Mit kéne tudnia a villanyautónak, hogy szeressük?

2020.09.22. 07:01

Tízezer embert kérdeztek meg nyolc országban a Castrol kutatásában arról, hogy mit gondolnak, mikor lenne számukra vonzó az elektromos autózás, és vajon mikorra várható az átállás az új megoldásra.

Az egyik legnagyobb globális olajvállalat, a BP leányvállalata nem bocsátkozott jóslatokba: ezt a kuncsaftjaira bízta. Nyolc nagyobb piacon kérdezték meg az embereket a villanyautózással kapcsolatos alapvető problémákról, és azok megfelelő megoldásáról.

A megkérdezettek persze nagyon mást gondolnak az Egyesült Államokban, Franciaországban, Indiában, Japánban, Kínában, Nagy-Britanniában, Németországban és Norvégiában ugyanazokról a kérdésekről. Míg a teljes összesítésből az derül ki, hogy átlagosan 2024-re tartják valószínűnek a megkérdezettek, hogy megfontolnák egy villanyautó vásárlását, az indiaiak szerint már 2022-ben elképzelhető lenne egy ilyen vásárlás, míg a legpesszimistább japánok szerint 2026 előtt nem valószínű, hogy ilyet tesznek. A megoldás szélesebb körű elterjedését is az indiaiak tették a legkorábbi időpontra, 2025-re, míg a britek és a japánok szerint csak 2033-ra valószínű, hogy erre sor kerülhet.

Arra a kérdésre, hogy mit tartanak a villanyautók legnagyobb problémájának, 38% válaszolta, hogy az árat, 27% hogy a töltési sebességet, 20% hogy a hatótávot, 11% a töltési lehetőségek hiányát, és 4% azt, hogy nem megfelelő a villanyautó-választék.

Az is kiderült, hogy hol látják azt a határt a vevők, ahonnan elfogadhatónak tűnnek az egyes paraméterek. Elfogadható vételárnak például átlagosan úgy 36 ezer dollárt – 11 millió forintot – tartanának átlagosan, de a japánok már 43 ezer dollártól, azaz 13,3 millió forinttól vennének elektromos autót, a britek viszont valahol 30 ezer dollár, azaz 9,2 millió forint körül húznák meg a határt.

A töltési idő tekintetében egységesebb a kép: az átlag 31 percet tartana elfogadhatónak, ami országonként 27-35 percet jelent. Hatótávban az átlagos elvárás 469 km, ez 401 és 517 km közti értékeket jelentett országokra lebontva.

A töltési infrastruktúrát is sokan látják komoly problémának a felmérés szerint: a megkérdezettek 70%-a szerint csak azután képzelhető el a villanyautók széles körű elterjedése, hogy az elektromos töltőpontok legalább olyan gyakoriak lesznek, mint manapság a benzinkutak.

A felmérés eredménye olyan szempontból biztató lehet a villanyautózás hívei számára, hogy a számokat már a mai modellek is egész jól megközelítik, bár mindegyiknek egyszerre még egy sem felel meg. Van például 11 millióért elektromos autó, de olyan, ami ennyiért 31 perc alatt teljesen felölthető és 469 kilométert megy egy töltéssel, még nem létezik.

A technika fejlődésével talán tényleg eljutunk oda is néhány éven belül, de hogy az mikorra várható, azt mindenki csak találgathatja. A Bloomberg New Energy Finance egy korábbi, piaci adatokon alapuló elemzése például 2029 és 2040 közé teszi az elektromos autókra való átállás időszakát, ami egy fokkal hihetőbb, mint amit az utca embere jósolt a Castrol kérdéseire válaszolva.