7 felháborítóan vacak film kedvenc rendezőinktől

Emlékszel még, ki rendezte az élőszereplős Aladdint, vagy hogy James Cameron nem csak a Titanicot küldte a víz alá? És arra, hogy ‘86-ban már volt egy Karib-tenger kalózai-film?

Ahogy a mondás tartja: a pegazusnak szárnya is van, mégis megbotlik. Ez igaz a filmrendezőkre is, hiszen még a legkiválóbb direktorok is - akinek a neve garancia arra, hogy mindenképp megnézzük az adott alkotást - bele tudnak esni a középszerűség csapdájába. És akinél magasan van a nívó, attól amúgy is többet várunk. Hét mérhetetlenül vacak film következik, amiről talán nem is tudtad, hogy kedvenc rendeződ műve.

 

A lázadók ökle (Martin Scorsese)

Ennek a filmnek a legnagyobb érdeme, hogy a hatására Scorsese elkészítette az Aljas utcákat. Na nem arról van szó, hogy A lázadók ökle indított volna be valamit a rendezőben, sőt, ebben a filmben még szinte semmit se látni abból az egyéni hangból, ami miatt érdemes  Scorsese-filmeket néni. Az történt, hogy miután bemutatták A lázadók öklét, John Cassavetes minden finomkodás nélkül a rendező szemébe mondta, hogy ez bizony “szar lett”. Scorsese erre összeszedte magát, és leforgatta az Aljas utcákat.

Amit viszont érdemes tőle megnézni: Aljas utcák (1973), Taxisofőr (1976), Dühöngő bika (1980), Krisztus utolsó megkísértése (1988), Nagymenők (1990), Cape Fear - A Rettegés foka (1991), Casino (1995), A Wall Street farkasa (2013)

 

Bor, mámor, Provence (Ridley Scott)

Ha Scott neve felmerül, elsőre minden bizonnyal nem egy pehelysúlyú vígjáték ugrik be. Pedig azt is találni a rendező filmográfiájában, ráadásul az igencsak népszerű Bor, mámor, Provence-t, melyet minden bizonnyal a délkelet-franciaországi táj és Russell Crowe huncut mosolya visz el. A rendező kézjegyéből semmi sem köszön vissza, és valószínűleg maga Scott sem reagálta túl a filmet, mivel a forgatási helyszín mintegy nyolc percre volt a házától. Könnyed kikapcsolódás volt ez az ő számára is.

Amit viszont érdemes tőle megnézni: Szárnyas fejvadász (1982), Thelma és Louise (1991), Gladiátor (2000), Hannibal (2001), ,Az utolsó párbaj (2021)

 

Kalózok (Roman Polanski)

A Karib-tenger kalózai-franchise előtt már volt egy film, amit szintén Disneyland látványossága ihletett: az 1986-os Kalózok, melyet bármilyen hihetetlen, de Roman Polanski írt és rendezett. Ami még hihetetlenebb, hogy a filmet maga Polanski akarta elkészíteni, mivel imádta park kalózos túráját. A végeredmény azonban egy humortalan, se hús, se hal káosz lett, amin még Walter Matthau ripacskodása sem segít, aki ráadásul 1 millió dollárt kapott a szerepért, ami nem kis összeg volt a ‘80-as évek közepén.

Amit viszont érdemes tőle megnézni: Iszonyat (1965), Rosemary gyermeke (1968), A lakó (1976), A halál és a lányka (1994)

 

Árnyék nélkül (Paul Verhoeven)

Ami mérhetetlenül hiányzik ebből a filmből, az Verhoeven felforgató látásmódja. Igaz, a látvány pazar, Kevin Bacon kitesz magáért, de az, hogy az egész sztori a köré épül, hogy a láthatatlanná vált tudós mennyire pipa lesz, mikor rájön, hogy az exe megcsalja az egyik kollégájával. Pedig a figura egy megalomán szociopata, szóval ennél jóval több szendereg benne.

Amit viszont érdemes tőle megnézni: Robotzsaru (1987), Total Recall - Az emlékmás (1990), Elemi ösztön (1992)

 

Elátkozottak faluja (John Carpenter)

Carpenter kétszer próbálkozott remake-el: az első, A dolog (ami A lény - egy másik világból feldolgozása) olyan remekül sikerült, hogy még az eredeti művet is túlszárnyalta, a második alkalom azonban siralmasan végződött. Az Elátkozottak faluja (amely az azonos című 1960-as film remake-je) igazából azért olyan vacak, mert a rendező semmit se vitt bele a saját tehetségéből. Míg A dolog alapötlete egy lovecrafti tébolyba ágyazta, itt lényegében csak újraforgatta az eredeti filmet.

Amit viszont érdemes tőle megnézni: A 13-as rendőrőrs ostroma (1976), Halloween - A rémület éjszakája (1978), A köd (1980), Menekülés New Yorkból (1981), A dolog (1982), Elpusztíthatatlanok (1988), Az őrület torkában (1995)

 


Piranha 2. Repülő gyilkosok (James Cameron)

Tudod, ki az a H. A. Milton? Ő a trashfilmnek is vacak Piranha 2. rendezője. Legalábbis ez a név van feltüntetve, és nem azért nem találni több művet a filmográfiáján, mert szégyenében visszavonult, hanem mert James Cameron ezen az álnéven forgatta le ezt a bődületes baromságot. Igazából megdöbbentő látni, hogy az a rendező, aki ma dollármilliókat tapsol el egy filmre, és csúcskategóriás vizuális effektekkel kápráztat el a vásznon, 1981-ben mit művelt. Azt mondjuk meg kell hagyni, hogy az önirónia sem kerülte el Cameront, aki egy interjúban azt nyilatkozta:

“Piranha 2. a valaha készült legjobb repülő pirájás film”
Amit viszont érdemes tőle megnézni: A bolygó neve: Halál (1986), A mélység titka (1989), Terminátor 2. - Az ítélet napja (1991), True Lies – Két tűz között (1994), Titanic (1997), Avatar (2009)

 

Aladdin (Guy Ritchie)

A Disney valamiért ragaszkodik ahhoz, hogy a régi, klasszikus rajzfilmjeit újraforgassa élő szereplőkkel, pedig eddig szinte egyik próbálkozás sem volt sikeres. Ráadásul ahhoz is ragaszkodik, hogy ezeket neves rendezők dirigálják: a Dumbót Tim Burton, a Hamupipőkét Kenneth Branagh rendezte, de ki is felel az Aladdinért? Az bizony Guy Ritchie műve, aki úgy hasalt le az egeres cégnek, mintha sose forgatta le a Blöfföt. A rossz hír, hogy 2025-ben jön az Aladdin 2., szintén az ő rendezésében.

Amit viszont érdemes tőle megnézni: A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső (1998), Blöff (2000), Sherlock Holmes (2009)

 

(via Looper, Yardbarker)