A XXI. század kinyírta a klasszikus filmsztárokat

Hol van ma már Jack Nicholson, Dustin Hoffman, Robert De Niro és Al Pacino? Egyedül Tom Cruise tud egymagában kasszát robbantani a mozikban – mindenki mást elcsábítottak a szuperhős franchise-ok, a tévék és a streaming platformok, hogy aztán pár év múlva már mást igazoljanak le helyettük is.

Meryl Streep és Kevin Costner pár éve átnyergelt a tévésorozatokra, Keanu Reeves csúfosan leszerepelt a Mátrix 4 után, így ő is inkább az egyik streaming platformon próbál most szerencsét egy krimivel. Úgy tűnik, leszálló ágba került az elmúlt évtizedek legnagyobb mozisztárjainak karrierje – manapság már csak Tom Cruise képes zsúfolásig tölteni a vetítőtermeket, de alighanem az ő napjai is meg vannak számlálva a szuperhősök korában. Mit tartogat a jövő Hollywood egykori nagyágyúi számára? A The Guardian ezzel a témával foglalkozó cikke szerint nem sok jót...

Forrás: James Devaney / Getty Images

 

Bealkonyult a filmsztároknak?

Brad Pitt legújabb, vonatos akciófilmje, A gyilkos járat a vártnál szerényebben teljesít: Amerikában 30,1 millió dollárt hozott a nyitóhétvégén, ami a 90 millió dolláros költségvetést és Brad Pitt vonzerejét tekintve nem valami combos eredmény. Nagyon úgy fest, hogy az 58 éves színész azon „utolsó mohikánok” egyike lett, akik már nem igazán képesek a hátukon elvinni egy-egy filmet, de egyelőre még nem hajlandók átváltani a tévésorozatokra.

Tom Cruise pont ugyanilyen, de ő a Top Gun: Maverickkel vissza tudott kapaszkodni a trónjára: a film az amerikai jegypénztáraknál beelőzte már a Titanicot is! Igaz, sokan a vadászgépes blockbuster kirobbanó sikerét az első rész népszerűségével indokolják, és már egy fényes korszak végét hirdetik, Cruise-t pedig „az átalakuló Hollywood utolsó sztárjaként” emlegetik.

 

Mi megy a mozikban a szuperhősös filmeken kívül?

Tom Cruise Top Gun: Maverickje és Brad Pitt A gyilkos járata mellett lényegében csak Sandra Bullockot láthatjuk Az elveszett városban és Jennifer Lopezt a Vegyél elben – vagyis csupa olyan nagy nevet, akik még a '90-es években lettek híresek, és az átlagéletkoruk 56 év. Nagyon úgy fest tehát, hogy a 2010-es évek kevesebb emlékezetes filmsztárt termeltek ki, mint bármelyik korábbi évtized. Chris Pratt, Benedict Cumberbatch és Jennifer Lawrence szép karriert futott ugyan be a szuperhősös filmeken kívül is (Lawrence ráadásul 22 évesen Oscar-díjat is kapott!), mégis a legtöbben úgy azonosítják őket, mint A Galaxis Őrzői, a Bosszúállók és az X-Men sztárjai.

Nincsenek ma már filmsztárok. Anthony Mackie nem filmsztár. Sólyom a filmsztár.

A vicces az egészben az, hogy ezt bizony maga a Sólyom, azaz Anthony Mackie jelentette ki egy közönség előtt felvett interjúban – naná, hogy a videó most futótűzként terjed az interneten. Nem csoda, hiszen a Marvel-filmek sztárja igen kemény szavakkal illette benne a szuperhősös műfajt. Holott nagyon is igazat mondott, hiszen lám, Chris Evans is befürdött legutóbb A szürke emberrel, és a Bosszúállók szinte minden olyan tagja, akiknek a szuperhősös filmek hozták meg az igazi ismertséget,  nehezen boldogul a Marvel buborékján kívül.

Régen, ha Tom Cruise, Will Smith, Stallone és Schwarzenegger miatt moziba mentél, akkor egy Stallone-filmet néztél meg, és egy Schwarzenegger-filmet néztél meg. Most az X-Ment nézed meg. A szuperhősök népszerűsége tehát a filmsztárok halálához vezetett.

 

 

A mozisztárok „haláláról” szóló híreket persze dőreség ennyire komolyan venni. Rendszeresen vissza-visszatérő téma ez Hollywoodban, ahol az egyik színészgeneráció mindig látványosan adja át a stafétabotot a másiknak. Joan Collins például már a '60-as évek végén eltemette Hollywoodot, amikor a „sztárrendszer” idején a stúdiók rendre 7 éves exkluzív szerződéseket kötöttek a színészekkel, és leckéket adtak nekik színészetből, jómodorból, lovaglásból, táncból, éneklésből és vívásból. Aztán mégsem omlott össze az Álomgyár, hiszen olyan ifjú titánok léptek a pástra, elcsaklizva a nagyoktól a rivaldafényt, mint Jack Nicholson, Robert Redford, Steve McQueen, Dustin Hoffman, Robert De Niro és Al Pacino – akiket aztán szépen letaszítottak a trónról a '90-es évek fentebb emlegetett, fiatalabb sztárjai.

 

Tévéből moziba, moziból tévébe

A '90-es években az volt a mindenkit kínzó kérdés, hogy a Vészhelyezet közönségkedvenc szereplője, George Clooney vajon ki tud-e törni a tévéből, és sikerül-e érvényesülnie a filmiparban is. Manapság viszont már Keanu Reeves is egy Hulu-tévésorozathoz szerződik le (melynek az egyik producere ráadásul Leonardo DiCaprio!), csatlakozva ezzel, Dakota Fanninghez, Jude Law-hoz, Emma Stone-hoz, Amy Adamshez, Meryl Streephez, Jonah Hillhez, Julia Robertshez, Sean Pennhez és Matthew McConaugheyhez, akik egyfajta „fordított irányú exodust” visznek végbe:

az egyre merevvé és görcsösebbé váló mozibizniszből a televíziózás viszonylagos nyugalmába menekülnek.

És ugyan George Clooney vezette a legjobban fizetett filmsztárok listáját 2017-ben – de ezt nem a szerepeinek köszönhette, hanem annak, hogy 1 milliárd dollárért eladta az általa gründolt, menő tequilamárkát.

Forrás: David M. Benett / Getty Images for Channel 4 Television

 

Manapság ugyanis a stúdiók szinte kizárólag csak szuperhősfilmekben és hasonló, nagy franchise-okban gondolkodnak, amikhez ugyanolyan könnyen tudnak újoncokat igazolni, mint neves sztárokat, tömegeket elszórakoztatva éveken át. Már az Amazon is közel 1 milliárd dollárt költött el egy olyan Gyűrűk Ura spin-off sorozatra, amiben egyetlen nagy név sem szerepel, miközben a „klasszikus mozisztárok” befolyása egyre kisebb. Tavaly például Scarlett Johansson is összeveszett a Disneyvel, miután a stúdió úgy döntött, hogy a Fekete özvegyet a mozibemutató napján a Disney+ is vetíteni fogja – 50 millió dollárosra becsült kárt okozva ezzel a színésznőnek, akinek a szerződése szerint a mozibevételekből is részesedés jár. És ez csak volt a stúdiók és a sztárok közötti hangos purparlék sorában: Henry Cavill szögre akasztotta Superman köpenyét, Chris Pine és Chris Hemsworth pedig a Star Trek 4-ből távoztak, miután a magas fizetési igényük miatt megakadtak a tárgyalások.

 

Mennyit ér egy sztár?

Az 1989-es Batmanért Jack Nicholson anno 6 millió dolláros fizetést kapott, valamint részesedést a bevételekből és a merchandise termékekből, így végül 60 millió dollár ütötte a markát. A közelmúltban Robert Downey Jr. 10 millió dollárt vágott zsebre a Vasember 2-ért, de csak az első film sikere után tudott kialkudni magának ennyit – amiért amúgy csak rongyos 500 000 dollárt kapott. A streaming platformok felfutása pedig elég erőteljesen átrendezte a képletet. A világméretű koronavírus-járvány előtt Hollywoodban megkerülhetetlen volt az a hét eleji rituálé, amikor mindenki a hétvégi bevételi adatokat lesegette, hogy meghatározza az adott hét nyerteseit és veszteseit.

Forrás: Fórum Hungary

 

Ma viszont már legalább ennyire fontos hír, hogy hány új előfizetője lett az elmúlt hónapban az egyes streaming platformoknak (lásd: A Disney+ beelőzte a Netflixet, de megemeli az előfizetési díját című cikkünket), valamint hogy miképp alakultak a nézettségi adataik. És akkor még nem is említettük az olyan „unortodox” mérőszámokat, mint a közösségi médiában történő említések. Ember legyen a talpán, aki egy ennyire átalakult showbizniszben képes megmondani egy-egy sztár értékét.

Manapság ugyanis a szakértők szerint a közösségi médiára hangolt hírességek sokkal közelebb állnak a közönségükhöz. Vagyis: bizonyos szempontból az internet valóban elhozta „a hagyományos filmsztárok jelentős leértékelődését”, mivel arról, hogy kiből lesz sztár és kiből nem, már nem a producerek döntenek füstös irodákban, hanem az emberek a Facebookon, a Twitteren, a TikTokon és az Instagramon. A régi vágású, Marlon Brando- és Clark Gable-típusú filmsztároknak hamarosan tényleg bealkonyul (avagy divatosabban mondva: taka van). De itt vannak helyettük a milliónyi okostelefon fényében fürdőző újsztárok. Aztán ki-ki döntse el maga, jól jártunk-e...

 

Elindult a 2022-es Sziget fesztivál. Ne maradj le semmiről, kövesd a programajánlónkat és iratkozz fel a YouTube csatornánkra!