Zúgolódnak a sötétség miatt a Sárkányok háza nézői

A végig éjszaka játszódó új epizódban szerintük nem lehet látni semmit.

Déjà vu érzése lehetett a Sárkányok háza nézőinek a sorozat legfrissebb epizódja közben. Három évvel ezelőtt Miguel Sapochnik rendező és Fabian Wagner operatőr elkészítették a Trónok harca történetének legdrágább epizódját, A hosszú éjszakát, amelyre akkor rengeteg rajongó panaszkodott, mondván hiába a grandiózus csatajelenetek, ha nem lehet semmit látni belőlük.

A Sárkányok háza 7. epizódja, amely a Driftmark nevet kapta, szintén majdnem végig éjszaka játszódik, és a külső jelenetekben csak a telihold világít. A nézői visszajelzések szerint azonban nem eléggé.

Forrás: Reddit

 

Annyi rajongó panaszkodott a Twitteren, hogy az HBO közösségi médiafelelősének is reagálni kellett, mondván

"szándékos kreatív döntés" volt a sötétebb tónus

- A hosszú éjszakával kapcsolatban annak idején ugyanezzel védekeztek az alkotók.

"Nagyra értékeljük, hogy megkeresett minket a Sárkányok háza 7. epizódjának éjszakai jelenete miatt, amely sötétnek tűnik az ön képernyőjén" – írta az HBO Max fiókja az egyik rajongónak, aki szerint a csatornának "írásos bocsánatkérést kellene kiadnia, amiért szó szerint egy fekete képből állt az egész epizód."

Az HBO szerint a 7. epizódra reagáló közösségi posztok kevesebb mint 1%-a szólt a világítási problémákról.

Forrás: Reddit

 

A Driftmarkot A hosszú éjszakához hasonlóan Miguel Sapochnik rendezte és Fabian Wagner fényképezte, de ahogy a Slashfilm szerzője rávilágított, most teljesen másképpen dolgoztak – ami nem biztos, hogy jót tett a végeredménynek. A Driftmarkot annak idején 11 héten át forgatták, szinte végig éjszaka, ami minden résztvevő szerint rémálom volt. Nem elég, hogy ilyenkor felborul mindenkinek a bioritmusa, a megvilágítás még a rendkívül érzékeny digitális kamerákkal is rendkívül nehéz. Ráadásul fagypont alatti hőmérséklettel, erős széllel, hóval és sárral kellett megküzdeniük. Az epizódhoz készült werkfilmben Sapochnik így fakadt ki:

Soha többé nem akarok ilyet csinálni. Nem hiszem, hogy bárki, aki ezt végigszenvedte, valaha is újra meg akarja ismételni."
Így nézett ki a jelenet a forgatás során (Forrás: HBO)

 

Innen nézve érthető, miért döntöttek úgy, hogy ezúttal nappal forgatják le az éjszakai jeleneteket is. Ez a trükk még a filmművészet hőskorából származik, amikor nagyon sok fényre volt szükség ahhoz, hogy bármilyen képet rögzítsenek, mivel a korai filmanyag nem volt elég fényérzékeny. Az éjszakai jeleneteket ezért inkább nappal vették fel, és az utómunkálatok során kékre színezték a filmet. Idővel a filmnyersanyagok fényérzékenyebbek lettek, így lehetővé vált az éjszakai forgatás, de mivel rendkívül drága és időigényes ez a módszer,

még mindig előfordul, hogy nappal rögzítik az éjszakai jeleneteket, úgy, hogy szándékosan alulexponálják, és kék árnyalatot adnak hozzá az utómunkában.
Ugyanaz a jelenet egyes képernyőkön (Forrás: HBO)

 

Sajnos az így létrehozott ál-éjszakák szinte soha nem néznek ki jól. Az alulexponálás azzal jár, hogy kép részleteinek hatalmas részét fel kell áldozni, ami a jelenetet homályossá teszi. Emellett a nézőnek is fel kell függesztenie a realitásérzékét, és el kell magával hitetnie, hogy a hold (ami ugye itt valójában a nap) lehet ennyire fényes.

A Slashfilm szerint míg A hosszú éjszaka fényképezésével nem volt különösebb probléma, csak állítani kellett a tévé fényerején, és sötét szobában nézni az epizódot, addig a Driftmark

zavaros, sötét és, őszintén szólva, ronda.”

A Twitteren volt, aki szerint akár ki is lehetett volna kapcsolni a monitort és csak hangjátékként követni az epizódot, másvalaki úgy fogalmazott, hogy „ezek a jelenetek annyira epikusak lennének… ha tényleg látnám, mi történik".

Erről a sötétségről is beszélgettünk a Sárkányok háza 7. részéről szóló podcastünkben:

Via: Variety / Slashfilm