Karambolos javítás? Melyik márka a legdrágább?
Annak járunk utána, hogy a szervizelési költségekről szóló legendák is igazak-e, látszik-e a cehhen a márkahierarchia, drágább-e összetörni egy Volkswagent, mint egy Skodát vagy Seatot, a Távol-Keletről származó alkatrész drágább-e, vagy esetleg újra kell értékelnünk az előfeltevéseinket.
Az autókkal kapcsolatban közel annyi sztereotípia uralkodik, mint ember és ember között: a japán megbízható, a franciák váltója szagra és váltási érzetre is egy lágyabb camembert-t idéz, az Alfához meg gyárilag jár a digó kóboráram. Ezek hol megalapozottak, hol nem, az árakban viszont nagyjából stimmelni szokott a népi megérzés.
Az autóval esetlegesen együttjáró, ritkábban előkerülő kiadások felett könnyű elsiklani, hiszen a normál szervizeltetésen (olajcsere, légszűrőcsere, stb) felül nehéz számszerűsíteni azt a bizonytalanságot, amit egy véletlenül előkerülő meghibásodás vagy egy baleset jelent. Magától értetődik, hogy karambol esetén a várható javítási költségek márkánként eltérőek lesznek, a kérdés inkább az, hogy mennyire. Arányosan drágábban lehet javíttatni egy Lexust, mint mondjuk egy Swiftet, ez nyilvánvaló, ám mi annak jártunk utána a TotálKártörténet-lekérdező szolgáltatásunkat biztosító partnerünk segítségével, hogy százalékosan kifejezve hogyan viszonyulnak egymáshoz a konkurens márkák, illetve a kategóriák.
Mi az a TotálKár?
Ha a kiszemelt autója balesetes volt az utóbbi 20 évben, és javították idehaza, vagy legalábbis kellett volna, a TotálKártörténet-lekérdezéssel szinte biztosan megtalálja. Az alap lekérdezés ingyenes. Ha nincs kártörténeti adatunk, nem kell fizetnie. A részletesebb gépjárműkár-kalkulációs adatok lekérése 3990 Ft.
Kipróbálná? Kattintson ide!
Az elemzést közösen, több ezer rögzített kárkalkuláció alapján készítettük, az adatok biztosított káreseteket reprezentálnak, ami azért hasznos, mert a valódi, megtörtént és kifizetett esetek valósághűbb képet festenek, mint a filctollal kirakatba firkált árak.
Márka | Karambolos javítási költség eltérése az átlagtól | Karambolos javítási költség eltérése az átlagtól (márkszerviz) |
Suzuki | 79% | 77% |
Seat | 81% | n.a. |
Skoda | 87% | 86% |
Fiat / Lancia | 87% | 92% |
Opel | 89% | 90% |
Peugeot | 91% | 94% |
Ford | 91% | 85% |
Alfa Romeo | 91% | n.a. |
Citroën | 92% | 92% |
Honda | 93% | 91% |
Volkswagen | 95% | 93% |
Toyota | 95% | 93% |
Renault | 97% | 101% |
Mazda | 98% | 96% |
Kia | 100% | 96% |
Dacia | 104% | 99% |
Hyundai | 105% | 102% |
Nissan | 108% | 102% |
Mitsubishi | 109% | n.a. |
Audi | 125% | 147% |
Mercedes | 135% | 149% |
Volvo | 139% | 143% |
BMW | 142% | 146% |
Lexus | 152% | n.a. |
Azoknak az autóvásárlás előtt állóknak nyújthat segítséget a táblázat, akik testvérmodelleken vívódnak: Fabia legyen, vagy Polo, esetleg Ibiza? Ha nem érdekel az egész autó-téma, csak vigyen el A-ból B-be, és olcsó legyen a javítása, akkor nyilván racionális ember vagy, és a legolcsóbbat választod. Csikós Zsolt kollégánk úgy fogalmazott, hogy a Seatra mindig is afféle pót-pót-Volkswagenként tekintettek a magyar vevők – azért írta kétszer a „pót”-ot, mert a sima pót-Volkswagen a Skoda. Ezt a mi adataink is alátámasztják: míg a Volkswagenek javítási költségei közel átlagosak, Seatot 14 százalékkal, Skodát pedig 8 százalékkal olcsóbb rendbe hozatni, mint a német anyagcég autóit.
A számokról és a márkaszervizekről
A javítás utáni, végső összeget két nagy tétel nyomja meg igazán: az egyik az alkatrészár, a másik pedig a munka során felszámolt óradíj. A nagy minta miatt az általunk vizsgált viszonyszámok sokkal inkább jellemzik ezt a két tényezőt, a javítás típusa és mértéke kevésbé számottevő. Az alkatrészár és az óradíj is rengeteg szempont mentén változhat: a jármű kategóriája, márkája is meghatározó, arról nem is beszélve, hogy milyen szerviznél végeztetjük a javítást. A márkaszervizek általában drágábban javítanak, mint az általános- és szakszervizek, mivel utóbbiak nem feltétlenül liszenszelik a legfrissebb szoftvereket, nem kell költeniük a kötelező márkaarculati elemekre, milliós műszerekre és nagyobb valószínűséggel dolgoznak olcsóbb, utángyártott vagy bontott alkatrészekkel. Esete válogatja, melyik éri meg jobban.
Ha viszont valaki a Távol-Keletre van rátekeredve, és egy jó japánnal vagy feltörekvő koreaival akarja összekötni az életét, azzal kezdik riogatni a szakbarbár ismerősei, hogy de hát ahhoz drága az alkatrész, a szomáliai kalózok védelmi pénze is benne van az első lengőkar árában. A valóság majdnem stimmel, de a különbség nem olyan extrém, hogy egy koccanás miatt jelzálogot kelljen tetetni az újpesti panelra. Az ázsiai és az európai gyártók között összesítve 7 százalék különbség van, ugyanez a különbség márkaszerviz esetén alig 1 százalékra csökken. Ez az adat persze meglehetősen általános, legfeljebb arra jó, hogy az ismerősöket leszereljük, az például sokkal érdekesebb, hogy a Renault-Nissan-Mitsubishi konszernen belül márkaszerviz esetén szinte nincs különbség, ha viszont általános szervizhez visszük, több mint 10 százalékos felárat fizetünk a két japánért - úgy tűnik, a hivatalos márkaközi csatornákon olcsóbban halad az alkatrész.
Külön érdemes szólni az európai és a távol-keleti halmazok legmagyarabb és legrelevánsabb metszetéről. A Suzukikat az esztergomi gyártás és az eleve alacsonyra belőtt pozíció miatt messze a legolcsóbb szervizeltetni. Ebben az is közrejátszik, hogy amiből eleve rengeteg van – márpedig Magyarországon a legnépszerűbb modellek listáján évről évre a Vitarák és a Swiftek végeznek -, azzal törvényszerűen több műhely foglalkozik, ez pedig lenyomja az árakat: az ezredforduló környékén gyártott Swifteket átlagosan 100 000 forintért, a 2010-től gyártottakat 210 000 forintért pofozzák helyre.
E gondolat fonákja, hogy ami ritka, az viszont drága: a Lexus nem csak a Predator-pofával tűnik ki a tömegből, a karambolos szervizköltsége még a német prémiumokhoz képest is magas, ha tehát úgy döntünk, hogy lezúzzuk a japánosan fineszes lemezeket, számoljunk az átlagnál 52 százalékkal magasabb költséggel: még a 10-15 éves GS-eket is átlagosan 450 000 forintért javítják a szerelők. A Lexus évi 1300-as darabszámához képest a német prémiummárkák összesen bő 30 000 autót adnak el itthon, amik közül - valószínűleg szintén a hazai kapcsolat miatt - az Audikat 17 százalékkal olcsóbb javíttatni, mint a konkurens BMW-ket. A márkaszervizes javíttatások esetében a különbség elenyészik, alig 1-2 százalék van a három prémium között. A bőséges felár nem csak a névnek szól, hanem a nívósabb technológiának is: az újabb, vezetéssegítő rendszerekkel jól megpakolt modellekben úgy hemzsegnek az érzékelők, mint szúk a szekrényajtóban, és a beépített radarok, kamerák, spéci bevonatok miatt egy egyszerű szélvédőtörés is könnyen benéz a többszázezres összeg fölé. Csitítsuk le a bennünk lakó irigy kispolgárt, ez a dolgok menete.
Kategória | Karambolos javítás átlagos óradíjának eltérése a teljes átlagtól, kategória szerint (márkaszerviz) |
luxus kategória | 141% |
felső kategória | 116% |
sportautó | 108% |
SUV | 100% |
terepjáró | 94% |
középkategória | 94% |
hobbiterepjáró | 88% |
kompakt kategória | 87% |
kisautó | 87% |
miniautó | 84% |
Ez nagy mértékben köszönhető annak is, hogy az átlaghoz képest a prémium modellpaletta eleve más szegmensekre épít, ezeknél a márkáknál nagyobb a SUV- és limuzin-kínálat, és a javíttatás költsége nem csak márkánként, de szegmensenként is eltér. A luxuskategória óradíjai közel 40 százalékkal magasabbak az átlagot jelentő SUV-okénál, tehát az X5-öt olcsóbb törni, mint 7-est.
Ebben a cikkben már taglaltuk, hogy eredetileg mást és mást jelentettek a terepjárók, a SUV-ok és a hobbiterepjárók, mára viszont valódi, önhordó karosszériás terepjáró már alig akad, a SUV és a hobbiterepjáró között pedig inkább méretbeli különbség van. Ezt a különbséget húzza alá a köztük lévő, majdnem 30%-os szervizköltségbeli eltérés, vagyis ha tényleg csak bevásárláshoz kell egy magasított autó, keressük a hobbiterepjárókat. Az ilyen emelt modellek és a velük azonos padlólemezre épülő társaik között az óradíjat tekintve nincs különbség, tehát aki a Yaris és a Yaris Cross között tépelődik, emiatt igazán ne tegye.
Ne felejtsük el, hogy ezek a számok azt is megmutatják, miért van eltérés a casco-díjakban (amelynek természetesen egyéb elemei is vannak, pl. a lopáskárok fedezete és egyéb költségelemek). Casco kötése esetén természetesen a fentiek nem relevánsak a járműtulajdonos számára, hiszen a javítási költséget (önrész levonása után) a biztosító fizeti. A tapasztalatok szerint azok a járművek, amelyekre kötnek cascót, 2-7 évente valóban részt is vesznek egy karambolban. A gyakoriság természetesen nagyban függ a használat intenzitásától is, bár az is igaz, hogy cascót inkább kötnek azok a járműtulajdonosok, akik többet használják az autójukat. Ahogy láttuk, egy átlagos javítási költség 4-500 ezer forint, ami így három-négy évnyi díjat is elvisz, érdemes lehet meggondolni azt a cascót.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.