17., 15:17
Erre kopog a Lexus!
  • Technika

Erre kopog a Lexus!MűhelyPRN: Lexus CT200h – 2012.

Prius-megbízhatóság szebb köntösben: a Lexus CT200h használtpiaci népszerűsége nem indokolatlan, de van egy-két buktató, ami drága lehet.

január 18., 06:49
Kövesd velünk élőben a Budapest-Bamako 2025 rajtját!
  • Hírek

Kövesd velünk élőben a Budapest-Bamako 2025 rajtját!

A 2025-ös jubileumi Budapest-Bamako hivatalos rajtceremoniáját élőben közvetítjük, tartsatok velünk!

január 17., 06:07
Az M85-ös autóút alagútjában állt neki fotózkodni és gyorsulni egy fiatalokból álló csapat
  • Hírek

Az M85-ös autóút alagútjában állt neki fotózkodni és gyorsulni egy fiatalokból álló csapat

A lehető legrosszabb helyet választották a megállásra

január 17., 06:07
243 km/h-nál dobta el a BMW-t egy 17 éves amerikai, amivel megölt hat embert – 12 év börtönt kap
  • Hírek

243 km/h-nál dobta el a BMW-t egy 17 éves amerikai, amivel megölt hat embert – 12 év börtönt kap

A fiatal a baleset éjszakáján többször is közel 300 km/h-val hajtott és közben pénzt ajánlott a követőinek, ha megtippelik a sebességét.

január 16., 05:42
Olvasónkat simán elzavarták a műszaki vizsgáról, a minisztérium segített végül a jogszabályt értelmezni
  • Közélet

Olvasónkat simán elzavarták a műszaki vizsgáról, a minisztérium segített végül a jogszabályt értelmezni

Jó lenne, ha nem az adott hivatal falufőnöke döntené el, hogy az országos hatályú jogszabályokat mikor-hogy kell értelmezni.

január 17., 06:06
Elhasaltak a német prémiumok
  • Hírek

Elhasaltak a német prémiumok

Az Audi 2024-ben, még a BMW-nél és a Mercedesnél is rosszabbul járt Kínában.

január 16., 05:40
A Cybertruck lett a legnépszerűbb villany-pickup - mondja a Tesla
  • Hírek

A Cybertruck lett a legnépszerűbb villany-pickup - mondja a Tesla

Valószínű, hogy így van, de lehet, hogy nem.

január 18., 06:49
Célba értek a magyar dakarosok!
  • Hírek

Célba értek a magyar dakarosok!

Véget ért a 2025-ös Dakar, amin ismét több magyar csapatnak is szurkolhattunk. Hamza Petiék és Mikucza Tamásék végignyomták a két hetes sivatagi ralit.

január 17., 17:22
Két hét alatt 23-an haltak meg a magyar utakon, közleményt adott ki a rendőrség
  • Hírek

Két hét alatt 23-an haltak meg a magyar utakon, közleményt adott ki a rendőrség

Négy szabály betartásával te is sokat tehetsz a balesetek megelőzéséért.

január 16., 07:40
Egy perccel több időt töltünk a budapesti dugókban, mint tavaly
  • Hírek

Egy perccel több időt töltünk a budapesti dugókban, mint tavaly

A helyzet rosszabb lett, de közel sem olyan rossz, mint gondoljuk.

január 16., 16:34
Az új Aston Martin Vantage Roadster teteje gyorsabb, mint a legtöbb utcai autó 0-100-on
  • Hírek

Az új Aston Martin Vantage Roadster teteje gyorsabb, mint a legtöbb utcai autó 0-100-on

Maga az autó is pokoli gyors, de ez már csak természetes.

január 16., 10:13
Ráraboltak az amerikaiak a belső égésű motoros Porschékra
  • Hírek

Ráraboltak az amerikaiak a belső égésű motoros Porschékra

A német sportautógyár 76 157 autót tudott eladni, ami új rekord.

január 16., 17:11
Beáldozta a Tesláját, hogy a különleges Porschéját mentse egy tulaj a kaliforniai tűz elől
  • Hírek

Beáldozta a Tesláját, hogy a különleges Porschéját mentse egy tulaj a kaliforniai tűz elől

Egy Model Y és egy limitált 911 között nem nehéz a választás.

január 16., 15:03
Ijedtében behúzta a kéziféket a felriadt utas, baleset lett belőle
  • Hírek

Ijedtében behúzta a kéziféket a felriadt utas, baleset lett belőle

Biztosan azt álmodta, hogy nekimennek valaminek.

január 16., 18:14
Dakar 2025 finish
  • Hírek

Dakar 2025 finish

január 17., 16:47
Volvo EX90 és XC90 hazai premier
  • Magazin

Volvo EX90 és XC90 hazai premier

január 17., 16:58
Alpina B8 GT
  • Hírek

Alpina B8 GT

január 16., 15:35
Hyundi Ioniq 5 N DK Edition
  • Hírek

Hyundi Ioniq 5 N DK Edition

január 16., 15:56