A Hetedik forgatása David Fincher számára nem volt egy leányálom

Szeptember 22-én volt 25 éves minden idők egyik legjobb sorozatgyilkosos thrillere. A jeles évforduló kapcsán a rendező munkatársai nosztalgiáztak egy kicsit – és nem csak a szépre emlékeztek.

A ma már a topdirektorok között számon tartott Fincher videoklip-rendezőként kezdte a pályát – olyan, azóta ikonikussá vált klipeket jegyez, mint Madonnától az Express Yourself és a Vogue, George Michael Freedom ’90-ja vagy a Who is It? Michael Jacksontól. Első nagyjátékfilmjét az alkotó 1992-ben rendezhette meg: ez volt az Alien franchise harmadik darabja, A végső megoldás: Halál.

A forgatáson azonban Fincher olyan borzalmasan érezte magát (mivel egyrészt egy befejezetlen forgatókönyv alapján kellett dolgoznia, másrészt a 20th Century Fox stúdió minden kreatív kontrollt kivett a kezéből), hogy az rányomta a bélyegét következő nagyjátékfilmes munkájára, a Hetedikre is – amit pedig a traumatikus első nagyfilmes rendezés miatt az igazi bemutatkozó mozifilmjének tart.

A Hetedik bemutatásának huszonötödik évfordulója alkalmából a The Ringer készített egy összeállítást a rendező munkatársainak forgatási sztorijaiból (a teljes anyag itt olvasható el). Fincher rendezőasszisztense, Michael Alan Kahn arról számolt be, hogy amikor A végső megoldás: Halál után az alkotó inkább visszamenekült a videoklipekhez és reklámfilmekhez, készítettek együtt egy sor Heineken-hirdetést, amiknek a forgatása során mintegy kompenzációként a rendező totálisan a csúcsra járatta a végre megszerzett kreatív kontrollt, és elképesztő maximalizmussal vetette bele magát a munkába.

Kahn elmondása szerint Fincher közel hat órát töltött a helyszín berendezésével, a háttér csinosítgatásával, a sörösüvegek tökéletes elrendezésével, a fény beállításával, a szalvéták helyes arányának a kigondolásával stb.

„Minden aspektus minden aspektusát figyelembe vette és tökéletesítette.

Aztán a kamera körülbelül három percig forgott, jött az ebéd, és végeztünk is. De csodálatos dolog volt mindezt figyelni, mert olyan volt az egész, mintha láttál volna egy üres vásznat, utána pedig figyelhetted, ahogy telefestette” – mondta a rendezőasszisztens.

Brad Pitt és David Fincher a Hetedik forgatásán. Forrás: New Line Cinema / Sunset Boulevard / Corbis via Getty Images

 

Kahn természetesen a Hetedik forgatásáról is mesélt. Elmondta, hogy az Alien film traumája miatt Fincher nem tudta elengedni magát, pedig a New Line sokkal nagyobb mozgásteret engedélyezett a számára, mint amit korábban tapasztalt. Amikor pedig a rendezőasszisztens a forgatás első napjaiban próbálta saját lelkesedését átragasztani a direktorra, kijött belőle az őszinte. „Odamentem hozzá, és mondtam neki, hogy »nézd, hát itt vagyunk, megcsináltad, filmet forgatunk! Itt van Morgan Freeman! Itt van Brad Pitt! Hát nem csodálatos? Ez az, amit akartál.«

Mire ő rám nézett, és azt mondta: »dehogy, szörnyű az egész.« Amikor megkérdeztem, mégis miért, a következőt válaszolta, nem viccelek: »Azért, mert most ki kell vernem belőletek, kreténekből azt, ami odabent van a fejemben«”.

Fincher a Hetedik sikerét követően olyan filmek megrendezésére kapott esélyt, mint a Játsz/ma, a Harcosok klubja vagy a Pánikszoba, és az összes produkcióban megkapta a hőn áhított kreatív kontrollt. Ám arról nem szól a fáma, hogy azóta sikerült-e megszabadulnia az Alien 3. jelentette rémálomtól, vagy továbbra is csúnyákat gondol a munkatársairól. Annyi biztos, hogy mániákus maximalizmusa megmaradt, hiszen legújabb filmje, a Mank forgatásán kétszázszor vett fel egy jelenetet Amanda Seyfried színésznővel – erről itt írtunk korábban.


(via IndieWire)