Bezuhant az RTL Híradó nézettsége, a többség már a Tényekből tájékozódik

Az orosz-ukrán háború és a választások felhajtották a hírműsorok nézettségét, a választások óta azonban a nézőket egyre kevésbé érdeklik a hírek. Az RTL Híradójának drasztikusan esett a nézettsége, és a Tények is nagyot veszített nézőszámából, viszont arányaiban már többen tájékozódnak a TV2 hírműsorából, ezzel megfordult a trend.

A fiatalok az RTL Klubot nézik szívesebben, az idősebbek a TV2-t választják. Ez szűrhető le a legfrissebb nézettségi adatokból.

A 18 és 49 év közöttiek körében, vagyis a kereskedelmi célcsoportban a múlt hét legnézettebb műsora a szombat esti A mi kis falunk lett 226 037 nézővel és 22 százalékos, nagyon magas közönségaránnyal.

Ugyanez a műsor a teljes lakosság körében, vagyis a négy évnél idősebbeknél csupán az ötödik helyet tudta megszerezni a nézettségi versenyben 601 038 nézővel és 18,1 százalékos közönségaránnyal.

A kereskedelmi célcsoportban az ezüstérmet a TV2 celebvetélkedője, a Drágám, add az életed (kritikánk itt olvasható) hétfői adása nyerte el 193 305 nézővel és 18,5 százalékos közönségaránnyal. Itt még valószínűleg a kíváncsiság hajtotta a TV2-re a tévénézőket, de a kezdeti lendület már keddre vissza is esett, úgy tűnik, a nézők egy része nem volt elégedett a látottakkal a fiatalabbak célcsoportjában, ugyanis a keddi adást már csak 148 641-en nézték, a közönségarány 15,3 százalékos volt – ez volt ebben a célcsoportban egyébként a leggyengébben szereplő adás az öt közül.

Drágám, add az életed!; Köllő Babett és Till Attila; Forrás: TV2 Sajtószoba

 

A teljes lakosság körében is a hétfői adásra voltak a legkíváncsibbak az emberek: 574 815-en követték figyelemmel a celebpárok vetélkedését, ami 16,5 százalékos közönségarányt eredményezett, és a nyolcadik legnézettebb műsor lett a héten. A keddi, második adás ebben a célcsoportban is kevesebb nézőt vonzott már, de itt arányaiban nem volt akkora a zuhanás, mint a kereskedelmi célcsoportban. Itt, a négy évnél idősebbek körében a keddi részt 527 169-en nézték, a közönségarány 16 százalék lett.

A Drágám, add az életed átlagos nézőszáma a kereskedelmi célcsoportban végül 156 670 lett, a közönségarány 16,1 százalék.

Az RTL Klubon ezzel egy időben A Konyhafőnök új évada kerül adásba, múlt héten már második hete sugározták a gasztrovetélkedőt, ami végül győzedelmeskedett a TV2 celebshow-ja fölött:

Rácz Jenőék átlagosan 185 802 nézőt és 18,2 százalékos közönségarányt értek el,

ami tényleg magas szám – a nézettségi lista harmadiktól a hetedik helyéig jutott az öt adás.

A teljes lakosság körében azonban pont a fordítottja történt, mint a kereskedelmi célcsoportban: a 4 évnél idősebbek úgy tűnik, kevésbé nyitottak a főzőversenyre, sokkal inkább érdekli őket a bulvár és a celebek: ebben a célcsoportban a Drágám, add az életed megverte a Konyhafőnököt. (Drágám, add az életed: 516 198 néző; 15,5% SHR – A Konyhafőnök: 478 870 néző; 14,8% SHR).

A hétköznapokon új részekkel jelentkező Doktor Balaton (TV2), ami a Drágám, add az életed után következik, a kezdetektől fogva rendkívül alacsony nézettséget hoz a csatornának, (kereskedelmi célcsoport: 89 495 néző; 8,5% SHR – teljes lakosság: 339 121 néző; 10,8% SHR), ráadásul még ennek a műsornak is meg kellene birkóznia A Konyhafőnökkel, de ez egyik célcsoportban sem megy neki. Ezért aztán az RTL Klub a kereskedelmi célcsoportban rendre nyeri a hétköznapokat főműsoridőben (és a szombatot is A mi kis falunkkal).

A Konyhafőnök; Forrás: RTL Klub/Sajtóklub

 

A teljes lakosság körében azonban semmi nem tudta megverni a TV2 hírműsorát, a Tényeket:

a nézettségi toplista első négy helyén csak és kizárólag Tények adások szerepelnek,

és az átlagos nézőszám ebben a korcsoportban 605 289, a közönségarány pedig szintén nagyon magas, 25,7 százalék lett, szemben az RTL Klub Híradójával, ami igencsak nagyot zuhant, és jelenleg átlagosan 512 195-en néznek egy-egy adást, a közönségarány pedig 21,6 százalék.

Az RTL Híradó szénája a kereskedelmi célcsoportban sem áll jól. Itt átlagosan már csak 102 208-an néznek egy-egy adást, a közönségarány 17,6 százalék, ami nagyon alacsony. Ennél a TV2 hírműsora, a Tények  jobban teljesít – itt átlagosan 123 428-an néznek egy-egy Tények-adást, a közönségarány pedig 21,4 százalék.

Vagyis a Tények immár két hete nézettebb az RTL Híradójánál a kereskedelmi célcsoportban is, nem beszélve a teljes lakosság köréről, ahol majdnem százezerrel magasabb a néző szám.

A hírműsorok nézettsége hétről hétre számottevően csökken – az RTL Klubnál ez a csökkenés látványosabb és a csatornánál a délutáni műsorsáv az utóbbi időben rendkívül siralmasan alakult, mindkét célcsoportnál 3-4 százalékos volt a közönségarány múlt héten is. Vagyis aki az RTL Klub híreire kíváncsi, az este 6 órakor kapcsol a csatornára, ekkor látványosan emelkedik a közönségarány, a fentebb már említett 17,6 (kereskedelmi célcsoport) és 21,6 (teljes lakosság) százalékra.

Míg a TV2 esetében már a délutáni műsorsáv is rendkívül erősen alakul: a kereskedelmi célcsoportban 20 százalék körüli, a teljes lakosság körében még ennél is magasabb a Remények földje című szappanopera átlagos közönségaránya, majd ezután következik a Tények, aminek közönsége valószínűleg a korábban a szappanoperát nézők köréből kerül ki, de természetesen csatlakoznak újabb nézők is, így alakulhatott ki a Tények elsősége.

RTL-Híradó vs. TV2 Tények; PORT.hu

 

A fenti táblázatban látszik, hogy a háború kitörése utáni héten rendkívül magas volt a hírműsorok nézettsége, és ez kisebb-nagyobb kilengésekkel így is maradt a parlamenti választásokig, majd a 14. héttől kezdődően megfigyelhető az RTL Híradó és a Tények közönségarányának változása illetve átrendeződése. Látszik, hogy a Tényeket arányaiban többen nézik, mint az RTL Klub Híradóját, a kérdés, hogy meddig marad ez a tendencia, illetve mi fordíthatja meg. Nagy általánosságban is elmondható egyébként, hogy az emberek már nincsenek annyira kihegyezve a hírekre, sőt. Tapasztalataim szerint egyre többen követik ki a közösségi oldalakon is a hírsite-okat, a választások után sokaknak egyszerűen elege lett a hírcunamiból, nem kíváncsiak rá.

A hírek nézettsége azonban nem akadályozta az RTL Klubot abban, hogy az idei év legmagasabb közönségarányával nyerjen főműsoridőben: a különbség a két vezető csatorna között 3,8 százalékpont lett (a kereskedelmi célcsoportban, RTL Klub 15,6 lineáris SHR% vs TV2 11,8 lineáris SHR%).