Gyártásba küldik a hidrogén-hajtású BMW X5-öst

2020.03.30. 16:25

Bár egyelőre csupán kis sorozatról van szó, a BMW egyértelműen jelezte, hogy bízik a hidrogén-hajtás jövőjében.

„Hosszabb távon a hidrogén-üzemanyagcellás technológia lehet a hajtáslánc-kínálatunk negyedik tartóoszlopa” - idézi a BMW Klaus Frölichet, az igazgatótanács tagját. „Különösen a népszerű X modellcsalád felső szegmenséhez passzol jól ez a megoldás” - mondta az igazgató, és ennek kapcsán azt is megmutatták, hogy néz ki az X5-be szánt hajtásrendszer.

A mérnökök láthatóan igyekeztek úgy összeállítani a rendszert, hogy beférjen egy hibrid hajtáslánc helyére, azaz ne legyen szükség az X5 karosszériájának jelentősebb módosítására. A 700 bar rendszernyomású tartályok masszív alsó védelemmel az autó legvédettebb pontjára, a kardánalagútba kerültek, ezekben így 6 kg-nyi hidrogént lehet tárolni, ami a BMW szerint úgy 440 kilométerre elegendő.

A hajtást villanymotorokra bízták, ezek csúcsteljesítménye 375 lóerő, míg az üzemanyagcellából legfeljebb 170 lóerő nyerhető. A rendszer része emellett egy ismeretlen méretű Li-ion akkumulátor, ebbe táplál vissza a hajtás lassításkor, illetve ennek segítségével használható ki rövid időre a maximális teljesítmény.

Bár az üzemanyagcellás hajtás egyelőre kifejezetten drága, és a nagy nyomáson tárolt hidrogén miatt nem is veszélytelen, a támogatói azt hozzák fel mellette, hogy a tisztán elektromos autókhoz képest villámgyorsan tölthető fel. Míg egy elektromos autó jelenleg akár 20-30 percet is elveszteget a gyorstöltőn ahhoz, hogy a teljes hatótávja 70%-át visszanyerje, a hidrogéntartályok töltése 3-4 percnél nem tart tovább. Épp ezért több gyártó is úgy véli, hogy a nagyobb távolságra történő utazáshoz, illetve nagyobb autók esetében ez lehet a benzin- és dízelmotorok legjobb kiváltója.

A BMW az X5 hidrogén-hajtású változatát már 2022-től gyártani tervezi, bár hogy ez a kis sorozatú gyártás mit takar, azt egyelőre nem tudjuk. A legvalószínűbb, hogy legfeljebb néhány száz vagy ezer autót készítenek majd, ami leginkább arra lehet jó, hogy ösztönözze a világszerte elég fejletlen töltőhálózat bővítését, és ezzel megteremtse a lehetőséget a folytatásra.