Szénszálas váztechnológiát szabadalmaztatott a BMW

2021.05.17. 16:45

A motorgyártók lassan két évtizede dolgoznak azon, hogy a szénszálas kompozitok előnyeit kihasználják a vázak gyártásában, de néhány drága kivételtől eltekintve minden ma kapható motor váza acélból vagy alumíniumból készül. Erre a legfőbb magyarázat, hogy a szénszál tömeggyártása problémás, különösen, ha bonyolult szerkezeti elemről van szó. A BMW ezen a téren az élen jár, gondoljunk csak az i3 és az i8 autóikra, most pedig szabadalmaztatták a karbon motorvázgyártás technológiáját, amely valamelyik jövőbeli S 1000 RR-en mutatkozhat be.

A BMW 2003-óta kísérletezik a szénszálas kompozitok tömeggyártásával, először az M3 CSL-ben alkalmazták a megoldást, amelynek a teteje karbonból készült. A motorkerékpárok terén a BMW HP4 Race volt a nagy áttörés, és a mostani bejelentés mutatja, hogy a kisszériás különlegességtől sikerült eljutniuk arra a pontra, hogy ugyanazt olcsóbban, nagy tételben is elő tudják állítani.

A BMW szénszálas vázmegoldása arra az egyszerű megoldásra épül, hogy egy alumínium vázat erősítenek meg kompozittal, így egy könnyebb, vékonyabb aluváznak adnak a megtámasztással nagyobb szilárdságot. Maga az ötlet egyébként nem teljesen új, a MotoGP-ben teljesen bevettek az alumínium vázakra szerelt karbon merevítőbetétek. A BMW szabadalma abban viszont újat hoz, hogy ezek a szénszálas elemek cserélhetőek.

Ennek egyik előnye, hogy módosítható a váz rugalmassága, akár versenypályánként más lehet, illetve egy sérülés esetén olcsóbban javítható. Ráadásul az egész olcsóbban gyártható, pláne úgy, hogy a BMW-nek már vannak erre alkalmas üzemei.

A mostani szabadalom némileg összecseng a Vision DC Roadster tanulmánnyal, mely szénszálas csöveből készült tárhálós vázat kapott, melyet alumínium csomópontok kötöttek össze.