Van köztük disztópikus sci-fi, spagettiwestern, szuperhősmusical és gladiátoros akciódráma is.
Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc kapcsán kihagyhatatlanok az olyan filmek, mint a Föltámadott a tenger, a 80 huszár, a Szirmok, virágok, koszorúk, A kőszívű ember fiai vagy a Szegénylegények, de mi most olyan alkotásokat ajánlunk, amelyeknek nincs közük Petőfiék küzdelméhez, a forradalmi hevületet mégis megragadják.
Metropolis (1927)
Fritz Lang filmtörténeti klasszikusa a címbéli gigantikus városban játszódik, ahol csupán egy kiváltságos réteg élvezi a technikai fejlődés nyújtotta előnyöket. Számukra csodálatos kertek és ligetek kapui állnak nyitva, ők fényben és ragyogásban élnek. A város alsó szintjén tengődnek a szegények, a munkások, akik napfényt sose látnak, mesterségesen megvilágított körülmények között robotolnak naphosszat.
A munkásosztálynak végül elege lesz abból, hogy kizsákmányolják őket, de a forradalom nem végződik teljes pusztulással, mivel a film főhőse közvetítőként lép fel, és segít enyhíteni az osztályok közötti feszültséget.
Spartacus (1960)
Stanley Kubrick egyik legalulértékeltebb filmje egy rabszolga történetét meséli el, aki gladiátorként szerzett tudását felhasználva felkelést vezet a Római Birodalom ellen, végül egy hadsereg élére áll, és nagyon közel kerül célja eléréséhez. A túlerővel szemben végül szükségszerűen elbukva, majd a kínok kínját, a kereszthalált is vállalva, holtában is legendává vált.
A Kirk Douglas által alakított népvezér egy valós történelmi személyiségen alapul, de mivel a filmben bemutatott események több mint 2000 évvel ezelőtt zajlottak, nem érdemes tényként kezelni a látottakat. Kapunk viszont látványos történelmi tablókat, lenyűgöző tömegjeleneteket és bepillantást nyerhetünk Róma belső intrikáiba, a köztársaságiak és a diktátorpártiak küzdelmébe, a római sereg vezére, a dúsgazdag Crassus (Laurence Olivier) cselszövéseibe, miközben a háttérben az ügyesen taktikázó Julius Caesar várja, mikor jön el az ő ideje – s ezzel a császárságé is.
Egy marék dinamit (1971)
Sergio Leone utolsó spagettiwesternjében egy rongyos csavargó kéredzkedik föl egy postakocsira. Az elképedt utasok megvetéssel, gyűlölettel fogadják. Néhány perc múlva azonban Juan bosszút áll rajtuk, kirabolja őket. Véletlenül találkozik az egykori ír forradalmárral, Johnnal, aki mostanában robbantással keresi a kenyerét. A "pukkantónak" csúfolt férfi a környék német bányatulajdonosa megbízásából ezüst után kutat. Juan más munkát ajánl neki. Be is mennek a közeli városba, hogy kirabolják a bankot. Ott azonban pénz helyett politikai foglyokat őriznek. Juan így akarata ellenére belekeveredik a forradalomba. Mivel tudja, hogy ahol forradalom van, ott elszabadul a pokol, minél gyorsabban igyekszik megszabadulni a "nemzeti hős" kényelmetlen szerepétől.
V mint vérbosszú (2005)
James McTeigue filmjét szükséges a legkevésbé reklámozni, mert nagyon gyorsan kultikussá vált, a Hugo Weaving által alakított V, illetve a Guy Fawkes-maszkja pedig a forradalom és az anarchia szimbóluma lett.
A film egy fiktív, jövőbeli Nagy-Britanniában játszódik, ahol egy titokzatos szabadságharcos összefog egy fiatal nővel (Natalie Portman), hogy megbuktassák a korrupt, hatalmaskodó kormányt. A V mint vérbosszú egyszerre kalandfilm, politikai thriller és antiutópia, amely a zsarnokságról, az elnyomásról, a média agymosásáról szól, és azt vizsgálja, mi történik, ha egy diktatúrában az egyén a saját kezébe veszi a törvényt.
Ne kérdezz, ne kritizálj, ne is gondolkodj: a Párt mindent jobban tud"
- üvölti a gonosz kancellár. Azt mondja, hogy megvédi az embereket a terroristától, ugyanakkor erre hivatkozva állandó rettegésben tartja őket, miközben lábbal tiporja a szabadságjogaikat.
Snowpiercer - Túlélők viadala (2013)
Bong Joon-ho hollywoodi sztárokkal (Chris Evans, John Hurt, Tilda Swinton, Ed Harris) forgatott sci-fijében egy újabb jégkorszak köszöntött be a Földön. A felszínen az életnek semmi nyoma, azok a szerencsés emberek pedig, akik túlélték a katasztrófát, egy Snowpiercer nevű, önellátásra berendezkedett vonaton utaznak immáron 17 éve (mivel az eredeti sztori 2031-ben játszódik). Az utasok élete azonban merőben különbözik egymástól: a hátsó kocsikban élők nyomorognak, gyanús eredetű proteintéglákon élnek, miközben a vonat elején utazó elit rettegésben tartja a nyomorgókat, katonáik pedig minden lázadást levernek.
A hátul sínylődő nyomorultak azonban úgy döntenek, hogy elég volt, és megindulnak a vonat elejére – vagyis szó szerint megelevenedik az „osztályharc”.
RRR (2022)

A 2022-es év legnagyobb indiai szenzációja egyszerre akciófilm, fantasy, bromance, musical, melodráma, amit látni kell, hogy elhiggyük.

Az RRR egyszerre akciófilm, fantasy, bromance, musical, melodráma és még sok minden más. Látni kell, hogy elhiggyük.
RRR
A 72 millió dolláros költségvetésével minden idők legdrágább indiai filmjének számító RRR-nek két főszereplője van: a Gond törzsbe tartozó Bheem és a Brit Korona rendőrségében szolgáló Raju. Miután az angolok magukkal hurcolnak egy kislányt a törzsből, Bheem a megmentésére indul Delhibe. A britek tudják, hogy érkezni fog az egyszemélyes, legendás hírű felszabadító hadsereg, de nem tudják, hogyan néz ki a férfi. Raju vállalja, hogy útját állja Bheemnek, és egész véletlenül találkoznak is, de mivel mindketten inkognitóban vannak, fogalmuk sincs a másik valódi identitásáról. Pillanatok alatt óriási barátokká válnak, de az idill természetesen nem tart sokáig, az igazság kiderül, és a két (anti)hős egymás ellen fordul. A végén persze mégis együtt számolnak le a gaz imperialistákkal.
via: Collider