Gyűrődőzónát tervez a BMW a motorokra

2020.02.19. 12:39

A gyűrődőzóna az autóknál teljesen bevett elem - ennek lényege, hogy van egy merev utascella, és körülötte pedig van a gyűrődőzóna, ami ütközésnél a deformációja által elnyeli az ütközés energiáját. Röviden: a kocsi orra rommá törik, de ami mögötte van, például a vezető és az utasai, megússzák sérülés nélkül. Motorkerékpároknál viszont nincs ilyesmi - legalábbis még, ugyanis a BMW szabadalmaztatott egy műszaki megoldást, ami a gyűrődőzóna szerepét töltené be a motorokon.

A BMW szabadalma akkor válik hasznossá, amikor a motorost az autós nem veszi észre, és váratlanul elé hajt, és a motoros a kocsit az első kerekével kapja el. Ilyenkor az ütközés erejét lényegében semmi nem nyeli el, legfeljebb a kiflibe törő teleszkópvilla, a motoros pedig repül át az autó felett - és ez még a jobbik eset.

A BMW megoldása igazából rendkívül egyszerű: az első kerék mögé kerül egy V-alakú elem, amely ütközésnél megtámasztja a kereket és a villát, és közben igyekszik elnyelni az ütközés energiáját. A motor ugyanúgy összetörik, de valamivel kevesebb ütközési energia jut el a motoroshoz - azt nem mondanám, hogy csodaszer lenne, inkább a kisebb és közepes koccanásoknál látom értelmét, de ha csak pár százalékot enyhít a baleset következményein, már nem hülyeség, pláne, ha azon a pár százalékon múlik a motoros élete, vagy egy súlyosabb sérülés.

Nem tudni, hogy a BMW folytatja-e a motoros gyűrődőzónát illető kutatásait, vagy ez a kitámasztós megoldás valaha gyártásba kerül, de ha abból indulunk ki, hogy a BMW ezen a téren az úttörő gyártók közé tartozik, és már bevállalt olyanokat is, mint C1 robogó, teljesen el tudom képzelni, hogy néhány év múlva megjelenjen ez is.