„Mi vagyunk a Volkswagen, nem ti”, lényegében eltűnik a „volks” – kemény üzenetek jöttek
Felborulhat a német gazdaság sikereinek egyik pillére, a tőke-munka viták tárgyalásos, békés rendezése azt követően, hogy a Volkswagen minden hatodik németországi munkavállalója lapátra kerülhet.
- A Volkswagen alkalmazottai reagáltak a gyárbezárásról és kirúgásokról szóló tervekre. Nem adják könnyen majd a bőrüket.
- A cégvezetés szerint a német gazdaság alfahímnek tekintett vállalata erőn felül "él".
- A VW válsága pedig túlmutat az autóiparon, a komplett német gazdaságra hatással van.
A Volkswagen alkalmazottai munkásgyűlésen véleményezték azt a tervet, amely szerint a cégvezetés - a vállalat 87 éves történetében először - németországi üzemek bezárását tervezi.
Akkora a baj a Volkswagennél, hogy üzembezárások is következhetnek
A szakszervezetek szerint az igazgatótanács megbukott.
A résztvevők egyike a Guardian brit lapnak elárulta, hogy a hangulat egy ideje siralmas. Ez látszik például azon is, hogy a korábbinál többen jelentenek beteget az elbocsátás árnyékában élő emberek közül.
„Valami fő a fazékban” – mondta egy másik melós abból a becslések szerint 15 ezer fős tömegből, amely a vezetőség beszámolójára jött össze. Közülük tízezren a vállalat legnagyobb gyártócsarnokában zsúfolódtak össze, ahova a sajtót nem engedték be a munkásgyűlés idejére.
Akik kívül rekedtek, kivetítőkön nézhették, hogyan verejtékeznek az öltönyös menedzserek a tömeg előtt. Az eseményről megjelent tudósítások szerint a társalgás kezdete 20 perecet csúszott, miután az emberek nem akarták abbahagyni jelszavaik skandálását.
Fő üzenetük azt volt, hogy „Mi vagyunk a Volkswagen, nem ti!” A megjelent felső vezetők nyitott nyakú fehér ingeikben már az induláskor leizzadtak a fagyos hangulat ellenére.
Drámaian fest a matek az autógyártónál
„Évente félmillió autóval kevesebbet adunk el, mint kéne” – mondta Arno Antlitz, a vállalat pénzügyi igazgatója a csarnokból kiszivárgó hírek szerint.Ez megfelel két autógyártó üzem termelésének.
„Ez nem azt jelenti, hogy a termékeink rossz minőségűek. Egyszerűen hiányzik a kereslet" – folytatta. A pénzügyi főnök szerint egy-két éve maradt a Volkswagennek arra, hogy gyökeresen megváltoztassa helyzetét.
„Egy, talán két évünk van" – megkongatta a vészharangot a Volkswagen pénzügyi vezetője
Az egyetlen menekülési út a márka alapos átszervezése, és a kiadások drasztikus csökkentése.
Szakértők úgy becslik, hogy az autógyártónál 20 ezerrel dolgoznak többen, mint ahány alkalmazottra szükség lesz a jövőben a termeléshez. Oliver Blume vezérigazgató atyai hangon próbált szólni a tömeghez.
A VW erején felül él, azaz évente 1,5 milliárd eurót költött el 15 év alatt úgy, hogy arra nem volt stabil fedezete. A helyzetet ahhoz hasonlította, mint amikor egy családnak a hónap második felére elfogy a pénze és a rokonok kölcsönére szorul. A cég esetében a kegyes rokon pénzének szerepét az elmúlt évekig jól alakuló, de az utóbbi időszakban megrogyott kínai értékesítésekből származó bevételek játszották.
Sztrájk lehet, pedig nem szokott
„Mi vagyunk a VW család, és a család senkit sem hagy az út szélén” – adta meg a másik oldal alaphangját Daniela Cavallo, a Németországban 120 ezer embert foglalkoztató cég munkástanácsának elnöke.
A vállalati megszorító intézkedésekre válaszul „kemény ellenállást” ígért. „Nem fogjuk eltűrni, hogy likvidáljanak bennünket.” Nincs kizárva a sztrájk sem, ami igen ritkán fordult elő a vállalat történetében.
A Volkswagen gondja természetesen egész Németország problémája. A 2015 2016-os dízelbotrány 30 milliárd eurójába került a vállalatnak (ez Magyarország éves GDP-jének 15 százaléka és ezt nem csak az autógyártó érezte meg. Az elmarad helyiadó-befizetések és támogatások formájában az üzemeinek helyet adó helyi közösségek is rosszul jártak.A berlini parlamentben az ellenzék természetesen rárepült az egyre mélyülő válságra. A német gazdaság nehézségeinek tünetét látják a Volkswagen helyzetében. Arra a nyilvánvaló tényre is felhívják a közélet iránt érdeklődők figyelmét, hogy az autógyártó gondjai tovagyűrűző hatással okozhatnak kárt kiterjedt beszállítói hálózatának cégeinél. Végülis Németország egyik alfahímnek tekintett vállalata betegedett le, amely a világ egyik legnagyobb autógyártója címért verseng a Toyotával.
Nem kímélik a kormányt és a cég vezetőségét sem
Sokan a kormányt ostorozzák, mondván zöld programjának erőltetése miatt nőttek a termelés energiaköltségei és az autók környezetvédelmi technológiájával kapcsolatos kiadások. Eközben megszegve választási ígéretüket, nem szorították vissza a bürokráciát. Hibának tartják a villanyautók vásárlását támogató intézkedés visszavonását is, bár ezt a cégautók esetén hamarosan új kedvezmény bevezetésével igyekszik ellensúlyozni a berlini kormány.
A belső bírálat főként az elektromos átállással kapcsolatos lemaradás miatt marasztalja el a cég vezetőségét, továbbá azért, mert a VW gyengén muzsikál a hibrid meghajtás terén. Az elmúlt év az utóbbi előretörését hozta egyfajta átmenetként a hagyományos belső égésű motoroktól a villanyautók felé.
Elindultak a zombivá válás útján a levegőért kapkodó európai autómárkák
A VW gyárbezárásról szóló döntése egyszerre jelenti azt, hogy eljött az igazság pillanata és azt, hogy megújulás emberi ára riasztóan nagy lesz.
Szemben a kínai autógyártókkal várat magára a megfizethető árú elektromos népautó. Ez éppen annál a cégnél történik, amely a Bogárral emlékezeteset alkotott ezen a téren. Egyes elemzők szerint a Volkswagenből lényegében „eltűnt a volks”, azaz a népautós tényező. Ugyanakkor a realitás az, hogy Európában 2,5 millió autóval kevesebbet gyártanak ma, mint öt évvel ezelőtt és minden ötödik eladott elektromos autó Kínában készül. Gazdasági szempontból nehéz megindokolni miért kellene autókat gyártani a drága munkaerőt kínáló Németországban.
Gianna Leo, a VW tanoncprogramjának vezetője viszont úgy véli, hogy az autógyártó átveri azokat a fiatalokat, akiknek azt ígéri, hogy olyan munkássá képzi őket,akiknek hosszú távon megbízható állásuk lesz.
Források: Guardian, Reuters, CNBC
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Dacia vezérigazgatója megerősítette: jön az elektromos Sandero
Míg a legtöbb gyártó a minél nagyobb megtehető hatótávért dolgozik, a Dacia elérhető elektromos autót akar piacra dobni.
- Közélet
Kínai kézbe kerülhetnek a bezárásra ítélt Volkswagen-üzemek
A tőkeáramlás 180 fokkal megfordulhat az autóiparban. Már ott tartunk, hogy a kínaiak kopogtatnak a VW ajtaján.
- Hírek
Patikamérlegen adagolja a Tesla az újdonságot
A Model Y új változata fellendülést hozhat, de akadnak kockázatok.
- Közélet
David Lynch csodálatosan furcsa filmjei és annak autói
A híres rendező, producer 78 évet élt.
- Hírek
Kamion és személyautó ütközött az M7-es autópályán, egy sávon halad a forgalom
A baleset Polgárdi közelében, az 81-es és 82-es kilométerszelvény között történt.
- Hírek
Bemutatták az utolsó* Alpinát, a B8 GT-t
*Az utolsó önállóan készült modelljüket.
- Hírek
Megvillant a Toyota az elektromos autók piacán
Bár elavult az elektromos Toyota és tükörképe, van két adujuk.
- Égéstér
Ezért tudnak átverni és így állhatsz ki magadért – a Segítség, átvertek! sorozat tanulságai
Átbeszéltük a Segítség, átvertek! című sorozat legfontosabb tanulságait és következtettünk a magyar használtautó-piaci állapotokra.
- Technika
Erre kopog a Lexus!MűhelyPRN: Lexus CT200h – 2012.
Prius-megbízhatóság szebb köntösben: a Lexus CT200h használtpiaci népszerűsége nem indokolatlan, de van egy-két buktató, ami drága lehet.
- Hírek
Kövesd velünk élőben a Budapest-Bamako 2025 rajtját!
A 2025-ös jubileumi Budapest-Bamako hivatalos rajtceremoniáját élőben közvetítjük, tartsatok velünk!
- Hírek
Az M85-ös autóút alagútjában állt neki fotózkodni és gyorsulni egy fiatalokból álló csapat
A lehető legrosszabb helyet választották a megállásra
- Hírek
243 km/h-nál dobta el a BMW-t egy 17 éves amerikai, amivel megölt hat embert – 12 év börtönt kap
A fiatal a baleset éjszakáján többször is közel 300 km/h-val hajtott és közben pénzt ajánlott a követőinek, ha megtippelik a sebességét.
- Közélet
Olvasónkat simán elzavarták a műszaki vizsgáról, a minisztérium segített végül a jogszabályt értelmezni
Jó lenne, ha nem az adott hivatal falufőnöke döntené el, hogy az országos hatályú jogszabályokat mikor-hogy kell értelmezni.
- Hírek
Elhasaltak a német prémiumok
Az Audi 2024-ben, még a BMW-nél és a Mercedesnél is rosszabbul járt Kínában.
- Hírek
A Cybertruck lett a legnépszerűbb villany-pickup - mondja a Tesla
Valószínű, hogy így van, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Célba értek a magyar dakarosok!
Véget ért a 2025-ös Dakar, amin ismét több magyar csapatnak is szurkolhattunk. Hamza Petiék és Mikucza Tamásék végignyomták a két hetes sivatagi ralit.
- Hírek
Két hét alatt 23-an haltak meg a magyar utakon, közleményt adott ki a rendőrség
Négy szabály betartásával te is sokat tehetsz a balesetek megelőzéséért.
- Hírek
Egy perccel több időt töltünk a budapesti dugókban, mint tavaly
A helyzet rosszabb lett, de közel sem olyan rossz, mint gondoljuk.
- Hírek
Az új Aston Martin Vantage Roadster teteje gyorsabb, mint a legtöbb utcai autó 0-100-on
Maga az autó is pokoli gyors, de ez már csak természetes.
- Hírek
Ráraboltak az amerikaiak a belső égésű motoros Porschékra
A német sportautógyár 76 157 autót tudott eladni, ami új rekord.
- Hírek
Beáldozta a Tesláját, hogy a különleges Porschéját mentse egy tulaj a kaliforniai tűz elől
Egy Model Y és egy limitált 911 között nem nehéz a választás.
- Hírek
Tömegbalesetet okozott, a rendőrség a lakosság segítségét kéri az elfogásához
Te is segíthetsz!
- Hírek
A „balra tarts, jobbról előzz” szabálytól a 130-as sebességhatárig – Így fejlődött a KRESZ és oktatása hazánkban
A következő nagy módosítása 2026-ban lép életbe.
- Hírek
Ijedtében behúzta a kéziféket a felriadt utas, baleset lett belőle
Biztosan azt álmodta, hogy nekimennek valaminek.