A hirdetésben újszerű, sérültnek mondják, valójában totálkáros

2019.06.26. 14:57

Egy ilyen 2009-es Renault Mégane újként legalább négymillió forintba került, most kevesebb mint kétmillióért eladó, pedig nagyon kevés kilométer van benne. A hirdetés egyszavas minősítése szerint újszerű az állapota, és nincs hasonlóan keveset futott, azonos motorral szerelt Renault Mégane III a magyar neten. Ennyi pénzt általában a százezer kilométer körüli futásteljesítményű példányokért kérnek. Csoda? Dehogy. Olvasónk ellenőrizte az autó múltját az állami rendszerben, mi pedig felhívtuk a kereskedőt.

A vonalban a jászberényi Akeb autókereskedés alkalmazottja, a témánk átlagos: egy Renault Mégane III 1,6 Expression, melyet a kereskedés Használtautó.hu-s profiljában hirdettek meg. Egy olvasónk meg akarta venni az újszerűként hirdetett Renault-t, felhívta a kereskedést, ott elmondták neki, hogy az autó eleje sérült volt, de tökéletesen kijavították. Az előző tulaj padkára futott a Renault-val, néhány karosszériaelemet cserélni kellet, de a sérülés nem volt súlyos, magyarázták neki. Ezután az olvasó megadta a hirdetésben szereplő rendszámot a Jármű Szolgáltatási Platformon, hat fotót talált a "Származásellenőrzés és eredetiségvizsgálat fül" alatt, és máris új értelmet kapott az újszerű állapot kifejezés. Nézzék: 

torott1

Egy 2009-es évjáratú, 31900 kilométer futott Mégane III mindössze 1 millió 899 ezer forintért elég jó vétel. Azonos korú, szintén 1,6-os, benzines példányokban jellemzően minimum 80-100 ezer kilométer van, és ebből a szériából még rengeteg a dízel. Ez az ár nem gyanúsan kevés tehát, pusztán ezt látva senkinek nem kell tudnia, hogy az ajánlat titkos záradékot tartalmaz.

Amikor felhívtam a kereskedést, elmondtam, hogy a Totalcarnál dolgozom, és mint kiderült, csak ezért mondta el nekem Zsolt, hogy az autót korábban totálkárosra törték. A művelet állítólag tökéletesen sikerült, és a vevőjelölt átvizsgálhatja az autót, mielőtt dönt.

torott4

Fájó ugyanakkor, hogy rajtam kívül bárki másnak csak azt árulják el, hogy a Mégane korábban sérült volt, azt nem, hogy egy oszlop lebontotta az elejét. Nemcsak a lökhárító, a motorháztető, a sárvédők, a hűtők, a fényszórók és a segédberendezések mentek a roncsolódtak össze, hanem a fontos funkciót betöltő kereszttartó és a hossztartók is deformálódtak, betört a szélvédő, illetve kinyíltak a légzsákok is. Egy ennyire összetört autó márkaszervizes javítása nem éri meg, azért simán elkérhetnek annyit, amennyit egy törésmentes autó ér.

2
Fotó: hasznaltauto.hu

Az értékesítő szerint a vevők sajnos megijednek a totálkár szó hallatán, ezért nekik nem részletezik ilyen mélyen az autó múltját. Kár, mert egyrészt nem akarok ilyen autót venni, másrészt mindenkinek joga van tudni, miért fizet, még akkor is, ha esetleg riasztó az összes részlet, és nagyon kevesen akarnak totálkárosra tört, majd helyreállított autót vásárolni. Ez a Renault nem a kereskedés nevén van, ami szintén vörös posztó. Erről sem írnak a hirdetésben, miközben szavatossági szempontból egyáltalán nem mindegy, kivel köt üzletet a vevő. 

4
Fotó: hasznaltauto.hu

Nem állítom, hogy egy tízéves Renault-t nem lehet hibátlanul megjavítani egy ilyen súlyos ütközés után, azt viszont igen, hogy amíg van választási lehetőség a piacon, biztosan nem vennék olyan autót, amit roncsból építették. Értem, hogy nagyon jól sikerült, talán sosem kopnak félre a kerekei, talán pontosan be lehet állítani a futóművét, talán hibátlanul működik a motor és a segédberendezések, elvileg bekerültek az új légzsákok is. De mégis. Fogjuk a karmára, nekem mindegy.

5
Fotó: hasznaltauto.hu

Talicskányi cikket írtam már a január óta működő, ingyenes autólekérdező rendszerről, amely ezúttal ismét megmentett valakit egy megalapozatlan döntéstől. A minap "totalcaros idiótának" neveztek egy Youtube-videóban, amiért rendszeresen olvashatják a csalólebuktató rendszerről szóló cikkeimet, pedig többször leírtam már, hogy a Belügyminisztérium adatbázisa néha hibás adatokat közöl, vannak nehezen javítható elírások, tehát körültekintően kell használni. Ezúttal viszont nehéz lenne mást látni a törött Renault eredetiségvizsgálati fotóin, mint egy alaposan összetört autót, melyet most újszerűként hirdetnek. Lendületesen változik a szavak jelentése, legyenek óvatosak!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.