Hibrid hajtásláncot tervezett a Suzuki

2020.07.06. 11:56

Nem tudni, mire készül a Suzuki - a GSX-R1000-et kivezetik ez európai piacról, reciklált műszaki tartalomra húznak fel új modelleket, miközben a közönség által leginkább várt projektek - pl. Recursion, Hayabusa - mintha elhalnának, és egyre többet beszélnek az elektromos és a hibrid jövőről. Most például egy új hibrid hajtásláncot szabadalmaztattak - ez most elég forró téma, a Yamaha is előállt egy hibrid trike szabadalmával, a Kawasaki pedig hibrid kompresszoros kétütemű blokkot védetett le (csak lazán kapcsolódik a témához, de az elmúlt években több járműipari szakemberrel is beszéltem, akik egybehangzóan azt mondták, hogy a közlekedés jövője szerintük nem a villanyjármű, hanem a hibrid, amiben egy nagyon hatékony belsőégésű motor és egy nagy kapacitású villanymotor dolgozik együtt).

A Suzuki hibridjéban ami érdekes, hogy moduláris a rendszer, vagyis tökéletesen alkalmas több, egészen különböző jármű alapjának is, illetve több építési elvet is megenged. Például lehet teljesen elektromos motort is építeni belőle, amiben sok akkumulátor kerülhet oda, ahol egyébként a belsőégésű motor lenne, de lehet belőle benzin-elektromos hibridet is összerakni, melynél a belsőégésű motor kizárólag generátorként működik, a kereket nem hajtja közvetlenül. Mint már korábban volt róla szó, ez azért szimpatikus megoldás a gyártóknak, mert egyrészt nem kell megoldani a hajtások közötti váltást, másrészt ilyenkor a benzinmotornak egyetlen fordulatszámon elég működnie, amire nagyon jól tudják optimalizálni.

A rajzoknál a körítés csak jelzésértékű, vagyis nem konkrét motorról szólnak, hanem a technológiáról, ami köré majd bármit tervezhetnek. A szabadalmi rajzokon egyébként a Suzuki 2007-es Crossage tanulmányának a vonalait ismerhetjük fel - a Crossage egy hidrogén hajtású koncepció volt 13 éve a Tokyo Motor Show-n, de sem a technológiája, sem a stílusa nem került át széria motorokra.