Teljesítménymérés, magasabb korhatár és kötelező ABS: szigorodhat a segédmotorozás az EU-ban

2023.03.30. 11:09

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács – vagyis ETSC – jelentése szerint az Európai Unióban 3891 ember halt meg motoron 2021-ben. Ez a szám ugyan 25 százalékkal alacsonyabb, mint a tíz évvel korábbi adat, de még mindig túl magas, ezért lépnének az ügyben.

IMG 9778 2

Többek között a segédmotoros kerékpárok szabályzását egységesítenék. Ugyan az EU legtöbb országában jelenleg 16 éves kortól vezethető segédmotoros kerékpár, vannak olyan államok – köztük Magyarország is – ahol már 14 éves kortól vezethető ilyen jármű. A tervezet szerint ezt a korhatárt egységesen 16 évre emelnék.

A jelentés kitér arra is, hogy kötelezővé kéne tenni az ABS-t a 125 köbcenti alatti motorkerékpárokban is, amivel szerintük szintén növelhető a biztonság. Nem csak a kismotorosok kerültek fókuszba: az autógyártóknak és a kamiongyártóknak is javítaniuk kellene az aktív biztonsági rendszereiken az ETSC szerint.

Továbbá az 50 köbcentis segédmotorok esetén is aktívabban ellenőriznék a bukósisak használatát az olyan országokban, ahol kevésbé figyelnek oda erre az emberek. Ezen felül szerintük fontos lenne időszakosan ellenőrizni a segédmotorok műszaki állapotát, különös tekintettel a teljesítményükre, amit könnyű növelni.

Egyelőre egy tervezetről, ajánlatcsomagról van szó, nem tudni, hogy a fent leírtakból mit fognak ténylegesen is bevezetni.

Forrás: European Transport Safety Council