Hidrogénautózni rettenetes élmény, perelnek a tulajdonosok

2024.04.22. 05:57

Annak ellenére, hogy az utakat egyre több és több elektromos autó járja, néhány gyártónak más elképzelései vannak a közúti közlekedés jövőjéről. A leghangosabb ezek közül a Toyota, melynek vezetői többször felszólaltak már a hidrogéntechnológia mellett. Ennek ellenére az üzemanyagcellás autók továbbra sem terjedtek el, akinek pedig van, átverve érzi magát.

Az insideevs.com nemrég alaposan utánajárt, milyen élményei vannak az amerikai hidrogénautósoknak. Az eredmények elkeserítőek. A legelterjedtebb hidrogénautó, a Toyota Mirai tulajdonosai csalódottak, dühösek, több tucatnyian pedig jogi lépéseket tettek a Toyotával szemben.

1

Fontos leszögezni, hogy a tulajok többségének nem az autóval van a fő problémája. Bár a Mirai 260 mérföld (420 kilométer) körüli valós hatótávja messze elmarad az ígért 402 mérföldtől (645 kilométer), a legtöbben így is szeretik az autójukat. A probléma a tankolással van.

Amíg az elektromos autók töltőhálózata folyamatosan fejlődik, a hidrogénkutakról ez nem mondható el. Az egész Egyesült Államokban jelenleg csupán 52 helyen lehet hidrogént tankolni, az elérhető kutak száma pedig növekedés helyett csökken: 2023-ban még 59 állt a Mirai tulajuk rendelkezésére.

Mindez azt eredményezi, hogy a hidrogénautósoknak esetenként 40-50 mérföldet (65-80 kilométert) kell autózniuk a legközelebbi hidrogénkúthoz, de ez sem garantálja, hogy ténylegesen találnak üzemanyagot. A töltőállomások többsége folyamatos technikai és ellátási gondokkal küzd, de ha éppen működik, és üzemanyag is van, hidrogént tankolni nem túl jó élmény.

Előfordul, hogy az extrém alacsony hőmérséklet miatt az autóhoz szó szerint odafagy a töltőfej, melyet csak szakember segítségével lehet biztonságosan leszedni. Mire az illetékes egy óra múlva a helyszínre ér, már kígyózó sorokban áll a többi hidrogénautós. Kénytelenek várni: a következő hidrogénkút túl messze van.

7

Más jellegű problémák is előfordulnak. Egyes kutak például csak húsz percenként egyszer képesek hidrogént kiadni, akkor is csak egyharmad tankra eleget. Egy közel üres Mirait teljesen feltölteni így több mint egy órába telik.

Az egyik tulajdonos szerint hidrogénautót birtokolni "finoman szólva sem jó élmény." Bár magát az autót imádja, amikor tankolni indul, egyáltalán nem lehet biztos benne, hogy valóban talál-e üzemanyagot. Mindez ráadásul nagyságrendekkel rosszabb, mint a villanyautóknál tapasztalt hatótávszorongás, elvégre sokkal könnyebb áramot találni útközben, mint hidrogént.

A másik probléma, hogy a hidrogén kezdetben is igen magas ára megháromszorozódott az elmúlt időszakban. A True Zero hidrogénkutak eredetileg körülbelül 13 dollárért (4 800 forint) adtak egy kiló üzemanyagot, de ez mára 36 dollárra (13 300 forint) emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy a Mirai 5,65 kiló kapacitású tankját nulláról megtölteni döbbenetesen drága: 203 dollár (75 000 forint). 

A Mirai tulajok egyetlen mentsvára, hogy egy 15 000 dollár (5,5 millió forint) értékű tankolókártyát kaptak az autójuk mellé, így egy darabig nem nekik kell fizetni a hidrogénért. A megemelkedett árak miatt azonban az összeg jóval gyorsabban fogy a vártnál. Nem meglepő, hogy amint elfogy a 15 000 dollár, a tulajdonosok megpróbálják eladni az autójukat. Csakhogy senkinek sem kell egy olyan jármű, amit 203 dollárba kerül megtankolni.

c2 w4v8999

„A legvadabb rémálmaimban sem gondoltam volna, hogy egy Toyota szintű óriástól vásárolt autó ennyire borzalmas élmény lesz. Az egész hidrogénautó egy kísérlet, ami éppen most hullik szét. Nem vártam, hogy veszek egy autót a Toyotától, és átverve, becsapva, félrevezetve érzem majd magam." – fogalmazott az egyik tulajdonos.

A Mirai tulajok azért ennyire dühösek, mert a Toyota nem ezt ígérte nekik. A kereskedések alkalmazottai azt mondták az érdeklődőknek, hogy a hidrogén széles körben elérhető, egy hidrogénautót megtankolni pedig ugyanolyan könnyű, mint egy benzinest vagy dízelt.

A japán gyártó is érzi, hogy a tulajdonosok nem azt kapták, amit vártak, de nem tehet sokat. Az elégedetlenkedőket belső égésű motoros kölcsönautókkal és visszatérítésekkel próbálják kiengesztelni, de az alapvető problémát ezek nem oldják meg.

A Mirai tulajdonosok egy része autójuk visszavásárlását követelte a Toyotától, de a japán gyártó ezeket az igényeket rendre elutasítja, mivel magával a járművel nincs gond.

Végső elkeseredésükben 30 tulajdonos pert indított a Toyota ellen, miközben további 20 jogi lépéseket fontolgat. Álláspontjuk szerint a Toyota meghamisította a "több mint 400 mérföldes" hatótávolságot, az infrastruktúra megbízhatatlan, a hidrogénkutakhoz vezető "fáradságos utazások" pedig felemésztik a jármű hatótávolságát, miközben a kereskedők eltúlozták a hidrogén elérhetőségét és hazudtak a várható felhasználói élményről.

Magyarországon még az Egyesült Államokhoz képest is szerény a hidrogénes infrastruktúra. Az első – és mai napig egyetlen – hidrogénkút három évvel ezelőtt nyílt meg a Linde Illatos úti telephelyén, 2024 januárja óta pedig már bárki használhatja. A Villanyautósok információi szerint az első 4000 kilogramm hidrogént ingyenesen biztosítja a töltőállomás, utána itt is fizetni kell majd.

A hidrogénkutak terjedését az áruk is lassítja: a technológia komplexitása és a szigorú biztonsági előírások miatt a Lindének minimum 1 milliárd forintjába kerül egy töltőállomás építése, ezen pedig a gyártás felfuttatása sem képes jelentősen enyhíteni.

Ha érdekel az üzemanyagcellás Toyota Mirai hazai menetpróbája, katt ide: