Elektromos sportkocsi-kategóriát jelentett be az FIA

2021.04.23. 16:37

Az előzetes paraméterlista sok mindent tartalmaz, többek közt az is kiderült, hogy az akkumulátorcellákat a Saft-tól kell majd megvenni, de néhány nagyon lényeges kérdést nem érint a bejelentés.

A Nemzetközi Automobil Szövetség, amely az autósport koordinációjának legfontosabb szervezete, saját elektromos versenyformulát készül meghirdetni. A bemutató sajtóanyag szerint 1490-1590 kg minimáltömegű, utcai villanyautókból, vagy benzines GT3-as versenygépekből átalakított elektromos járművek számára hirdetik meg az új formulát, amelyek hátsó- vagy összkerék-hajtásúak lehetnek, legfeljebb négy villanymotorral, amelyek összteljesítménye legfeljebb 430 kW, azaz 585 lóerő lehetne.

Az anyag szerint minden gyártó maga építhetné az akkumulátorcsomagját is, de csak a Saft – a Total olajvállalat akkumulátorgyártó leányvállalata – által biztosított szabvány, zsák-formátumú cellákból dolgozhatnának. Az akkumulátor kapacitása legfeljebb 87 kWh lehetne, a legnagyobb töltési és visszatáplálási teljesítmény pedig legfeljebb 700 kW, vagyis 951 lóerő.

Az adatok ellenére számos nyitott kérdés marad: ilyen például, hogy milyen hosszú futamokat terveznek. A megadott paraméterekkel 20-30 perces futamoknál hosszabb nemigen képzelhető el utántöltés nélkül, azaz a benzines GT bajnokságoktól eltérően nemigen lehetne szó hosszabb távokról.

Emellett egyelőre a megfelelő töltőhálózat is hiányzik szinte minden versenypályáról, a 700 kW-os töltőteljesítmény pedig egyelőre legfeljebb laboratóriumi körülmények között működik: a leggyorsabb sorozatgyártású egyenáramú gyorstöltők 350kW-osak. A mai villanyautó-versenyeken pedig nem egyszer dízel-áramfejlesztőkkel töltik a tiszta versenyautókat.

Az FIA bejelentése ezzel együtt egy fontos, gesztusértékű lépés a fenntartható autóversenyzés felé, és egyben arra is esélyt ad, hogy az autóversenyek ismét kutatási, tapasztalatszerzési tereppé váljanak az autógyártók számára, ahol a szériamodellekbe szánt megoldásokat próbálhatják ki szélsőséges körülmények között.