Nem tudunk elég hálásak lenni – tényleg nekünk vannak a legkirályabb olvasóink!

2024.04.29. 16:49

Eufóriával vegyült fáradtság, fáradtsággal vegyülő eufória – este 6-kor bágyadtan szedjük az autóztatáshoz használt bójákat az Afrikát megjárt Isuzuval, nézünk ki a fejünkből, de az elköszönésekben, a baráti tekintetekben minden ott van: aki ott volt 2024 első Parkoló Parádéján, az minden bizonnyal életre szóló élménycsomaggal távozott, és nem csak arra gondolok, hogy a tulajdonosok jófejségéből utasként bárki ingyen kipróbálhatott egy Lotus Evorát, vagy százasával nézhetett olyan autókat, amik legtöbbje mellett napokig lehetne ácsorogni és beszélgetni, itt arról van szó, hogy 2800 magunkfajta gépszerető, szentimentálisan autórajongó emberrel osztozhattunk meg a hobbinkban, ami egyszersmind az életet jelenti nekünk.

43. alkalommal rendeztük meg a Parkoló Parádét – az egész a hajnali parkolókban vegyülős, amerikai Cars and Coffee rendezvények mintájára indult, de az évek alatt rendesen kinőtte magát, és mivel nem szeretünk korán kelni, a délutáni idősáv vált be, így 12-től 18 óráig töltjük meg mániánkkal a HungExpo komoly részét.

A nagyon olcsóra szabott belépő mellé igyekszünk mindent megadni, ami egy rendezvényt érdekessé tehet, állítunk ki érdekes autókat, tematikus előadásokat tartunk, Trabanttól Corvette-en át V8-as Scaniáig autóztatunk mindenkit, aki csak befér, de az egész Parkoló Parádé lelkét és magját ti hozzátok, akik márkafüggetlenül, elvakultságtól mentesen tudtok velünk örülni egy sorhatos motor hangjának, egy szerelős vagy alkatrészbeszerzős sztorinak, és annak, hogy nem vagytok egyedül, mert más is szokott 200 méterre a bevásárlóközponttól leparkolni, csak azért, hogy ne tolja neki mindenki a bevásárlókocsiját, vagy épp nyissa rá az ajtaját a féltve őrzött öreg kincsre.

Pimasz módon elmesélem, miből maradtál ki, ha valami mással töltötted a vasárnap délutánod: a Parkoló Parádé tematikája az autós kalandozás, egyfajta Bamako afterparty volt, ahova rengeteg bamakós autót hoztunk el az idei futamról: a teljesség igénye nélkül itt volt az oda-vissza remekül teljesítő Mercedes W123, a keleti blokkot Mátra Károlyék szintén afrikai sebeket gyűjtött Wartburg 353-asa, de eljött Levente és a legendás, kézi váltós, benzines Porsche Cayenne, ami Sierra Leonétől Marokkóig fél Afrikán át végigrángatott maga mögött egy öreg Lada Nivát – az a Niva biztosan akkor érte el élete átlagsebességét, és közben nem is fogyasztott semmit.

Bemutattuk Tigrist, ami Balló Marciék 2026-os Bamakóra készülő, halottas W123-a, és lehetett látni társát, a mentőautóként szolgáló, szintén puttonyos Peugeot 505-öt is. Én azzal az Isuzu D-Maxszal érkeztem, amivel év elején teljesítettük az Africa Eco Race raid kategóriáját, kedvenc repülőpilótánk, Kövér Imre pedig azt a gyönyörű Mercit hozta el megmutatni, amivel nemrég a MűhelyPRN-ben is láthattuk.

A kiállított autókon kívül külön dedikált helyett kaptak a Porsche klub és a Wrangleresek is, utóbbiak egymás kerekén parkoló formációja talán a PP egyik legpörgősebb fotócélpontja lett, nem tudtam elsétálni úgy előttük, hogy valamelyik oldalról ne csattogtak volna a fényképezők és a mobilok arrafelé.

A 3-as fogadócsarnokban ismét színpadot állítottunk, hogy egyfajta virtuális tábortűz körül mesélős hangulatban kedvet csináljunk az afrikai kalandozáshoz – vagy épp egy életre elvegyük azt. Először Villám Géza, a Budapest Bamako Rally atyja mesélt egy órában arról, hogy jött neki az ötlet, hogy nőtt ekkorára az esemény, ekkora túljelentkezés mellett miért csak kétévente van Bamako, majd Bunkoczi László, Bunkoczi Soma és én meséltem el, milyen az, amikor a Bamakónál kontrolláltabb és biztonságosabb körülmények között, de szintén megtapasztaljuk Afrika vadságát, szépségeit.

Autóztattunk is. Külön köszönet mindenkinek, aki jelentkezett arra, hogy autórajongó embereket ingyen beültessen maga mellé, és vigye őket egy körre a passzázson, a mozgékonyabb autóknak egy szlalompályát raktunk ki, a nyugodtabb sofőröknek és a nagy autóknak pedig egy laza, gurulós terület állt rendelkezésre, hogy megmutassák, mitől jó és mitől sokszínű az autózás – az biztos, hogy ezzel mi is sikeresen konzerváltunk néhány autórajongót az utókornak, a legfiatalabb korosztály is nagyon élvezte ezt a programot.

Autókat és tulajdonosokat kiemelni ilyenkor hálátlan dolog, mert csak a teljesség igénye nélkül tudom megtenni, de a gumifüstölő Corvette, a dallamkürtös Scania V8, a jobbkormányos Wartburg és az öregített Trabant 601 nagy sikert aratott, ahogy Hava Dani kollégánk NSU-ja is rengeteg mosolyt fakasztott – ez utóbbi két autó közül azért egyértelműen utóbbi tűnt autószerűnek, de a Trabik hangulata is páratlan így 2024-ből visszanézve.

Meg persze ott volt a Robur, a tűzoltó Mercedes, később csatlakoztak a bamakós kocsik, de egyre csak nőtt az érdeklődés, a sorok csillapítása miatt pedig az Isuzut is hadra fogtuk – persze ezeknek az autóknak is inkább a történetük, mintsem a szlalomképességei voltak kiemelkedők. A passzázs alatt persze egyre inkább keveredtek az illatok, markáns benzingőz alap vegyült gumiporos jegyekkel és kétütemű lecsengéssel, de elájulni sem volt idő, a motorhangok és a dallamkürtök mindig visszarángattak a valóságba.

A látogatói autókból már csemegézni sem tudok – Ricsi és Sturcz Berci megtette, hamarosan érkezik az erről készült videó, az viszont sokatmondó, hogy akkora pörgés volt, hogy én is folyamatosan mikrofonkészen álltam az előadóterem körül, és mivel csak 10-20 perceim voltak körbesétálni, a hátsó parkolóig egyszerűen el sem jutottam, nagyon rég láttam ekkora PP-t, és külön örültem neki, hogy a Totalcar All Stars nagy alakjai közül is sokan eljöttek, Csikós Zsolt, Stump Bandi és Bolla Gyuri mellett Sturcz Anti is befutott családjával és szóvicceinek kifogyhatatlan tárházával – a MiCorvetteD? poén nélkül valószínűleg az autóztatós Corvette tulajdonosa is szomorúbban ért volna haza.

Tervezünk egy nagyobb, estébe nyúlós bulit még a nyárra, bár erről még nem sok információnk van, a következő, HungExpón megrendezésre kerülő PP a jelenlegi tervek szerint szeptember 8-án lesz, ahol a V8-aké, a hot rodoké és általánosan az amerikai autóké lesz a főszerep, és itt is készülünk autóztatással, úgyhogy már most írjátok be a naptáratokba!

Köszönjük mindenkinek, aki kijött az év első Parkoló Parádéjára! Úgy látjuk, igen jó bulit sikerült összerakni!

A tervek szerint a következő Parkoló Parádé 2024. szeptember 8-án lesz!