Így tartatják be Európában a sebességhatárokat

2020.05.15. 06:08

Ennek a cikknek az írásakor kilencvenkettő kommentnél járt a hétfői poszt, plusz még hat, igen részletes e-mailnél. Szóval rengetegen válaszoltatok, köszönjük! Sőt, annyian, hogy nem is fér bele egy cikkbe a teljes téma, így a mai, európai rész mellé ajánljuk a világ többi részét bemutató második részt is, hiszen többen is írtatok Ausztráliáról, Amerikáról, Brazíliáról, és még sok más országról is, de nem lövöm le előre.

Aki pedig nem tudná miről van szó, annak pár szóban: hétfőn kiraktunk egy posztot, hogy akinek van tapasztalata, hogy külföldön hogyan tartatják be a sebességhatárokat, az ne tartsa magába, írja le kommentbe. Ez itt van bővebben:

(minden bekezdés más olvasótól származik, és a lényeg van kiemelve)

Ausztria

Öten is írtatok Ausztriáról, a fix traffipaxok, és lakott területen belüli mérés többeteknél is megjelent.

Fix radarok vannak elhelyezve a lakott területen belül és kívül is, emellett random szoktak mérni a rendőrök nem jól belátható szakaszokon (többnyire olyan helyen, ahol indokolt) hétvégén is. Az autópályán a rendszer igazodik az ideiglenes sebességkorlátozáshoz, tehát ha terelés miatt 80 vagy 100 van, akkor is büntet az automata rendszer.

Sok helyen van telepített trafi autópályán alagutak környékén (100 km/h) és városban is. A városhatáron táblával jelzik, hogy az egész város alapból 30-as zóna.

Városon belül iskolák/óvodák környékén 30-as tábla + fix traffipax.

Városon belül 50 de a forgalmasabb területeken 30. És fix trafi+háromlábú is előfordul. A bünti a magyar összeg kb. fele (de az összeg tartományonként változhat). Én általában kis falukban kapom a "gyorsabban" mentem 50km/h-nál értesítést. Három darab összesen 90 euró volt.. (a legnagyobb sebességem 64 km/óra volt..)

Belgium

Kertes lakórészen, és mellékutcákban több helyen 30-as tábla van,  elég sokszor mérnek. De rendesen, 35-re már fizetsz. Kereszteződésekben kamera, keresztbe pirosat, zöldön sebességet fényképez. Kis városokban nincs rejtett, vagy kukába épített kamera, ki van rakva figyelmeztető tábla, hogy mérnek. Autópálya melletti fix kamerák kevésbé működnek.

A lámpás részt még ezzel egészítette ki egy másik olvasó:

Piroson való áthaladáskor a bírság attól is függ, hogy mennyi ideje volt piros a lámpa, volt-e az elmúlt 3 évben ilyen szabálysértése az embernek és legalább két éves-e már a jogsija (2 évesnél fiatalabb jogsit azonnal bevonnak) A sárga lámpán való áthaladás másodfokú szabálysértés - amennyiben a megengedett sebesség alatt történik nincs gond, fölötte viszont mind gyorshajtásért, mind piroson áthaladásért büntetnek. 116 eurótól felfelé.

Svájc

Az egyik olvasó e-mailt is küldött, és az első mondatai között volt, hogy az ottani közlekedéskultúra teljesen más, mint itthon. Ezt, illetve hogy máshogy működnek a dolgok, több kommentelő is erősen hangsúlyozta.

Svájcban a mérőhelyek megosztása törvénybe ütközik, igy pl. a Waze sem jelezheti, hogy hol van fix kamera telepítve.

100 km/h alatt 3 km/h a lézeres mérés tűréshatara, de szerencsés esetben is max 5. Ebben meg nem vagyok tapasztalt, de a végső díjazásban a fizetésed is szerepet játszhat a jogsi ideiglenes bevonása mellett.

Városban +25, országúton +30, autópályán +35 bűncselekmény, az elkövető büntetett előéletű lesz. 30-as korlátozásnál +40, 50-esben +50, 60-as fölött +80, 1-3 év börtön. A járművet elkobozhatják és elárverezhetik (a Ferrarit is). Ha már nem fix a bünti hanem feljelentenek (városban +16), akkor simán lehet a büntetés az elkövető éves fizetésének 10-30%-a.

Viszonylag sok automata traffipax van, becslések szerint egész Svájcban kb. 1000 darab. Ezek egy része fix, egy másik része olyan, aminek kb. 1-2 hetente változtatják a helyét.

A szigorú szabályoknak és a sok fix, illetve változtatható helyű traffipaxnak az az eredménye, hogy nagyon kevés kivételtől eltekintve mindenki szabályosan közlekedik. Ennek eredménye pedig nem más, minthogy jóval kevesebb a baleset, illetve forgalmas időszakokban több autó fér el az úton a kisebb sebesség miatt...

Egyébként Svájcból származik egy egész hihetetlen rekord 2010-ből.

Spanyolország

Fix radarok, kapod a levelet, hogy fizess, de ha egy héten belül fizetsz, akkor a felet elengedik.

Finnország

Nagyon sok fixen telepített doboz, de kamera csak néhány van (mindig cserélgetik). Állványról csak ritkán mérnek, inkább civil haladó autóból, vagy út szélén parkoló civil dobozos autóba telepített fix kamerával. Árszabás: 6 km/h túllépés 0 euró, 7-20 km/h 140-250 euró. Efölött a fizetésedhez képest szabják az árat.

E-mailben egy másik olvasó is kiemelte, hogy progresszív rendszer van életben a gyorshajtók számára, fizetéshez kötve. Így a büntetések általában rendkívül magasak, de mindez ellenére is van bőven gyorshajtó Finnországban is.

Anglia

Angliában főleg fix kamerák vannak, azok is 10-20 százalékkal az adott sebességhatár felé állítva. Vannak rejtett mérőautók még, átlagsebesség mérés szakaszokon, de rendőrt mérni csak ritkán láttam. Lazán veszik a dolgot.

Messziről látható sárga dobozok vannak és az úttestre is fel van festve az a szakasz, aminek az eleje és vége között eltelt idő alapján számolják a sebességet. A jellemző az, hogy mindenki gyorsabban megy, mint a sebességhatár, és az ismert mérési helyeken nagyokat fékeznek.

Az ökölszabály, hogy 10%+2 mph sebesség túllépésig (tehát 30-as úton 35-ig, 70-esen 79-ig) nem büntetnek. Megfigyelésem szerint azonban a tilos/lejárt parkolásért és a buszsáv használatáért sokkal gyorsabban küldik a csekket.

Angliában ahol van átlagsebesség-mérés, ott betartják. Kivéve az elvetemült alfaja a sportmotorosoknak, azok hátranyúlnak kézzel eltakarni a rendszámot.

Akadtak olyan kommentelők is, akik a szabályokon túl azt is megosztották, hogy mennyire meg vannak elégedve az ottani közlekedési rendszerrel.

Az angol közlekedés példaértékű, minden döntéshozót, közlekedési szakembert, és forrófejű idiótát kihoznék ide 1 hónapra tanulni.

Kevés munkával is meg lehet élni, így nem frusztrált, nem ideges és nem érzi, hogy minden perc az életébe kerülhet, amint valami ok folytán késedelmet szenved. Nem izgul, hogy ha késik 5 percet kirúgják. Így már sietni se kell. A bírság se automatikusan a jövedelem egészét vagy többszörös értékét viszi el. Csak annyit, hogy érezze az ember, hogy van büntetés.

Írország

Nincs elég rendőr, ritkán mérnek amúgy is... Két verzió van: vastagon felmatricázott mikrobusz az útszélen, a másik, hogy a motoros/autós járőr radarpisztollyal megmázsál. Fotó vagy videó ilyenkor nincs, a rendőr szava az irányadó. Fix trafi nincs, bármilyen szigorítás hallatán a nép rendőrállamot kiált.

Az ír rendszerben az a legaranyosabb, amikor a mérőkocsi a gyorshajtó után megy nénózva, és amíg a mézga intézked, mindenki annyival megy, amennyivel akar. De ismerősöm is járt úgy, hogy amikor így megállították, megkérdezte a rendőrtől, hogy avval a két másik autóval, amik őt megelőzték miközben gyorshajtott, mi lesz. A rendőr teljesen komoly arccal elmagyarázta, hogy azokat a nagy sebesség miatt veszélyes volna üldözni.

Románia

Romániában hogyan tartatják be a sebességhatárokat? Röviden sehogy. És ez nagyjából vonatkozik bármilyen más szabályra is. Leginkább falvakban, útszéléről mérnek, autóból viszont olyan helyekről, amiket általában jól ismer mindenki. 15-20 évvel ezelőtt voltak meg fix radarok, viszont hamar alkotmányellenessé nyilvánítottak őket, ezért most már csak az útmatricákat nézik bizonyos helyeken kamerákkal.

Csehország

Prága átlagsebesség mérés különböző szakaszokon, fix kamerákkal. Egyébként legtöbb útszakasz, ami nem is ingerelne gyorsabb haladásra, fix merőpontokkal van megszórva.

Autópályákon csak a felújítások miatti útszűkületben vannak radarok, ott viszont átlagsebeséget mérnek, nem pillanatnyit! Falvak elején szokás fix radarokat felszerelni, de ezeket is ki szoktak előre táblázni. Városokban is vannak átlagsebességes szakaszok, de ezek szerencsére rövidek. Klasszikus útmenti mérést ugyan csinálnak, de 99%-ban jól látható helyen.

Svédország

A szabályok betartása a nemzeti kódex része, bár inkább egy általános kultúrának mondanám. A pályákon hatalmas nagy fix kamerák vannak telepítve, csak a látássérültek nem veszik észre. Lakott területen és rizikósabb helyeken random mérnek autóból vagy helyszínen összeállított készülékkel.

Az autós sebességkorlátozás hasonló a Mo-ihoz, de a pályán 120 a max. Rengeteg kamera(ház) van az utak mentén kirakva, de nem mindben van kamera. A büntik elég jelentősek, nem akarnál belefutni egy izmosabb gyorshajtásba... Amúgy meg általában nincs rohanás az úton, és ez az általános zen kisugárzás ragadós, lassabb az egész forgalom.

Németország

A berlini rendőrök szemtelen módon, csinálják a dolgot! Szívesen bújnak bokorba vagy parkoló autók köze mérni. Elbújnak lézerrel, mérnek, a kollégák meg 200 méter után kiintenek, aztán közlik a szokásosat. A legújabb őrület az egy utánfutó kinézetű, rendszámos valami! Ez egy első ránézésre utánfutó, ami nem az! Szivatós egy tákolmány! Ezen kívül vannak még dobozos Volkswagen Caddy-k.

Németországban elég sok a fix kamera, mérnek autóból is és vannak mozgatható automata mérőberendezések is. Ez utóbbi olyasmi, mint egy pótkocsi. Egy két hétig van egy helyen. Az emberek megszokják, lassítanak. Utána átrakják máshová.

És a Caddy-effekt:

Németországban pontosabban Bajorországban nagyon jól ismerik az úgynevezett Caddy-effektet. Pár évvel ezelőtt Forheumban járva éppen bevásárlókörútra indulva kis családommal akkor még ismeretlen utakon hajtottam le a 470-es útról egy apró mellékutcába, ahol mind a tábla, mind az útburkolatra felfestett hatalmas 30-as jelzés egyértelműsítette bennem, hogy itt bizony 30 km/h sebességgel kell közlekedni. Törvénytisztelő ember lévén, szigorúan betartva a szabályt a mellékutca végéig a megengedett sebességhatáron belül maradtam. Balra egy főútra lekanyarodva a kis utcából ismét lendületet vettem - hiszen ez egy főút - mikor a jobb oldalon parkoló autók közül egy piros villanás homályosított el egy pillanatra a látásom. Egy szürke Caddy hátuljából, mint utólag kiderült, tökéletes igazolványkép készült rólam.

Ha kíváncsi vagy, mi a helyzet sebességmérés-fronton Európán kívül, ajánljuk cikkünk második részét.