Mit lehet fejleszteni egy vázon?

2018.11.16. 14:56

Az új S 1000 RR kapcsán eddig a Shift Cam változó szelepvezérlést emeltük ki, de ha lehet, a 2019-es váz és lengővilla még fontosabb a vezetési élmény szempontjából. Ezek könnyebbek és rugalmasabbak, mint korábban, ettől állítólag kezesebb és megbocsátóbb lett a motor irányíthatósága.

"A fő cél az volt, hogy fejlesszük a menetdinamikát és érdemben tudjunk súlyt csökkenteni az előző modellhez képest. Ezt a vázzal sikerült elérnünk, az egész titka, hogy a motor, mint teherviselő elem, nagyobb szerepet kapott" - magyarázta Marcus Mund, a futómű fejlesztésének a vezetője.

A Flex Frame névre keresztelt váz koncepciójában nem változott, négy darab öntött alumínium elemet hegesztettek össze, és ezeket támasztja meg a 32 fokban megdöntött blokk - tehát a szerkezeti merevség jelentős részét a négyhengeres biztosítja. A súlycsökkentés érdekében a felső vázcsövek, a kormánynyak és a motortartók tömege csökkent - tehát kevesebb bennük az anyag, elméletileg gyengébbek, de úgy támaszkodnak a blokkon, hogy igazából merevebbek lettek.

Az új váz fő előnye, hogy a lehető legkarcsúbb, a szélessége három centit csökkent, ezáltal már csak két centivel szélesebb, mint egy V4-essel szerelt sportmotor - itt minden bizonnyal az Aprilia RSV4 és a Ducati Panigale V4 adatait vették alapul. Ezen felül a váz 1,3 kilóval járult hozzá az összesen 11 kilós súlycsökkentéshez.

Az új lengővilla úgynevezett alsó megtámasztású - olyan, mintha egy régebbi RR banánvilláját alul még egy merevítőcsővel látták volna el. Ez a megoldás egyenesen a versenysportból jött, a Superbike kategóriás versenymotoroknál ez teljesen alap, ott ugyanis megengedi a szabályrendszer a lengővilla módosítását, és ott használják is az alsó támasztékot, melynek számos előnye van. Az egyik, hogy alul több a hely, szabadabban lehet játszani a merevítéssel, másodszor nagyobb szabadságot ad a rugóstag elhelyezésénél, tehát távolabb lehet tenni a motortól, így annak a hője kevésbé befolyásolja a csillapítás karakterét.

Gyártástechnológiai érdekesség, hogy az S 1000 RR lengőkarját egyetlen darabban öntik - illetve sikerült rajta 300 grammot faragni a régihez képest.

Nem csak a vázelemeken, hanem a geometrián is módosítottak, a tengelytáv 9 mm-rel lett hosszabb (1411 mm összesen). Érdekesség, hogy a Stock 1000 kategóriában versenyzők jellemzően a régi modellnél teljesen hátratolt láncfeszítővel mentek, amivel nagyjából ugyanezt a tengelytávot érték el, javítva a motor stabilitásán és egyenesfutásán.

Az új modellnél az extra tengelytáv lehetővé tette a szigorúbb, radikálisabb kormánygeometriát, villaszög 0,4 fokkal meredekebb lett (23,1 fok), míg az utánfutás 93,9 mm-re szűkült, amivel megakadályozták, hogy eltohonyásodjon.