Villanymotor-gyártóként élne túl a dugattyú-specialista

2021.05.12. 11:35

A németországi Mahle a dugattyúk és hajtókarok gyártójaként vált ismertté, és bár ma már más területekkel – légkondicionálók és hűtőrendszerek gyártásával – is foglalkoznak, a legtöbb termékük ma is a belsőégésű motorhoz kapcsolódik. Ugyanakkor már belekezdtek egy olyan fejlesztésbe, amely a villanyautó-gyártásban is fontos szereplővé teheti a céget.

mahle villanymotor

Ez egy új típusú, autóhajtásra szánt villanymotor, amelyben megpróbálják ötvözni az eddig használt megoldások előnyös tulajdonságait. A Mahle a villanyautó-gyártásban szinte egyeduralkodó villanymotor-típus, a szinkronmotor egy olyan változatán dolgozik, amelybe nem kell drága állandó mágnes, viszont a forgórész áramellátásához sincs szükség csúszógyűrűkre, amelyek idővel elkophatnak.

A Mahle megoldása elsőre feleslegesen komplikáltnak hangzik: indukcióval, fizikai kontaktus nélkül táplálják a forgórészt, majd az így keletkező váltóáramot a forgórészben egyenirányítják. Ugyanakkor a gyártó szerint sikerült 95%-os átlagos és 96%-os maximális hatásfokot elérni, ami elég jó értéknek számít. A megoldás további előnye – persze az alacsonyabb költség mellett – hogy az állandó mágneses szinkronmotorokkal ellentétben itt egyszerűen le lehet kapcsolni a forgórész mágneses mezejét, azaz haladás közben beállítható úgy, hogy ha nem kap áramot, akkor minimális ellenállást fejtsen ki. (Az állandó mágneses motorok ilyen, forgatott üzemben generátorként működnek, ami erős motorfék-hajtással jár.)

A fejlesztők szerint az új motor, amelyből már most létezik 190 lóerős változat, két éven belül gyártásba mehet. Állítólag érdeklődés is van, ami nem is csoda: a Mahle legfontosabb megrendelői, a nagy nemzetközi autógyártók szinte kivétel nélkül foglalkoznak valamiféle villanyautó-fejlesztéssel, így találkoztak az ideális motor kiválasztásának problémájával is. Erre pedig a Mahle egy eddig még nem próbált, és elvi szinten elég hatékony megoldást kínál.