Empa: főtengelytől független szelepvezérlés olcsón

2019.08.20. 14:23

Egy svájci tudományos laboratórium, az Empa előállt egy koncepcióval, ami tovább növelné belsőégésű motorok hatékonyságát. A főtengelytől függetlenítenék a bütyköstengelyeket kizárólag az elektronikára támaszkodva, ezzel új szintre emelve a változó szelepvezérlést. Sőt, még a bütyköstengelyt is annyi különálló darabra szednék, ahány henger van.

A rendszert Flexworknek nevezték el, ami a széles skálán változtatható vezérlésre utal. Elektromos tekercsek mozgatnak apró szelepeket, amik egy egyedi folyadékot használnak közvetítő közegnek. A folyadék kellő mértékben kinyomja a szelepet, és a hagyományos vezérléshez hasonlóan itt is rugó felel a visszazárásért. Az Empa szerint miliszekundumos pontossággal dolgozik a rendszer, amit egyébként 2018 októbere óta egy átalakított Volkswagen 1,4 TSI motoron tesztelnek. 

Korábban már volt ilyen koncepciója az Angliai Camconnak, viszont az drága, bonyolult és helyigényes volt. Az Empa viszont egy olyan rendszert ígér, amiben nincsenek drága vagy túlbonyolított alktrészek, ráadásul az elektrohidraulikus rendszer miatt kompakt. Az átlagos belsőégésű motorokhoz képest 20 százalék körüli fogyasztáscsökkenést ígérnek, ráadásul a károsanyagkibocsájtása is alacsonyabb.

A rendszer legnagyobb előnye, hogy alkalmazkodik a felhasználásához. Intenzív gyorsításnál nagyot nyit a szelepeken, így a motor nagy telejsítmény leadására képes, és alul is nyomatékos lesz. Autópályán viszont könnyedén kapcsolhat le egy vagy akár több hengert is, ha csak az utazótempó megtartásához kell az erő. Két végletet említettem példaként, viszont az a jó a rendszerben, hogy a kettő között szinte végtelen módszerrel tudja változtatni a szelepnyitás mértékét és ütemét.

Az egész rendszer lényegében csak egy hengerfej, egy modern jeladó a főtengelyen és egy számítógép, így elképzelhető, hogy átépítőkészletként is kapható lesz. Egyelőre nincsenek konkrét tervek, hogy mire lesz ráépíthető, sőt arra sem, hogy mikor lesz elérhető Flexwork. Lassan egy éve tesztfázisban van, és ha működik az nagy mérföldkő lehet a belsőégésű motorok történelmében.