Ezért nincs tervben a carsharing-autók felengedése a Lánchídra

2023.05.27. 13:02

Miért nem lehet MOL Limóval, vagy más carsharing-szolgáltató autójával átmenni a Lánchídon? És zöldrendszámos autóval? Valamint mi lesz a környéken élőkkel? Ezekre és még sok más kérdésre kaphattunk választ a BKK keddi online fórumán, ami a Lánchíd jövőjéről szólt.

Mint ismert, a Lánchídon jelenleg csak biciklivel, busszal és taxival lehet áthaladni. Ez a felállás pedig elképzelhető, hogy megmarad – már ha megszavazzák a budapestiek. A BKK állásfoglalásában támogatja a jelenlegi helyzetet, több okból is:

  • A buszok menetideje Pestről Budára a csúcsidőn 54, a teljes napot vizsgálva pedig 44 százalékkal csökkent.
  •  A híd környékén jelentősen csökkent a károsanyag-kibocsájtás mértéke.
  • Már nem csak két buszjárat veszi igénybe a Lánchidat, hanem öt.

A Waze adatai szerint a tesztidőszakban mintegy 14 százalékkal csökkent a fővárosi dugókban eltöltött idő, és munkanapokon 40 ezer járművel csökkent a hidak összforgalma – ámbár nem biztos, hogy ez csak a Lánchíd erénye.

A híd jelenlegi forgalmi rendjének jövője még kérdéses, de maga a Lánchíd jövőjével kapcsolatban is vannak még kérdések. A BKK emiatt szervezett egy online fórumot, ahol a lakosság is feltehette kérdéseit a híddal kapcsolatban.

A kérdezz-felelek szekció előtt a BKK részletesen beszámolt a Lánchíd felújításának menetéről, az előbb említett tesztidőszak eredményeiről. Többek között beszámoltak arról, hogy milyen koncepciókon gondolkoztak a Lánchíd közlekedésével kapcsolatban: volt olyan ötlet, hogy egyirányúsítják a Lánchídat Pestről Buda felé, és ezzel egyidejűleg a Szabadsághidat is, de azt Budáról Pest felé.

Lehet, hogy innentől ez a forgalom számít csúcsidőnek a Lánchídon.
Lehet, hogy innentől ez a forgalom számít csúcsidőnek a Lánchídon.

Bodor Ádám mobilitásfejlesztési igazgató elmondta, hogy a taxik azért vehetik igénybe a Lánchidat, mert a közösségi közlekedés kiegészítéseként tekintenek rájuk. Ugyanis vannak helyzetek, amikor a közösségi közlekedés nem megoldás, és ilyen helyzetekben inkább taxit használjanak az emberek, minthogy csak az ilyen pillanatokért legyen valakinek saját gépkocsija. Azzal pedig, hogy a taxik használhatják a Lánchidat, vonzóbb lehetőséggé is válhatnak. 

Valamint a tapasztalataik szerint a taxisok együtt tudnak működni a biciklisekkel, de azért van még mit javítani a helyzeten – fűzte hozzá. Bársony Péter, a BKK stratégiai adatmenedzsment és tudásközpont igazgatója pedig hozzátette, hogy négy közszolgáltatási tevékenysége van a BKK-nak és ebből az egyik a taxiszolgáltatás. Emiatt pedig van egy bizonyos kontrolljoguk azzal kapcsolatban, hogy a főváros a taxikkal mit kezd és hogyan kezd.

Nincs hídsharing a carsharinggel

A lakossági kérdések során szóba került, hogyha taxisok igénybe vehetik a Lánchidat, akkor a carsharing szolgáltatások, miért nem. Bodor Ádám elmondta: a taxisok felé van és lehet is minőségi elvárásuk, míg a carsharing szolgáltatásokkal kapcsolatban „jelen pillanatban ez még nem egy ilyen kialakult helyzet.” Viszont ettől függetlenül a taxikat gyakorlott járművezetők vezetik, a carsharing autókat pedig bárki vezetheti – hangsúlyozta Bodor. Ha ezek nagy mennyiségben megjelennének a Lánchídon, az a közösségi közlekedést talán nem, de a híd kerékpáros forgalmára valószínűleg negatív hatással lenne. Viszont ez a jövőben változhat, de ahhoz előbb a carsharing-rendszer beillesztését kéne jobban kitalálni – mondta. 

Zöld rendszám ide, autómegosztók oda, ti itt nem mentek át!
Zöld rendszám ide, autómegosztók oda, ti itt nem mentek át!

Ezáltal pedig szóba kerültek a zöldrendszámos, vagy a tisztán elektromos autók felengedése is. Ismertették, hogy áprilisig bezárólag nagyjából 29 ezer zöldrendszámos autó van forgalomban Budapesten, aminek picivel több mint a fele, 55 százaléka tisztán elektromos. Vagyis átszámolva nagyjából 15-16 ezer villanyautó van a fővárosban, és a számuk csak egyre nő. Ez szerintük  pedig már akkora volumenű, hogy képes lenne akadályozni a bicikliforgalmat a Lánchídon, ezért elvetették felengedésük a lehetőségét. 

Egy kérdés erejéig az is szóba került, hogy az V. és I. kerületi lakosok használhassák autóikkal a Lánchídat, viszont ez jogilag aggályos lenne, valamint a kivitelezése sem egyszerű.