Tágasabb és korszerűbb az új Skoda Octavia

2019.11.11. 20:12

Az első gyári fotók láttán az az érzése támad az embernek, hogy az Octavia kategóriát lépett, pedig alig nőtt az autó a közvetlen elődhöz képest. Ugyanakkor a nagyobb kerekek és az összeszedettebb formaterv alighanem ennyit számít az összhatást tekintve.

A négyajtós változat 4,689 méter hosszú és 1,829 méter széles, azaz 1,9 centivel hosszabb és 1,5-tel szélesebb az elődmodellnél. A kombi esetében alig több, 2,2 centi a hossznövekedés, a 2,686 méteres tengelytáv pedig nem változott az elődhöz képest. Ehhez képest az is szép eredmény, hogy a szedán csomagtere 10 literrel lett több – az új érték kerek 600 liter – a kombiba pedig 640 liternyi csomag pakolható, ami 30 literes növekedés.

Vizuálisan nagyon erős a hasonlóság az aktuális Superbbel, még azzal együtt is, hogy az Octavia már a Skoda új hűtőmaszkjét kapta: olyan, mintha ugyanazt a formát méretezték volna át, és csiszolták volna tovább a cseh tervezők, a Scala egyes formai elemeinek felhasználásával. A végeredmény nem rossz, de nélkülöz minden eredetiséget. Ugyankkor legalább hatékony: a szedán légellenállási tényezője 0,24, a kombié 0,26.

Belül a Golfhoz hasonlóan itt is feltűnő a digitális kijelzők hatalomátvétele. A műszerfalat egyetlen 10,25 hüvelykes LCD-vel helyettesítették, középre pedig lebegő tablet kerül, 8,25 vagy 10 hüvelykes méretben, kiviteltől függően. Ez utóbbi megoldás látszólag visszalépés az előd középkonzolba integrált kijelzőjéhez képest, viszont az új Octaviában így magasabbra kerülhet a kijelző, ami használhatóság szempontjából előnyös. Új a kétküllős kormánykerék is, amelyről 14 funkció vezérelhető.

A motorválaszték egy az egyben azonos a Golféval. A benzines kivitelek mindegyike enyhe hibrid: az alapváltozatba ezres háromhengeres turbómotor kerül 110 lóerővel, ezen kívül választható még 1,5 literes négyhengeres turbómotor 150 lóerővel, a csúcsmodellbe pedig a 2 literes TSI motor 190 lóerős változata kerül. Dízelből már csak kétliteres maradt, ezt kínálják 116, 150 és 200 lóerővel. Sebességváltóból hatfokozatú manuálisat vagy hétsebességes DSG-t kínálnak.

Ezeken felül van még két különleges hajtás-változat. Az Octavia kapható lesz az 1,5 literes TSI motor G-TEC nevű, sűrített földgáz-üzemű változatával, amely 130 lóerős, illetve a Golf GTE-ből ismert konnektoros hibrid hajtással. Ez utóbbi 1,4 literes turbómotorral és 13 kWh-s akkumulátorral készül, 204 lóerő az összteljesítménye és akár 55 km-t is megtehet tisztán elektromos üzemben. Ugyanakkor az akkumulátor érezhetően csökkenti a raktér méretét: a szedán esetében 450, a kombinál 470 litert hagy a csomagok számára.

A Skoda az idén egyértelműen csak a legnagyobb népszerűségre számot tartó változatok bemutatására koncentrált, az olyan rétegváltozatok, mint a Scout vagy a sportos RS várhatóan 2020-ban mutatkoznak be.