Ketten helyettesítik a Renault letartóztatott elnökét

2018.11.21. 11:35

A Renault részvények árfolyamának stabilizálása érdekében gyorsan kellett lépni,  hiszen addig is szükség lehet felelős döntésekre, ameddig Ghosn-t a japán hatóságok fogva tartják.

Thierry Bolloré veszi át a vezérigazgatói teendőket
Thierry Bolloré veszi át a vezérigazgatói teendőket

A vállalat elnöki teendőit így Philippe Lagayette veszi át, a Renault egyik független igazgatója, míg a vezérigazgató jogköreivel Thierry Bollore ügyvezető igazgatót ruházták fel, aki jelenleg amúgy is a Renault napi szintű irányítója, azaz valószínűleg ismeri a folyamatban levő ügyeket, így alkalmas a feladatra.

A japánból érkező hírek szerint Ghosn a következő tíz napot még biztosan elzárva tölti – ez az információ állítólag a Tokiói Kerületi Bíróságtól származik – bár a hatóságoknak jog szerint hétfőtől számítva 24 napig lenne joguk fogságban tartani bárkit, vádemelés nélkül.

Elemzők szerint amennyiben kiderül, hogy Ghosn valóban saját céljaira használta a Nissan vagyonát, és eltitkolta jövedelme egy részét a japán hatóságok elől, azért akár 10 éves börtönbüntetést is kaphat, és egyáltalán nem biztos, hogy hagyják szabadlábon védekezni. Ugyanakkor ez az ügy már most is azt a látszatot kelti, mintha a japán hatóságokat a Nissan vezetése kihasználná annak érdekében, hogy megszabaduljanak Ghosn-tól – talán ezért is vetődött fel, hogy a helyi ügyészség a Nissan ellen is eljárást indítson, mondván, hogy Ghosn kihágásaiért a cég, és annak többi vezetője is felelőssé tehető.

Ghosn egyelőre marad a Renault első embere, bár még nem tudni, hogy mikor szabadulhat a japán hatóságok őrizetéből.
Ghosn egyelőre marad a Renault első embere, bár még nem tudni, hogy mikor szabadulhat a japán hatóságok őrizetéből.

Egyesek úgy vélik, minden azzal kezdődött, hogy Carlos Ghosn megkísérelte az év elején egy céggé összevonni a Renault-t, a Nissant és a Mitsubishit. Akkor úgy nézett ki, hogy ez a törekvése sikertelen volt. Ugyanakkor nem lehetetlen, hogy ezzel a Nissan vezetését eléggé megijesztette ahhoz, hogy megpróbálják eltüntetni a vállalt vezetéséből, és nélküle újraszervezni a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetséget.

Egyelőre nem tudni, hogy ez összejön-e: ha Ghosn kijut, és visszatérhet a Renault élére, amely a Nissan 43,4%-ának birtokosa, akkor valószínű, hogy nem, és a francia cégtől azzal, hogy nem távolították el a tisztségeiből, erre kapott most esélyt.