Porsche sörösrekesz után itt a Porsche tetőcserép

2021.03.06. 17:32
0 hozzászólás

Egy kicsit az autós szélvizekre evezünk, és megnézzük, mi mindennel foglalkozik az ipar ikonját, az eredeti 911-est megrajzoló F. A. Porsche formatervező stúdiója... az autókon kívül.

Aki járt már optikában, a Guccik és Hugo Bossok mellett biztos észrevette azt a néhány hűvösen dizájnolt szemüvegkeretet, amin az állt, Porsche Design. Nemsokára ugyanez játszódhat le a prémium tüzépeken is: bejelentették a Wienerbergerrel közösen alkotott Tondach V11-et, amit a szemüvegekhez és meglepően sok más tárgyhoz hasonlóan szintén a Porsche F. A. Studio tervezett.

Ha valaki óriási Porsche-fan, és emellett még a világ pénze fölött is diszponál, simán körbeveheti magát a jeles termékekkel, csakhogy itt többről van szó, mint Joey emblémás sapkájáról és dzsekijéről. A Porsche F. A. Studio portfóliója ugyanis rettenetesen sokrétű: a járműveken (jachtok, villamoskocsik), elektronikai eszközökön (monitorok, telefonok), háztartási kis- és nagygépeken (Panasonic mosógép, hajszárító) túl olyan, kevéssé besorolható tárgyakat is terveznek, mint amilyen a fogászati szék, a sörösrekesz, a kerítés vagy akár a vízipipa. Ezek után a tetőcserép sem olyan rendkívüli, de a tervezés minőségét mutatja, hogy bemutatása után a V11 megkapta a németországi formatervezési tanács nemzetközi prémiumdíját is.

“Ha egy tárgy funkcióját vizsgáljuk, a forma gyakran nyilvánvalóvá válik.” - mondotta volt a stúdiót 1972-ben megalapító Ferdinand Alexander Porsche (A Ferdinand Porsche unokája, az eredeti 911 megrajzolója, becenevén Butzi). Éppen ez a célszerűség jellemzi a cég termékeit. Se sallang, se fölösleg, se cicoma, csak (németes?) racionalitás, ami a cserépen is visszaköszön: egy egyszerű V alak a fő motívum, innen származik a kódnév is egyébként. 

A céget visszafogottan intrikus szappanopera szülte: a Porsche-Piëch családon belüli viszályok miatt Ferry Porsche (F. A. Porsche apja) állítólag kikötötte, hogy a családtagok nem vehetnek részt a Porsche cég ügyeiben. Ezek után Piëch átigazolt az Audihoz (ha nem világos, ki kivel van, segítségképp itt egy Porsche családfa), ahol nem akármilyen karriert futott be, Butzi pedig megalapította a Porsche Design Studiót, ami három évvel a tervező halála után, 2015-ben fel is vette a nevét. Annyira azért nem váltak el az utak, a stúdió a Porsche cégcsoport tagjaként működik.