Így buktatta le a gyári extralista a kikozmetikázott német ex-taxit

2022.06.28. 14:05

Múltkor a bécsi kaland elmesélésénél hagytam abba, jöjjön a folytatás. Sokkal közelebbi célpontot sikerült találnunk ezúttal. Egy budapesti Mercedes átvizsgálására kértek fel. Az autó gyönyörű színben pompázott a kereskedés udvarán. A kilométeróra állása kicsivel kétszázezer alatt, a szervizkönyv német precizitással vezetve. Mi baj lehet? - kérdezi ilyenkor az egyszeri autóvásárló. Elmesélem.

Körbemérve az autót azt tapasztaltam, hogy a rétegvastagság 180-200 mikron környékén mozog. Volt egy-két kiugró érték felfele és lefelé is. Nem kell vészesen sokra vagy kevésre gondolni 230 esetleg 140, éppen csak annyi, hogy kilógjon a mintából. Gyorsan el is vetettem a gyárban újrafújták elméletemet. Annál is inkább, mert érdekes dolgokra figyeltem fel a fényezés közelebbi vizsgálatakor. Apró kis szennyeződések voltak egy-két helyen a karosszérián a festékben. Ez jellemzően akkor kerül bele, ha nem pormentes helyiségben fújják az autót. A teljes átfújás, de csak egy elem fényezése is precíz előkészületeket és pontos munkavégzést igényel.

taxi B cimlap

Rengeteg hibát lehet elkövetni. És amikor a költséghatékony fényezés a cél, akkor bizony el is követik ezeket a hibákat. Szabad szemmel is jól látszottak a festékmegfolyások, jellemzően a falcokban, éleken. Ez megint csak arra utalt, hogy nem gyári fényezéssel van dolgunk. Inkább valami házi, garázsmélyi próbálkozással. Finoman fogalmazva, nem lett tökéletes. Amúgy a fényezés alól egy-két helyen előbújt egy jellegzetes szín, amit a művelt német csak úgy hív: taxi farbe. Másképpen Light Ivory (RAL1015), azaz világos elefántcsont, a férfiaknak bézs vagy kevésbé szofisztikáltan világosbarna. Ez a legtöbb tartományban kötelező eleme a taxizásnak. De még ahol nem kötelező, ott is gyakran használják ismertsége, elfogadottsága okán. Pl. Baden-Württembergben, Schleswig-Holsteinban és Alsó-Szászországban.

További bizonyíték a pánik gomb, mely a műszerfal alatt helyezkedik el, és nem is olyan egyszerű kikapcsolni. Általában a kikapcsoló gomb a csomagtérben helyezkedik el. A személyszállításra használt autókban ez kötelező tartozék.

De csak most jön a java. Megjelent az idáig háttérbe húzódó kereskedő egy Carvertical jelentést lobogtatva. Az autóval minden rendben van, nem volt törve, a kilométer is stimmel. A jelentés tetején nagy betűkkel, szimbólumokkal jelezték, hogy az autó nem volt soha taxi. Hát... kb. tízféleképpen tudom bizonyítani az ellenkezőjét. Egy gyors alvázszám lekérdezést azért kíváncsiságból megcsináltam. Ingyenes, bárki számára elérhető oldalon. A PDF mellékelve, de a lényeg, hogy taxi felszereltséggel rendelték az autót, az extralistában több tartozék is szerepel, ami ezt igazolja. Tetőantenna (ROOF ANTENNA, REAR CENTER FOR TAXI-RADIO ETC.), pánikgomb (TAXI EMERGENCY ALARM SYSTEM), fényezés színe (LIGHT IVORY).

Sajnos a diagnosztika sem adott okot az önfeledt kacarászásra. A részecskeszűrő nyomáskülönbség-szenzor értéke alapjáraton 19 hPa volt – ez közeli DPF cserét jelez. Az óra szerinti futásteljesítményhez képest azért meglehetősen sok tárolt és fennálló hibakódunk volt. Fájdalmas tétel lehet még a két lambda szonda cseréje – ami lassan aktuális - bár itt azért érdemes lenne az okot is felderíteni, hátha más a probléma forrása. EGR, fojtószelep és a légtömegmérő szemrevételezése is időszerű lehet – legalábbis a diagnosztika alapján.

És még mielőtt a „Mé baj, ha taxi vót?”, meg az „Ennyi pénzért mit akartok?” kérdések érkeznének. Ez az autót (is) kiváló állapotúként - mind az esztétikát, mind a műszaki tartalmat tekintve - hirdették. Több mint ötmillió forintért. Ez így megint egy konkrét átbaszás. Se nem több, se nem kevesebb. És semmi baj nincsen a jól karbantartott taxikkal, nem egy olyat vizsgáltam át és vett meg az ügyfelem. Hazudni róla viszont inkorrekt. Ezzel van problémám.

Ha érdekel, hogyan néz ki egy fényezés, van róla egy videónk!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.