Érdekes autók versenye - még jelentkezhetsz!

Cross Hungary-túra, 2019. május 22-25.

2019.04.25. 17:23

Szuper helyek, érdekes autók, egy csomó begyűjtött kilométer, olyan utak, ahol sose jártál és díjak – Magyarország eddigi leghosszabb, kivételesen nagyszabású ügyességi-, kultúr-, autóbuzulós zúzása várja a jelentkezésed. Mi is ott leszünk.

Egy csomóan vannak, akik még mindig nem a steril, behűtött, komfortos utazószobát szeretik az autóban, hanem azt a gépet, amely százötven éven át megadta nekünk a végtelen szabadság érzését. Az érzést, hogy van egy ilyen, pár fajta anyagból összerakott, mégis komplikált gép, amit, ha ügyesek vagyunk, óriási élvezet használni, s miközben élvezzük ezt a fajta használatot, a világot is megismerhetjük vele. Nem is a lábunk, hanem ha elég merészet gondolunk, akár a képzeletünk kiterjesztésévé válhat a géplény. A rózsaszín álom azonban a dugóban állva, autópályán lökdösődve, káromkodva szabad parkolóhelyet keresve – ahogy ma manapság többnyire elképzeljük az autózást – hamar szertefoszlik.

Pedig ma, 2019-ben is lehet jót, sőt, bombajót autózni, igen, még Magyarországon is. Csak nem árt, ha valaki nekiáll, megtervezi az egészet, leszervezi a látnivalókat, a szállásokat, bejárja az útvonalat, hogy tényleg élvezetes-e minden szakasz. És az még jobb,– ha már egyszer úgyis arra jár – hogy belekever nekünk egy rakás ügyességi elemet, mert akkor még azokon a részeken sem fogunk unatkozni, ahol amúgy csak a Védákat figyelnénk, mert amúgy semmi se történik.

Mindenféle stopper elleni (Chronoswiss, Budapest Classic), szlalomozós, országjáró (Fiat 500 Klub Ipoly hidak-túra) vagy éppenséggel tájékozódás-alapú autós ügyességi versenyek szép számmal akadnak a tavaszi programban, szuper élmény mind. Jó az olyan annak, aki vezet, egy darabig szórakoztató a navigátornak is (ez már inkább vérmérsékletfüggő), de mindig ott a kérdés – mivel lehetne még színesebbé tenni? Itt jön be egy másik fajta autózás, a sima túrázás, ami fasza dolog, bár két-három nap után önmagában már az sem akkora élmény, mint elinduláskor. Nem lehetne ezeket valahogy kombinálni?

De igen. Pont erről szól az idén első évadába lépő Cross Hungary-túra. E bemutatkozó évben a szervezők – akik korábban már több, hasonlóan hosszú távú, de kerékpárosoknak szánt versenyt rendeztek – egy olyan eseményt tolnak alánk, ami többféle, jó autóval kiélvezhető, ínyenc programot fűz egybe.

A túra alapgondolata: menjünk végig a magyar határ mentén a létező legjobb autós útvonalakon. Ezek persze többnyire ismeretlen, ám jellemzően jó állapotú, eldugott utak, hiszen pár helyi lakoson kívül ki az, aki a határ mentén közlekedik? Mivel Magyarországot körülbelül 1700 kilométernyi aszfaltút rajzolja körbe, sok autózásról van itt szó, ezért eleve két részből áll a program – az első fele egy hónap múlva, május 22-25. között zajlik az ország keleti régiójában, Szobról indulva, Baján végezve, a második fele pedig augusztus 29-31. között fut le, bátaszéki indulással, esztergomi beérkezéssel, tehát nyugaton.

Hogy ne csak a motor sok száz kilométeren át való berregtetése és töméntelen benzin elégetése legyen a tét, mindenféle ügyességi elemeket is bekomponáltak a szervezők: egy pontosan követendő itinert (csak a rajtnál adják át a részletes tervet, nehogy valaki előre be tudja gyakorolni az útvonalat), meglátogatandó ellenőrzőpontokat, vezetéstechnikai betéteket, stopper ellenében, századmásodperces pontossággal teljesítendő szakaszokat. Azaz mindent, ami ezeken a young- és oldtimer-túrákon már régóta szokásos elem.

Hogy a szellem is megkapja a táplálékot, az útvonal Magyarország jobban, kevésbé és alig ismert nevezetességei közül is érint számosat – egy részüket pihenőidőben, belülről, más részüket kívülről nézik majd meg a nevezők – várakról, kastélyokról, történelmi helyszínekről, spéci múzeumokról és kiállításokról van szó. Nem hajszás, de meglehetősen tömény a program, érdemes készülni a nem autós oldalára is, a kényelmes cipő, nyitott gondolkodás nem hátrány.

Egy hónapja írták ki a versenyt, már gyűlnek a nevezők, s úgy tűnik, érdekes autókban nem lesz hiány, hiszen többek között két Corvette (egy 1968-as és egy 1992-es – utóbbiról nemrégiben írtunk),'43-as, eredeti, háborús Jeep, Citroen DS, Jaguar XJS kupé, szintén kupé állólámpás Mercedes, de még egy négykerekes Panda is szerepel az indulók között. Lehet, hogy egy Corvette, vagy egy Jag gyorsabb, de simán lehet, hogy az ügyességi elemek miatt végül a pandások viszik el a főnyereményt a bajai eredményhirdetésen.

Most egyelőre az első szakasszal foglalkozunk, hiszen hol van még az augusztus. A szerdai reggelen a szobi révtől startol a mezőny, majd Nagybörzsönyön át Balassagyarmatra zúz, ahol a társaság meglátogatja a Pannónia Motorok Múzeumát, benne harminc, hazai gyártású géppel. Onnan Szécsény, ahol a Forgách-kastély mellett veszik kezdetüket az erőpróbák. Majd Szinpetri jön, ott Óriáskönyv-Múzeumot látogat a jónép (a világ legnagyobb, 1420 kilós, közel négyszer négy méteres könyvét is ott állították ki), esti pihi.

Másnap Vizsoly jön a Mézmúzeummal, Hollóháza a porcelánmanufaktúrával és a Szász Endre külön kiállítással. Onnan elsuhan a társaság a Füzéri vár mellett, majd Pácinban pihenő, ahol a nagy nevezetesség a Magóchy-kastély. Ha már ott, akkor egy kis autós próbatétel... Kisvárdai vár, vásárosnaményi Tomcsányi-kastély (próba), Nyírbátorban a Báthory-várkastély, majd ezzel vége is szakad a második napnak. Elég színes, igaz? Állítólag az utak arrafelé fantasztikusak.

A harmadik nap Gyulára autózik a csapat – több aznapi próbatétel után kicsit hamarább jön a megállás, mert a városban több nevezetességet is körbejár a kompánia, néhány olyat is, amelyhez az átlagos látogató nem okvetlenül fér hozzá. Majd szombaton jön a zárónap a Bréda-kastéllyal (Magyarország egyik legszebb műemléke), a Paprika Parkkal (ami állítólag kivételesen érdekes), onnan Mórahalom és a Mini Hungary Park, amelynek nevét nem autósan kell értelmezni, azaz sok-sok pici, Issigonis által tervezett négykerekűvel, Twiggyvel, Ringo Starral és barbecue-zó angol hippikkel, hanem az ország nevezetességeinek 1:25-ös arányú, nagykertnyi parkban elhelyezett makettvilágaként. Még elolvasni is sűrű mindezt, igaz? Baján meg eredmények, háromféle kategóriában többszintű díjak, illetve a naponta legtöbb pontot összeszedő csapatok egyedi jutalmazása, csinnadratta, öröm és boldogság. Aztán mindenki hazaautózhat, a fotelbe lerogyni, üveges szemmel révetegen meredni. Utóbbi mellékhatás kvázi garantált a négy nap után.

Természetesen mindez nincs ingyen, az árazás itt az, mint az 1/100-as versenyeké szokott lenni (60-80 ezer), felszorozva a napok számával. Csak ugye, itt nem egynapos a táv, hanem négy, ami a szervezésen, kajákon és időmérésen túl tartalmaz még hároméjszakányi szállást szállodákban, apartman hotelekben, illetve üdülőfalvakban, valamint jó néhány belépőt is. Ólinklúziv, ahogy ezt a Tui-nál mondani szokták; május 4-ig kicsengeted a lét a Cross Hungary-nél, utána már csak egy jópofa autó, négy nap szabadidő, s egy jó stopper kell a boldogsághoz. Utóbbiból legyen kettő, just in case.